۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«رده‌بندی» سرمایه‌ گذاری سبز اتحادیه اروپا / فهرست سرمایه‌ گذاری اروپا در پروژه‌‌های هسته‌ای و گازی

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶
کد خبر: 597542
«رده‌بندی» سرمایه‌ گذاری سبز اتحادیه اروپا / فهرست سرمایه‌ گذاری اروپا در پروژه‌‌های هسته‌ای و گازی

ساعاتی قبل از ورود بروکسل به سال۲۰۲۲، بمب خبری منفجر شد. در پیش‌نویسی که به کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شد، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد که برخی از پروژه‌های هسته‌ای و گازی را در «رده‌بندی» خود به‌ عنوان سبز طبقه‌بندی کند، فهرستی که هدف آن تعریف سرمایه‌گذاری پایدار است. اتریش تهدید به شکایت کرد. آلمان نیز شدیدا نسبت به این پیش نویس واکنش نشان داد.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ به گزارش اکونومیست، این ایده پس از توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ بر روی میز قرار گرفت، زمانی که تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد استاندارد اوراق قرضه سبز مشترک برای شرکت‌ها و ناشران مستقل نشان داد که اعضا در مورد آنچه سبز به حساب می‌آید توافق ندارند. برخی از کشورها از آن زمان بر روی طبقه بندی های خود کار کرده اند، اما اروپا که بخش هایی از اقتصاد را در بیش از ۵۵۰ صفحه به تصویر کشیده، جامع ترین طبقه بندی را دارد.

این طبقه‌بندی امیدوار است که به عمل سبزشویی پایان داده و ایمان سرمایه‌گذاران را به دارایی‌های پایدار تقویت کند. این مجموعه معیارهای مشترکی ارائه می دهد که سرمایه گذاران و بانک ها می توانند از آنها برای بررسی سرمایه گذاری های بالقوه استفاده کنند. اکثر مدیران مالی در حال حاضر تیم ها و ابزارهای خود را برای اندازه گیری فضای سبز به کار می‌گیرند. اما فقدان یک معیار مشترک به این معنی است که کارت‌های امتیازی ذهنی و ناسازگار در سراسر صنعت باقی می‌مانند که سرمایه‌گذاران را سردرگم می‌کند. داشتن یک فرهنگ لغت که در آن بتوانند جستجو کنند که آیا سرمایه گذاری می تواند برچسب سبز داشته باشد یا خیر، همه را در یک صفحه قرار می دهد.

یکی دیگر از جنبه های این طرح، پیوند دادن این طبقه بندی به اعلام کامل اطلاعات است. از اواخر امسال، حدود ۱۱هزار شرکت اروپایی فهرست شده باید گزارش دهند که چه مقدار از فروش و هزینه سرمایه آنها در این طبقه بندی قرار می گیرد (تعداد مشاغل تحت پوشش در نهایت به ۵۰ هزار افزایش می یابد). از اول ژانویه، مدیران باید، جزییاتی را توضیح دهند که چه سهمی از محصولاتی که به آنها برچسب پایداری می‌زنند با بخش‌های طبقه‌بندی که قبلاً در حال اجرا بوده‌اند، مطابقت دارد. از سال ۲۰۲۴، اکثر بانک های اروپایی نیز باید با استفاده از معیارهای مشابه، «نسبت دارایی سبز» را گزارش کنند. همه اینها باید داده های بیشتر و بهتری در رابطه با آب و هوا در اطلاع عموم قرار دهد. دانیل کلیر مدیر دارایی Arabesque بر این باور است که این طرح بهترین امید ما در سطح جهانی، برای اندازه‌گیری این معیار است. 

