۰ نفر

استقبال بین المللی از تشکیل دولت لبنان

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۳
کد خبر: 561081
استقبال بین المللی از تشکیل دولت لبنان

مقام‌ها و رهبران کشورهای منطقه و جهان در بیانیه‌های جداگنه از تشکیل دولت جدید لبنان با ۲۲ وزیر استقبال کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  روز جمعه میشل عون، رییس جمهوری لبنان رسما فرمان تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی را امضا کرد. دولت جدید لبنان متشکل از ۲۲ وزیر به همراه میقاتی و معاون وی است.

در همین راستا، آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای از اعلام تشکیل دولت جدید لبنان استقبال کرد.

در این بیانیه گوترش از دولت جدید لبنان خواست تا برنامه اصلاحات مشخصی را اجرا کند و بر آمادگی سازمان ملل متحد برای همکاری با آن تاکید کرد.

در این بیانیه گوترش بر تعهد سازمان ملل برای حمایت از لبنان در تقویت حاکمیت، ثبات و استقلال سیاسی خود مطابق توافقنامه طائف و اعلامیه بعبدا و اجرای قطعنامه‌های ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) و ۱۵۵۹ شورای امنیت ( ۲۰۰۴) و سایر قطعنامه های مرتبط که برای ثبات لبنان و منطقه تاکید کرد.

همزمان دولت آمریکا از تشکیل دولت لبنان پس از ۱۳ ماه انتظار استقبال کرد و خواستار "اقدامات فوری" برای اصلاح اقتصاد این کشور شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده از اعلام موافقت رهبران لبنان برای تشکیل دولت جدید به رهبری نجیب میقاتی، نخست وزیر منتخب استقبال می‌کند. ما خواستار تایید سریع دولت از سوی پارلمان هستیم تا کابینه جدید بتواند بر اقدامات مشخصی برای مقابله با وخامت اوضاع اقتصادی در لبنان اتخاذ کند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که مسکو "از این گام مهم به منظور تثبیت اوضاع سیاسی داخل لبنان و ایجاد شرایط لازم برای خروج این کشور از بحران اقتصادی و اجتماعی طولانی مدت استقبال می‌کند." 

این وزارتخانه افزود: ما بر موضع قاطع روسیه در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و ضرورت حل همه مسائل توسط خود لبنانی ها بدون هیچ دخالت خارجی تاکید می‌کنیم.

دوحه نیز از اعلام تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی استقبال و برای دولت جدید در انجام وظایفش آرزوی موفقیت کرد.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای که جمعه صادر شد حمایت کامل دولت قطر از دولت جدید را به منظور "تحقق آرمان‌های مردم برادر لبنان برای توسعه ، پیشرفت و رفاه" اعلام کرد.

در این بیانیه، دوحه بر آمادگی دائمی قطر برای ایستادن در کنار مردم لبنان به نحوی که امنیت و ثبات در این کشور را افزایش دهد، تاکید کرد.

امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه هم از تشکیل دولت در لبنان استقبال کرد و آن را "گامی ضروری" برای "رهایی کشور از بحران عمیقی که در آن قرار دارد" توصیف کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری فرانسه آمده است که این یک اقدام ضروری برای خروج لبنان از بحران عمیقی است که در آن قرار دارد. 

ماکرون همچنین به لزوم پایبندی سیاستمداران به تعهداتی به منظور اجرای اصلاحات لازم برای آینده لبنان تاکید کرد.

انگلیس نیز از تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست میقاتی استقبال و بر لزوم اصلاحات فوری در لبنان تاکید کرد.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس گفت که انگلیس از دولت جدید حمایت می‌کند اما باید اقدامات مشخصی را از آن دید.

وی افزود: تشکیل دولت جدید لبنان باید با اجرای اصلاحات فوری و نتیجه گیری شفاف تحقیقات درباره انفجار غم انگیز در بندر بیروت و برگزاری انتخابات در زمان مناسب سال آینده همراه باشد.

دولت مصر نیز از تشکیل دولت لبنان استقبال کرد و خواستار خروج لبنان از بحران مطابق با اختیارات قانون اساسی خود شد.

احمد حافظ ، سخنگوی وزارت خارجه مصر ، گفت که مصر از این گام مهم در جهت حفظ منافع بیشتر لبنان به منظور دستیابی به خواسته‌های مردم برادر لبنان در پایان دادن به بحران طولانی مدت در این کشور و بازگرداندن امنیت و ثبات قدردانی می کند. 

همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب ، از تشکیل دولت جدید لبنان پس از وضعیت بن بست سیاسی که بیش از سیزده ماه به طول انجامید ، استقبال کرد.

وی خاطرنشان کرد که اتحادیه عرب "همچنان از لبنان برای خروج از شرایط دشوار کنونی به وضعیتی با ثبات تر که در آن لبنان تعادل خود را به دست آورد ، حمایت و پشتیبانی می‌کند."

وزارت امور خارجه اردن نیز ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید لبنان بر حمایت امان از این گام مهم در مواجهه با چالش‌ها و مشارکت در تحقق خواسته های مردم لبنان و دستیابی به امنیت ، ثبات و رفاه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کویت نیز در تماس با وزیر امور خارجه لبنان انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه را تبریک گفت و برای وی در تصدی این سمت و روابط مستحکم دوجانبه میان دو کشور آرزوی موفقیت کرد.