۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

ادامه حملات یمن به قلب ابوظبی / ادعای دخالت ایران، فضاسازی است

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۵۸
کد خبر: 606177
ادامه حملات یمن به قلب ابوظبی / ادعای دخالت ایران، فضاسازی است

حملات موشکی یمن به امارات به هفته سوم رسیده است. این حملات کشور مهم اقتصادی منطقه را دچار مشکلات جدی کرده است. اقتصاد آنلاین برای بررسی تبعات و علل این حملات با محسن پاک‌ آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفتگو می‌پردازد.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی ‎راد؛ برای سومین هفته حملات موشکی یمن به امارات صورت گرفته است. این حملات همزمان با سفر اسحاق هرتزوگ، رییس اسراییل به این کشور بوده است. بسیاری این حملات را بی‌ربط به خرابکاری‌های اسرائیل در ایران و مذاکرات وین نمی‌دانند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده است که در عملیات «طوفان یمن ۳» عمق خاک امارات را هدف قرار دادیم. یک بار دیگر اعلام می‌کنیم امارات تا زمانی که در تجاوز علیه یمن مشارکت دارد، ناامن باقی خواهد ماند. برخورد موشک‌های انصارالله یمن با کارخانه کشتی سازی در ابوظبی بوده است. بعد این حمله کلیه برج‌ها، مراکز تجاری و برخی امکانات در دوبی و ابوظبی تخلیه شده‌اند. حمله اخیر یمنی‌ها به ابوظبی، بر شاخص‌های اقتصادی و ایجاد حس ناامنی در امارات تاثیرگذاشته است. 

اقتصاد آنلاین در مورد علت حملات یمن به امارات با محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفتگو می‌پردازد.

محسن پاک‌آیین در مورد حمله اخیر یمن به قلب ابوظبی می‌گوید: «دلیل حملات یمن مشخص است. یمن به دلیل تجاوز امارات و عربستان سعودی در قالب یک ائتلاف به مردم بی‌گناه این حملات را انجام می‌دهد. در یک سال گذشته حاکمان امارات دچار خطاهای محاسباتی سنگینی شدند که می‌تواند عواقب شدیدی را برای کشور داشته باشد و یک مرکز اقتصادی شکوفا در این منطقه را تبدیل به یک ویرانه کند. وقتی امارات به مردم بی‌گناه حمله می‌کند و با دخالت در امور داخلی کشورها افراد مورد نظر خودش را سرکار می‌آورد و  از طریق نظامی اهداف توسعه طلبانه خودش را در منطقه دنبال بکند به طور طبیعی این اتفاق حملات صورت می‎گیرد. مردم یمن هم حق دارند که از خودشان دفاع کنند و در این تردیدی نیست. جهانیان و مسلمانان انتظار این را دارند که یمنی‌ها بیشتر حمله بکنند. این حق آنها است که در مقابل کشور متجاوزی که به دنبال توسعه‌طلبی است و قصد دارد کشور را برای خود بکند، بایستند و بجنگند. به نظر من در صورتی که امارات تغییر رویه ندهد، قطعاً این حملات در آینده ادامه خواهد داشت.»

او در ادامه بیان می‌کند: «خطای دوم محاسباتی امارات ارتباط با رژیم صهیونیستی در مقطعی است که این رژیم در انزوا و در مسیر زوال است. طبیعی است که سفر رئیس اسرائیل به این کشور در جهان مورد انتقاد قرار گیرد و امارات را به چشم رژیم صهیونیستی نگاه کنند.»

پاک‌آیین در مورد در ارتباط ایران با حملات یمن به ابوظبی می‎گوید: «یمن یک کشور مستقل است و برای کارهایی که انجام می دهد از کشورهای دیگر از جمله ایران اجازه نمی‌گیرد. انصارالله نماینده یک کشور مستقل است و تصمیمات را خودشان می‌گیرند. حمایت ایران از انصارالله یک حمایت معنوی است. ما طبق قانون اساسی کشورمان از تمام مستضعفان و محروم جهان باید خصوصاً مسلمانانی که تحت ستم هستند، حمایت بکنیم. البته این اصل به معنی دخالت در امور داخلی کشورها نیست بلکه به معنای حمایت معنوی است. در داستان حمله به امارات و دیگر سیاست‌هایی که انصارالله اتخاذ می‌کند به عنوان نماینده یک کشور مستقل تصمیمات را می‌گیرد. فضاسازی‌هایی که در مورد دخالت ایران در این حملات مطرح می شود، صحیح نیست.»

در مورد ارتباط این حملات به مذاکرات وین که برخی این حملات را گزینه مناسب برای ایجاد فشار ایران بر روی مذاکره‌کننده غربی می‌دانند، اظهار می‌کند: «مذاکرات برجامی مسیر دیگری دارد و برای لغو تحریم‌های علیه ایران است. اگر هم توافقی انجام نشود ما کشور را هیچ‌وقت معطل مذاکرات برجام نمی‌گذاریم. از نظر من به عنوان یک کارشناس این حرف‌ها بی‌اساس است و اصلاً قابل توجه نیست. سناریویی است برای اینکه ایران را متهم کنند که در مسائل داخلی کشورها دخالت می‌کند.»