۰ نفر

گسترش انرژی هسته ای در دستور کار فرانسه

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۴۴
کد خبر: 609963
گسترش انرژی هسته ای در دستور کار فرانسه

امانوئل مکرون، رییس‌ جمهوری فرانسه، روز پنج شنبه از گسترش برنامه عظیم انرژی هسته‌ ای فرانسه خبر داد و متعهد شد تا ۱۴ رآکتور نسل جدید و مجموعه ای از نیروگاه های هسته ای کوچک تر بسازد، زیرا این کشور به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گرمایش سیاره و کاهش اتکای خود به انرژی خارجی است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌‌تایمز، این اعلامیه بیانگر چهره‌‌ای متضاد از مکرون است که قبلا متعهد شده بود اتکای فرانسه به انرژی هسته‌‌ای را کاهش دهد و سعی کرده بود تمرکز خود را بر ایجاد تصویری به عنوان رئیس‌‌جمهور غیرهسته‌‌ای قرار دهد که در حال مبارزه با تغییرات آب‌‌وهوایی است اما حالا با نزدیک شدن به ماه آوریل، چهره خود را تغییر داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که انبوهی از کارگران و مقامات سیاسی دور او جمع شده بودند، مکرون در یک کارخانه توربین هسته‌‌ای در شهر صنعتی بلفورت در شرق فرانسه گفت: «آنچه کشور ما به آن نیاز دارد، تولد دوباره صنعت هسته‌‌ای فرانسه است.»

وی افزود: «زمان رنسانس هسته‌ای فرا رسیده است.» این اقدام مکرون به عنوان یک لحظه مهم در بحث روبه‌‌رشد انرژی هسته‌‌ای در اروپا تلقی می‌شود.

این شکاف ابعاد جدیدی به خود گرفته است زیرا رهبران متعهد می‌شوند از یک فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنند اما با بحران انرژی هم دست و پنجه نرم کنند، در عین حال که قیمت گاز طبیعی و برق به بالاترین حد خود رسیده است و دلیل آن نیز تا حدی به کاهش تولید انرژی هسته‌‌ای باز‌می‌‌گردد.

مکرون رهبری ائتلافی از کشورهای هم‌‌فکر را در حمایت از انرژی هسته‌‌ای برای تسریع حرکت به سمت صفر شدن انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و استقلال انرژی بر عهده داشته است. این امر باعث ایجاد شکاف با گروهی از کشورها به رهبری آلمان شده است که نسبت به اشاعه انرژی هسته‌‌ای محتاط هستند.

این کشور قرار است آخرین نیروگاه‌های اتمی خود را در سال جاری ببندد. آلمان این سیاست را پس از آن در پیش گرفت که در سال ۲۰۱۱، فاجعه هسته‌‌ای فوکوشیما رخ داد و آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان پس از این فاجعه هسته‌‌ای تصمیم گرفت، نیروگاه‌های هسته‌‌ای این کشور را تعطیل کند.

در مقابل مکرون می‌گوید: «برخی کشورها با اتخاذ یک تصمیم قاطع نیروگاه‌های هسته‌‌ای را کنار گذاشته‌‌اند. فرانسه چنین تصمیمی نگرفت ولی چون تردید داشتیم در این زمینه به حد کافی سرمایه‌‌گذاری نکردیم.»

مکرون تاکید کرد نهاد ناظر بر فعالیت‌‌های هسته‌‌ای در فرانسه از منظر قابلیت‌‌های فنی و کنترل سختگیرانه بر این صنعت «بی‌‌همتا» است، سپس احداث نیروگاه‌های هسته‌‌ای جدید را «نشانه‌‌ای از پیشرفت و اعتماد به علوم و فناوری» توصیف کرد.

او افزود: دولت فرانسه با تبعیت از مقررات ایمنی در هر موردی که مقدور باشد عمر نیروگاه‌های هسته‌‌ای موجود را افزایش خواهد داد و همزمان در عرصه تولید انرژی‌‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی سرمایه‌‌گذاری بیشتری خواهد کرد.

رئیس‌‌جمهوری فرانسه تصریح کرد افزایش تولید انرژی توسط نیروگاه‌های هسته‌‌ای یکی از محورهای اصلی برنامه دولت برای به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی است. تمامی این نیروگاه‌ها توسط شرکت دولتی انرژی احداث خواهند شد و دولت فرانسه با اختصاص ده‌ها میلیارد یورو بودجه آن را تامین خواهد کرد.

شرکت دولتی انرژی فرانسه در سال‌های اخیر به دلیل بدهی‌‌های سنگین و تاخیر در تکمیل پروژه‌های خود در فرانسه و بریتانیا با مشکلات جدی روبه‌رو بوده است. افزایش چشمگیر بهای گاز طبیعی در یک سال اخیر و اتکای بیش از حد اروپا به گاز صادراتی روسیه نیز قاعدتا از دلایل دیگری است که دولت فرانسه را به تغییر سیاست سوق داده است.

مکرون وعده داد تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید انرژی خورشیدی این کشور ۱۰برابر خواهد شد و به بالای ۱۰۰ گیگاوات خواهد رسید و میزان تولید انرژی نیروگاه‌های بادی نیز دو برابر خواهد شد. مکرون قبلا وعده داده بود که حداقل ۱۰ مورد از نیروگاه‌های هسته‌‌ای قدیمی فرانسه تا سال ۲۰۳۵ تعطیل خواهند شد.

اشاره او به بازسازی و افزایش طول عمر این نیروگاه‌ها نشانه واضحی از یک چرخش بزرگ در سیاست‌های دولت فرانسه است.