۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه؛

سفر گروسی در چارچوب مراودات فنی معمول انجام می‌ شود / برخی کشورها تلاش کردند موضوعات بین ایران و آژانس را سیاسی کنند

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۱۵
کد خبر: 561319
سفر گروسی در چارچوب مراودات فنی معمول انجام می‌ شود / برخی کشورها تلاش کردند موضوعات بین ایران و آژانس را سیاسی کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر گروسی را در چارچوب مراودات فنی معمول بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و گفت: امیدواریم شورای حکام تحت تاثیر برخی فشارها، اقدامی را صورت ندهد که مسیر همکاری معمول ایران و آژانس تخریب شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، قرار است «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب در رأس هیأتی وارد تهران شود و فردا (یکشنبه) با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.

در همین خصوص «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اهداف سفر گروسی به تهران این سفر را در چارچوب مراودات فنی معمول بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و گفت: در چند ماه اخیر مسائل فنی بین ایران و آژانس وجود داشت که تلاش شد در چارچوب همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس حل و فصل شود و این سفر نیز در چارچوب و در راستای کمک به حل و فصل موضوعات فیمابین تنظیم شده است.

*  مسیری که ایران همواره به آژانس توصیه و پیگیری کرده است همکاری در بستر فنی و حرفه‌ای است

خطیب‌زاده یادآور شد: البته برخی کشورها بودند که تلاش کردند موضوعات فنی بین ایران و آژانس را سیاسی کنند. مسیری که ایران همواره به آژانس توصیه و پیگیری کرده است همکاری در بستر فنی و حرفه‌ای است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفر با حفظ این رویکرد به نتایج خوبی منجر شود.

* امیدوارم شورای حکام تحت تاثیر برخی فشارها اقدامی را صورت ندهد که مسیر همکاری معمول ایران و آژانس تخریب شود

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره نشست پیش روی شورای حکام آژانس نیز گفت: امیدوارم شورای حکام تحت تاثیر برخی فشارها اقدامی را صورت ندهد که مسیر همکاری معمول ایران و آژانس تخریب شود. بدیهی است وظایف ذاتی آژانس الزام جدی برای آن دارد که درگیر مسائل سیاسی نشود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۵ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی با بیان این‌که  اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است، افزود: هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: روابط ایران و آژانس بسیار فنی و محترمانه است و مفاهمه درست و عمیقی بین دو طرف وجود دارد و امیدواریم بقیه دخالتی در این مفاهمه نکنند.

خطیب‌زاده همچنین گفت که روابط در سطوح بسیار خوبی بین دو طرف در موضوعات فنی ادامه دارد و سؤالات مطرح شده پاسخ داده شده و گفت‌وگوها بین ایران و آژانس به صورت منظم ادامه دارد.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، امروز (شنبه) از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امروز (شنبه) به تهران خبر داد و افزود: گروسی در این سفر با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و دو طرف، همچنین بیانیه مشترکی را نیز صادر خواهند کرد.

* دیدار گروسی با اسلامی پیش از ظهر یکشنبه

در همین خصوص نیز سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو در خصوص موضوعات همکاری‌های ایران و آژانس، امشب برای سفری یک روزه وارد تهران خواهد شد و این دیدار پیش از ظهر روز یکشنبه انجام می‌شود و هیأت آژانس بعد از ظهر یکشنبه به وین مراجعت خواهد کرد.

این نخستین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم و اولین دیدار وی با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی است. این سفر در آستانه نشست شورای حکام آژانس انجام می‌شود.

پیش از این برخی رسانه‌ها از سفر گروسی به تهران خبر داده بودند. خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات که از نزدیک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کنند گزارش داد سفر مدیرکل آژانس به ایران تایید شده و او احتملاً اوایل روز یکشنبه وارد تهران می‌شود.

پیش‌تر شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از نشست شورای حکام در وین است.

وی با بیان این‌که  اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است، افزود: امروز تأکید می‌کنم که هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد.