۰ نفر

مشاور سابق کلینتون؛

افغانستان برای بایدن، یک فاجعه است

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
کد خبر: 556647
افغانستان برای بایدن، یک فاجعه است

«مارک پِن» یک عضو شناخته شده حزب دموکرات و استراتژیست ارشد هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، افغانستان را برای این حزب و جو بایدن، یک فاجعه سیاسی خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، همزمان با شدت گرفتن انتقادهای جمهوری‌خواهان از عملکرد جو بایدن رییس جمهور دموکرات آمریکا در قبال افغانستان، استراتژیست ارشد هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ هم از بایدن انتقاد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: «رییس جمهور جو بایدن به دلیل تداوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی که ناآرامی‌ها در فرودگاه بین‌المللی کابل ادامه دارد و هزاران نفر برای خروج از کشور تلاش می‌کنند، با انتقادات شدید هر دو حزب روبرو شده است».

طبق این گزارش، «مارک پِن» مشاور سابق هیلاری کلینتون، وضعیت جاری در افغانستان را برای این حزب یک «فاجعه سیاسی» خواند و درباره تاثیر این فاجعه بر نتایج دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره (۲۰۲۱) هشدار داد.

او که یک عضو شناخته شده حزب دموکرات و استراتژیست ارشد هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ بوده است، در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «من فکر می‌کنم که این یک فاجعه واقعی و سیاسی برای رییس جمهور بایدن است».

مارک پن به این رسانه آمریکایی تصریح کرد: «البته ما هنوز اثرات بلندمدت آن (وضعیت افغانستان) را نمی‌دانیم زیرا رویدادها همچنان در حال تکامل هستند».

وی به رییس جمهور آمریکا و حزب دموکرات هشدار داد: «او (جو بایدن) مجبور است که اعتبار خودش را بازسازی کند. او باید برخی چالش‌های بزرگ مواجه است و با برخی چالش‌های جدی در انتخابات میان‌دوره‌ای مواجه خواهد شد».

مشاور سابق هیلاری کلینتون با اشاره به نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا بعد از تسلط طالبان بر افغانستان تاکید کرد، اکثریت آمریکایی‌ها در این نظرسنجی‌ها گفتند که از اقدامات رییس جمهور بایدن در افغانستان استقبال نمی‌کنند و اقدامات این دولت باعث شده که آنها کمتر احساس امنیت داشته باشند.

پن به فاکس نیوز گفت: «من می‌توانم به شما بگویم که مردم (آمریکا) با بازگشت طالبان امنیت کمتری احساس خواهند کرد مگر اینکه شواهد واقعی مبنی بر جدایی طالبان از تروریسم وجود داشته باشد و ما تا کنون چنین چیزی را ندیده‌ایم».

مشاور پیشین هیلاری کلینتون با لحنی خوشبینانه درباره اتفاقات آینده و احتمال احیای اعتبار از دست رفته بایدن افزود: «البته رویدادها هنوز در حال حادث شدن هستند و ما نمی‌دانیم که آیا او از این وضعیت برمی‌گردد یا بیشتر سقوط می‌کند».

به دنبال تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان و سقوط دولت «اشرف غنی»، ابتدا جمهوری‌خواهان انتقادهای تندی علیه دولت بایدن مطرح کردند و به تدریج برخی دموکرات‌ها هم از رییس جمهور هم حزبی خودشان انتقاد کرده‌اند.

برخی چهره‌های مطرح حزب جمهوری‌خواه از قبیل دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا با تاختن به «افتضاح» دولت بایدن در افغانستان، حتی خواستار استعفای او از ریاست جمهوری شدند (جزئیات بیشتر).

جو بایدن و برخی دیگر از مقام‌های دولت او ضمن رد انتقادها تاکید کردند که این دولت به دنبال توافق دولت ترامپ با طالبان برای خروج از افغانستان، در حال اجرای توافق است و متعهد است تا ۳۱ آگوست (نهم شهریور) تمام آمریکایی‌ها را از این کشور خارج کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در اظهاراتی ضمن دفاع از عملکرد دولت بایدن در قبال افغانستان اعلام کرد، ارتش آمریکا تا روز چهارشنبه (دیروز) بیش از ۸۰ هزار نفر را از کابل پایتخت افغانستان به سلامت خارج کرده است.

تاکید دولت بایدن بر تعهد واشنگتن به ضرب الاجل ۳۱ آگوست (نهم شهریور) در شرایطی انجام شده که مقام‌ها و سخنگویان طالبان به دنبال برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید این ضرب‌الاجل توسط آمریکا اعلام کردند که این ضرب‌الاجل تمدید نخواهد شد و اشغالگری نیروهای خارجی در افغانستان باید پایان یابد.