۰ نفر

وزارت امورخارجه آمریکا؛

واشنگتن مانع خروج شهروندان آمریکا از افغانستان با پروازهای خصوصی شد

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۳
کد خبر: 559883
واشنگتن مانع خروج شهروندان آمریکا از افغانستان با پروازهای خصوصی شد

آمریکایی های سازمان دهنده پروازهای استیجاری برای خارج کردن شهروندان این کشور از افغانستان گفته اند که وزارت امور خارجه آمریکا مانع تلاش آنان برای خروج این هواپیماها از افغانستان شده است.

به گزارش تارنمای فاکس نیوز؛ سه آمریکایی که در تلاش های تخلیه شهروندان و افراد دارای کارت سبز و پناهجویان با هواپیماهای اجاره شده توسط بخش خصوصی مشارکت داشته اند، گفته اند: وزارت امور خارجه آمریکا به ریاست آنتونی بلینکن به صورت بی ملاحظه ای جان شهروندان این کشور را در معرض خطر قرار میدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ یکی از این منابع که نامش ذکر نشده، گفته که در صورت کشته شدن حتی یک نفر، خونش به گردن کاخ سفید خواهد بود. بخشی از انگیزه جلوگیری وزارت امور خارجه آمریکا از خروج افرادی که توسط دولت ایالات متحده جا گذاشته شده اند، نجات آنان توسط بخش خصوصی است.

فاکس نیوز افزود: فرماندهی نظامی پایگاه هوایی العدید آمریکا در دوحه قطر به هواپیماهای که قصد داشته اند پس از پرواز از افغانستان، در این مکان فرود بیایند، گفته که باید نخست تائیدیه وزارت امور خارجه را دریافت کنند.

مایک مک کال عضو جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز ادعا کرد که طالبان مانع خروج ۶ فروند هواپیمای آمریکایی از فرودگاه مزار شریف شده و خواسته هایی از آمریکا دارند.

مک کال با تاکید بر این که  شرایط به حالت گروگان گیری تبدیل شده است گفت که شرایط به نحوی در حال پیش روی است که گویا تا آمریکا طالبان را به رسمیت نشناسد، آنها این آمریکایی ها را رها نخواهند کرد.

شبکه سی بی اس نیوز آمریکا نیز به نقل از منابعی در کنگره آمریکا و سازمان های غیر دولتی اعلام کرد که طالبان مانع خروج چندین هوایپما شده و آنها را به گروگان گرفته است.

پیش از این، رییس کارکنان کاخ سفید با بیان اینکه هنوز حدود ۱۰۰ آمریکایی در افغانستان حضور دارند، هم زمان با سفر وزیران خارجه و دفاع آمریکا به قطر گفت که دولت جو بایدن امیدوار است این افراد را از طریق قطر از افغانستان خارج کند.

"ران کلین" رییس کارکنان کاخ سفید این مطلب را روز یکشنبه به وقت محلی در گفت وگو با سی ان ان حدود یک هفته پس از اعلام پایان عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار داشت که دولت بایدن امیدوار است در روزهای آینده، قطری‌ها قادر باشند خدمات هوایی خود را به بیرون از کابل از سر گیرند. اگر قطر این کار را انجام دهد، قصد داریم ببینیم آیا آمریکایی‌ های باقیمانده در افغانستان می توانند بخشی از این پروازها باشند.