۰ نفر

آغاز کمپین انتخاباتی امانوئل مکرون از هفته آینده

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۶
کد خبر: 614557
آغاز کمپین انتخاباتی امانوئل مکرون از هفته آینده

«امانویل مکرون» رییس جمهوری فرانسه که هنوز نامزدی خود را برای انتخابات پیش رو رسما اعلام نکرده، قرار است ۵ مارس (۱۴ اسفند) نخستین گردهمایی انتخاباتی خود را در مارسی برگزار کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فرانسه به نقل از سه تن از حزب «جمهوری به پیش» که مکرون به آن تعلق دارد تاریخ و محل برگزاری نخستین گردهمایی انتخاباتی رییس جمهوری را ۵ مارس و شهر مارسی اعلام کردند.

مهلت قانونی اعلام رسمی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه و تحویل مدارک آن به توسط شورای قانون اساسی ساعت ۱۸ به وقت محلی روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) اعلام شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که مکرون پس از این تعلل طولانی خود هفته آینده با اعلام رسمی نامزدی فعالیت کارزار انتخاباتی خود را آغاز می‌کند.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برای انتخاب رییس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می گیرد معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود.  

آخرین نظرسنجی ها نشان داد که مکرون رییس جمهوری فعلی فرانسه، با فاصله قابل توجه با رقیبان در جایگاه نخست قرار دارد. وی در این نظرسنجی جایگاه خود را بهبود داده و به رای موافق ۲۴ درصدی رسیده است.

همانند نظرسنجی‌های گذشته، سه جایگاه بعدی در اختیار سه نامزد از سه حزب دست راستی است؛ «مارین لو پن» از حزب «مجمع ملی» با ۱۷.۵ درصد رای موافق، «اریک زمور» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» با ۱۴.۵ درصد و «والری پکرس» از حزب «جمهوری خواه» با ۱۳.۵ درصد. تفاوت قابل توجه این نظرسنجی بهبود جایگاه زمور در افکار عمومی است که با مواضع تند، اندیشه‌های افراطی اسلام هراسانه و رویکرد مهاجرستیزانه شناخته می‌شود.

بر پایه این نظرسنجی که توسط موسسه «ب. و. آ.» و به سفارش مطبوعات فرانسه صورت گرفته است، پیش‌بینی می‌شود در دور دوم انتخابات مکرون در صورت رویارویی با نامزدهای احزاب دست راستی برنده خواهد شد. مکرون در صورت رقابت با لو پن ۵۶ بر ۴۴ درصد، در برابر پکرس با نتیجه ۵۶ بر ۴۴ درصد و در برابر اریک زمور ۶۳ درصد بر ۳۷ درصد به پیروزی خواهد رسید.