۰ نفر

سید حسن نصرالله؛

آمریکا از همان ابتدای اعلام انتقال سوخت ایران، شروع به تهدید لبنان کرد

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۱۰
کد خبر: 562023
آمریکا از همان ابتدای اعلام انتقال سوخت ایران، شروع به تهدید لبنان کرد

دبیر کل حزب الله لبنان درباره تحولات منطقه و لبنان پس از تشکیل دولت این کشور در حال سخنرانی است.

به گزارش المنار، سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان درباره شکسته شدن محاصره اقتصادی آمریکا در منطقه و تحولات لبنان پس از تشکیل دولت این کشور آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید حسن نصرالله در ابتدا گفت: از تشکیل دولت در لبنان استقبال می کنیم و از تمامی افرادی که برای این دستاورد کمک کردند، تشکر می‌کنیم. از رییس دولت پیشبرد امور حسان دیاب به خاطر صبر، ملی گرایی و نیز قبول مسئولیت تشکر می‌کنیم.

برخی انتقال سوخت ایران به لبنان را در حد یک اقدام رسانه‌ای می‌دانستند

او در ادامه با اشاره به واردات سوخت از این ایران افزود: درباره انتقال سوخت از ایران به لبنان، روز عاشورا گفتم که اولین کشتی به زودی راه خواهد افتاد. ما دو گزینه داشتیم، کشتی سوخت ایرانی یا می‌توانست در بندر بیروت پهلو بگیرد و یا در بندر بانیاس سوریه. ما نهایتا تصمیم گرفتیم برای دریافت کشتی‌های سوخت ایران با سران سوریه تماس بگیریم و آن‌ها هم استقبال کردند. از همه مسئولان سوریه به خاطر کمک هایشان برای رسیدن سوخت به لبنان تشکر می‌کنم. اولین کشتی حامل فرآورده‌های نفتی ایران، شامگاه یکشنبه وارد بندر بانیاس شد و امروز بار خود را تخلیه می‌کند. انتقال فرآورده‌ها به البقاع روز پنجشنبه آینده آغاز خواهد شد.

سید حسن نصرالله همچنین گفت: گفته بودم که اگر رنج مردم لبنان برای تامین سوخت ادامه پیدا کند، برای حل معضل وارد می‌شوم. برخی می‌گفتند که انتقال سوخت ایران به لبنان در حد یک اقدام رسانه‌ای است، یا صهیونیست‌ها اجازه نخواهند داد، اما بالاخره این کشتی به مقصد رسید. آمریکا از همان ابتدایی که اعلام شد قصد وارد کردن سوخت از ایران را داریم، شروع به تهدید سران لبنانی کرد.

حزب الله به دنبال تجارت نیست و همه گروه‌ها می‌توانند از سوخت وارداتی ایران بهره‌مند شوند

او تصریح کرد: تمامی مقدمات اداری برای ارسال سومین کشتی که حامل بنزین از ایران است، به انجام رسیده است. چهارمین کشتی که بعدا اعزام خواهد شد به سبب رسیدن زمستان، حامل مازوت خواهد بود. برخی در وارد کردن سوخت از ایران ملاحظه‌هایی دارند و ما این موضوع را درک می‌کنیم. می‌خواهیم بخشی از سوخت لبنان بواسطه واردات از ایران تامین شود. بیمارستان‌های دولتی، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان اولویت‌های ما برای تامین سوخت هستند.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه طبق روند دولت جدید و داده‌های بدست آمده، درباره کشتی‌های بعدی تصمیم گیری می‌شود، گفت: ما به دنبال کسب تجارت و سود از این کشتی‌ها نیستیم؛ بلکه هدف مان کاهش رنج مردم است. موادی که (از این کشتی ها) می‌رسد، به تمامی گروه‌ها و مناطق لبنان داده می‌شود و اینطور نیست که به گروهی داده شود و از گروهی دریغ گردد اما بحث دیگر، موضوع فروش این سوخت خواهد بود که پیگیری می‌شود. سوخت باید به دست مردم برسد و نه به بازار سیاه.

از ایران و رهبر معظم انقلاب برای انتقال سوخت به لبنان تشکر می‌کنیم

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: برای ما حتمی است که سوخت را ارزانتر از چیزی که از ایران خریده ایم، خواهیم فروخت. چون به دنبال تجارت نیستیم. بزودی قیمت نهایی که معقول و ارزانتر از قیمت معمول است را اعلام می‌کنیم. سوخت را با لیره لبنان معامله می‌کنیم. لبنانی‌ها دیگر نیازی نیست که عزت خود را در بازار‌های سیاه سوخت زیر پا بگذارند.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه که انتقال سوخت ایران مربوط به یک کشتی یا دو کشتی نیست، گفت: با جدیت وارد موضوع تامین سوخت شده ایم. ما به دنبال جنگ رسانه‌ای و یا تحریک گروهی نیستیم، ما تنها به دنبال کاهش سختی مردم هستیم. از ایران، رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور این کشور و سایر مسئولان به خاطر صادر کردن سوخت به لبنان تشکر می‌کنیم. محموله گازوئیل عراق هم بزودی به لبنان خواهد رسید.

حمایت از ۲ اسیر فراری فلسطینی وظیفه همه ماست

او درباره اسیران قهرمان فلسطینی نیز گفت: ۶ نفر از قهرمانان واقعی فلسطینی توانستند از زندان صهیونیست‌ها فرار کنند که بسیار مبتکرانه بود و بازتاب فراوانی در رسانه‌های جهان داشت. ۴ نفر از این مجاهدان دستگیر شدند، اما این موضوع از ارزش اقدام آن‌ها کم نخواهد کرد. ما خیلی منتظر ورود آن‌ها به لبنان بودیم، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. حمایت از دو مجاهد فلسطینی که همچنان در حال فرارند وظیفه همه ماست. مردم نوار غزه امروز بزرگترین امید مردم فلسطین هستند.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: عملیات تونل آزادی که قهرمانان و نیرو‌های مقاومت فلسطین آن را به انجام رساندند، پیام‌های بزرگ و مهمی داشت. این فرایند بیانگر خلاقیت این قهرمانان است که افتخار هر فرد شریفی است. نشانه‌ها و پیام‌های این عملیات به واقع مهم است و مهمترین آن، پافشاری فلسطین بر آزادی است. این مساله، پیروزی بزرگی برای مقاومت و تأییدی بر امکان پذیر بودن گزینه مقاومت است. آزادسازی نوار غزه، این منطقه را به پایگاه اصلی مقاومت و امید بزرگی برای همه مردم فلسطین تبدیل کرده است.

سید حسن نصرالله با اشاره به تحولات افغانستان نیز گفت: آمریکا می‌گوید که می‌خواهد به ارتش لبنان کمک کند، آن‌ها بهتر است راه حلی برای تجهیزات نظامی که مجبور به ترک آن‌ها در افغانستان شدند، پیدا کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین خطاب به آمریکایی‌ها گفت: همانطوری که امید‌های شما ناامید شد و توطئه‌های شما در هم شکست، بار دیگر نیز ناامید خواهید شد و معادله طلایی باقی می‌ماند. خروج از افغانستان پرسش‌هایی را در مورد امکان اتکا به آمریکایی‌ها برانگیخت.