۰ نفر

ژاپن به ویتنام تجهیزات و تکنولوژی نظامی می‌ فروشد

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۶
کد خبر: 561301
ژاپن به ویتنام تجهیزات و تکنولوژی نظامی می‌ فروشد

ژاپن و ویتنام در اقدامی که نگرانی چین را به دنبال خواهد داشت یک توافقنامه نظامی برای فروش تجهیزات نظامی و تسلیحات امضا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری کیودوی ژاپن با اشاره به افزایش روزافزون تحرکات و تقویت نظامی چین در آبهای منطقه‌ای از توافق تسلیحاتی توکیو و هانوی برای صادرات تجهیزات و تکنولوژی نظامی ژاپنی به این کشور خبر داد.

براساس این گزارش، این توافق در اولین سفر خارجی «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن به یک کشور خارجی و در پایتخت ویتنام به امضا رسیده است. طبق بیانیه وزارت دفاع ژاپن، توکیو قرار است شناورهای نظامی به ویتنام بفروشد.

یک مقام نظامی ویتنام نیز امضای این قرارداد را در راستای تلاش هانوی برای متنوع کردن اتکای خود به تجهیزات نظامی خارجی و همچین در راستای افزایش تنشها میان چین و همسایگانش در زمینه مناقشات دریایی منطقه بیان کرده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو افزود: ویتنام به لحاظ خرید تجهیزات نظامی به روسیه بسیار وابسته است و اغلب تجهیزات نظامی خود را مانند زیردریاییها و جتهای جنگنده را از روسیه خریداری می‌کند. ویتنام در خلال جنگ سرد از متحدان شوروی سابق و در بلوک شرق بود.

براساس بیانیه وزارت دفاع ژاپن، کیشی و «پان وان گیانگ» همتای ویتنامی وی در زمینه روابط دوجانبه و حفظ نظم و ثبات بین‌المللی و همچنین اهمیت کشتیرانی آزاد مطابق با قوانین بین المللی نیز بحث و رایزنی کردند.

چین و ویتنام بر سر مجمع الجزایر «اسپارتلی» و «پاراسل» در دریای چین جنوبی دارای اختلافات ارضی هستند. هانوی پکن را به ساخت و سازها و تشدید نظامیگری در این جزایر متهم کرده است.

کیشی در این دیدار به وزیر دفاع ویتنام گفته، می‌خواهم از این طریق پیامی به جامعه بین‌المللی ارسال و مخالفت خود را با هرگونه اقدام یکجانبه برای تغییر وضع موجود در منطقه اعلام کنم.

چین و ژاپن نیز در دریای چین شرقی بر جزایر سنکاکو که چینی‌ها به آن جزایر یائویو می‌گویند دارای تنش و اختلافات ارضی هستند.

امضای توافق تسلیحاتی میان ژاپن و ویتنام در حالی امضا شده است که وانگ یی وزیر خارجه چین نیز برای بحث و رایزنی درباره مسائل منطقه جنوب شرق آسیا به ویتنام سفر کرده است.