۰ نفر

دبیرکل ناتو؛

ماموریت ناتو در مقابله با تروریسم تمام نشده است

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۵۰
کد خبر: 559885
ماموریت ناتو در مقابله با تروریسم تمام نشده است

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت که حضور نظامی این سازمان در افغانستان هفته گذشته پایان یافت اما ماموریت آن برای مقابله با تروریسم پایان نیافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «ینس استولتنبرگ» روز دوشنبه در اجلاس ناتو در دانمارک اظهار داشت: ما به افغانستان رفتیم تا با بهشت تروریست‌ها، جایی که آن ها می‌توانستند حملات علیه ما را سازمان دهی کنند مقابله کنیم. وی ادعا کرد که طی ۲۰ سال گذشته هیچ حمله تروریستی از طرف افغانستان علیه کشورهای عضو ناتو صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه ماموریت ناتو در مقابله با تروریسم تمام نشده است افزود:‌ کار ما این است که دستاورد ناشی از مقابله با تروریسم در افغانستان را حفظ کنیم و هوشیار باشیم. همچنین باید اطمینان حاصل کنیم افغان‌هایی که در معرض خطر قرار هستند از کشور خارج شوند.

دبیر کل ناتو عنوان کرد که بحران افغانستان ضرورت بنیادین ایستادگی اروپا و شمال آمریکا در کنار یکدیگر را تغییر نمی‌دهد. وی افزود: اتحاد ما برای مقابله با چالش‌های فزاینده دنیای از جمله پرداختن به کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای امری حیاتی است و به همین خاطر ما مصمم هستیم که سهم خود را در این زمینه ایفا کنیم

 وی با این حال گفت که این ماموریت ساده‌ای نیست و باید نسبت به چالش‌ها در این زمینه شفاف باشیم. استولتنبرگ ادعا کرد که ایران، روسیه، چین و کره‌شمالی در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود هستند و «ما باید مانع از اشاعه تسلیحات هسته‌ای شویم»

سخنرانی استولتنبرگ در هفدهمین کنفرانس سالانه خلع سلاح، کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی است که در کپنهاگ دانمارک در حال برگزاری است.

ناتو سازمان دهنده این کنفرانس از سال ۲۰۰۴ تا کنون بوده است. شرکت کنندگان در این کنفرانس این فرصت را پیدا می‌کنند تا درباره تهدیدات تسلیحات کشتار جمعی صحبت کنند. در این کنفرانس‌ها معمولا بیش از ۱۵۰ نماینده از ۵۰ کشور جهان حضور می‌یابند.

دولت آمریکا به همراه هم‌پیمانانش در ناتو آوریل گذشته تصمیم گرفتند که پس از ۲۰ سال به حضور نظامی در افغانستان پایان دهند.

جنگ بیست ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی زد.