در نهایت این طبقه‌بندی گواهی‌های اتحادیه اروپا برای ناشران اوراق بهادار را پشتیبانی می‌کند و ارتباط مستقیمی با بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند. انتظار می رود استاندارد اوراق قرضه سبز، برای نمونه، از این طبقه بندی به عنوان معیار خود برای واجد شرایط بودن استفاده کند. کمیسیون احتمالاً از این طبقه بندی نیز استفاده خواهد کرد زیرا از صندوق بازیابی خود به کشورهای عضو کمک می کند که برخی از آنها به فضای سبز مرتبط است. کمیسیون احتمالاً از این طبقه بندی نیز استفاده خواهد کرد زیرا از صندوق بازیابی خود به کشورهای عضو کمک می کند که برخی از آنها به فضای سبز مرتبط است.

درجه جزییات و سختگیری رویکرد اروپا می تواند به تبدیل طبقه بندی به استاندارد جهانی طلا کمک کند. سایر کشورهای خارج از بلوک نیز در حال کار بر روی طرح های مشابه خود هستند. هر کدام احتمالاً توسط سازش‌های سیاسی، نگرانی‌های ژئواستراتژیک و تعهدات تولید کربن، قوانین و طبقه بندی هایی شکل خواهند داد. به هرحال شرکت‌های خارجی، مدیران و بانک‌ها می‌توانند این طبقه‌بندی اتحادیه اروپا را اتخاذ کنند، زیرا مشتریان اروپایی آنها ممکن است نیاز داشته باشند که داده‌های درست را گزارش کنند تا بتوانند اطلاعات درستی ارائه کنند. برخی ممکن است با دولت های خود لابی کنند تا واگرایی محدود شود.

این که آیا همه اینها برای هدایت وجوه به سمت سرمایه گذاری مناسب کافی است یا خیر، سوال دیگری است. یک مشکل مهم و فوری دیگر مربوط به پیاده سازی این قانون است: به دلیل از دست دادن زمان، از شرکت های تامین مالی سبز خواسته می شود تا قبل از اینکه شرکت ها ملزم به ارائه داده های اساسی شوند، در مورد میزان انطباق خود با این طبقه بندی گزارش دهند و این، کار را دشوار می کند.

یک اشکال بزرگتر، پوشش محدود این طبقه بندی است که در حال حاضر فقط برای زیر مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی اعمال می شود. الزامات افشای اطلاعات همچنین به شرکت‌های دولتی کوچک و همه شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد از زیر مجموعگی این طبقه بندی خارج شوند. مورنینگ استار، یک شرکت تحقیقاتی، بر این باور است که این قانون بر نیمی از دارایی های صندوقها در اتحادیه اروپا (به استثنای وسایل نقلیه خصوصی) تأثیر خواهد گذاشت. در زمانی که غول های فهرست شده، از جمله معدنچیان و شرکت های آب و برق، قصد دارند تا به سرعت کثیف ترین دارایی های خود را به سرمایه گذاران خصوصی واگذار کنند، اطلاعات زیادی در ابهام باقی می ماند. با گسترش الزامات گزارش‌دهی اتحادیه اروپا برای پوشش شرکت‌های جدید، که برخی از آنها خصوصی هستند، مسائل بیشتری ممکن است آشکار شود. اما این ممکن است زمان ببرد.

بزرگترین مشکل، در این انتظار ناقص نهفته است که وجود صرف طبقه بندی ترجیحات سرمایه گذاران را تغییر می دهد. دیوید هنری دویل می‌گوید فضای سبز یک پروژه فقط «یک نقطه داده» است. اعتبار، نرخ بهره و دورنمای درآمد ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشد. این طبقه‌بندی، به ویژه، هیچ انگیزه‌ای برای حمایت از دارایی‌های سبزی که از تامین مالی محروم هستند، مانند ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی یا فولاد کم کربن ایجاد نمی‌کند. در عوض، سرمایه‌گذاران ممکن است به دنبال دارایی‌های ایمن و نقد مانند نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی باشند و قیمت‌ها را افزایش دهند. در پایان لازم است تاکید شود که اگرچه طبقه بندی سبز خوب است، اما کافی نیست.