۰ نفر

توافق اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۶
کد خبر: 589650
توافق اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی درخصوص افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اتحادیه اروپا تحریم‌های روز دوشنبه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه تصمیم گرفتند تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کنند.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، این تحریم‌ها، پیمانکار نظامی خصوصی «گروه واگنر» و سه شرکت و هشت فرد مرتبط با آن را در بر می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «فرانسه»، نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی با دستورکار هماهنگی درخصوص اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین برگزار شده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست گفت: «توافق مستحکمی درخصوص اتخاذ موضع قدرتمند در قبال اوکراین در دفاع این کشور از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود، حاصل شد».

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه جدید آلمان که برای اولین بار در این نشست اتحادیه اروپا شرکت کرده است، پیش از سفر به بروکسل گفت «در صورت تشدید تنش‌ها این خط لوله (نورد استریم ۲) عملیاتی نخواهد شد».

این خط لوله در ماه سپتامبر تکمیل شده و می‌تواند گاز روسیه را با عبور از بستر دریای بالتیک و با دور زدن اوکراین به آلمان برساند. اما هنوز مجوز بهره‌برداری از آن از طرف آلمانی‌ها صادر نشده است.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

با این حال کشورهای غربی به رهبری آمریکا طی هفته‌های اخیر با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.