۰ نفر

طالبان به آمریکا: نقض حریم هوایی افغانستان عواقب خواهد داشت

۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۳:۵۲
کد خبر: 566590
طالبان به آمریکا: نقض حریم هوایی افغانستان عواقب خواهد داشت

طالبان هشدار داد، آمریکا در صورتیکه به پروازهای پهپادهایش در آسمان افغانستان ادامه دهد با عواقب آن مواجه خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان بیانیه‌ای را در خصوص نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی منتشر کرد. ذبیح الله مجاهد، معاون وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ طالبان با نشر توییتی گفت: پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی کشور،  نقض حاکمیت "امارت اسلامی افغانستان" است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در بیانیه‌ این مقام طالبان آمده است: «دولت‌ها براساس حقوق بین‌الملل تنها صاحبان تمامیت ارضی و حریم هوایی کشورهای خود هستند. بنابراین امارت اسلامی به عنوان تنها نهاد حقوقی افغانستان، حافظ تمامیت ارضی و حریم هوایی افغانستان است. اخیراً آمریکا برخلاف کلیه قوانین بین‌المللی و تعهدات ایالات متحده به امارات اسلامی در دوحه، پایتخت قطر عمل کرد و حریم هوایی مقدس افغانستان توسط پهپادهای آمریکایی بار ها نقض شده است. این تخلفات باید اصلاح و از آنها جلوگیری شود».

در بیانیه طالبان آمده است: «ما از همه کشورها به ویژه ایالات متحده می‌خواهیم که مطابق تعهدات متقابل عمل کنند تا در آینده از پیامدهای منفی آن جلوگیری شود».

این اظهارات طالبان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این جان کربی در پاسخ به خبرنگاری درباره به رسمیت شناختن آسمان افغانستان به عنوان قلمروی هوایی طالبان گفت در حال حاضر چنین ضرورتی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت نیروهای نظامی این کشور برای حملات هوایی در افغانستان اختیار کامل دارند و نیازی به هماهنگی با طالبان ندارند.

هرچند آمریکا نیروهای نظامی‌اش را مطابق توافقی با طالبان از افغانستان خارج کرده هنوز این گروه و دولت موقت اعلامی آن را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

پس از افشاگری نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا اذعان کرده است که در آخرین روزهای خروج از افغانستان یک خانواده بی‌گناه را هدف عملیات پهپادی قرار داده و ۱۰ عضو این خانواده از جمله ۷ کودک در این حمله کشته شده‌اند.