۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر داد؛

اعلام آمادگی مسکو برای کمک به خروج اتباع خارجی از افغانستان

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۰
کد خبر: 554810
اعلام آمادگی مسکو برای کمک به خروج اتباع خارجی از افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اعلام آمادگی کشورش برای ارائه هواپیما‌های غیرنظامی به منظور خروج اتباع خارجی از افغانستان خبر داد.

به گزارش جروزالم پست، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو آماده است هواپیماهای غیرنظامی خود را برای خروج اتباع خارجی از افغانستان به پرواز در بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود روسیه طرفدار گفتگوی ملی با مشارکت همه گروه های سیاسی در افغانستان است و از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر آمادگی آن‌ها برای چنین گفتگویی استقبال می‌کند.

او تأکید کرد: مسکو از این درک برخوردار است که همه این نیرو‌ها تمایل به مذاکره در راستای منافع مردم افغانستان دارند. روسیه تمام تلاش خود را برای تشویق گفتگو و توافقات ملموس انجام خواهد داد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از کشورها در حال خارج کردن نیروهای خود از این کشور هستند. چندی پیش، لوری بریستو، سفیر انگلیس در کابل در پیامی ویدئویی اعلام کرد ۷۰۰ نیروی انگلیسی از افغانستان خارج شدند و لندن در نظر دارد روند خروج نیروهایش را سرعت بخشد.

او گفت: در تلاشیم تا در چند روز آینده سرعت خود را افزایش دهیم. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا افرادی که نیروی ما محسوب می‌شوند و به آن‌ها احتیاج داریم را هرچه سریعتر از افغانستان خارج کنیم.

همچنین امروز، استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که صدر اعظم آلمان در تماسی تلفنی، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان  گفتگو کرد.

او اضافه کرد: مرکل در تماس خود با بایدن  و میر ضیایف بر اهمیت تخلیه شهروندان افغانستان که برای آلمان کار می‌کردند، تاکید کرد. مرکل و بایدن همچنین توافق کردند که همکاری بین دو کشور از جمله بین نیرو‌های آلمانی و آمریکایی در فرودگاه بین المللی کابل، پایتخت افغانستان را تقویت کنند. در تماس مرکل و میرضیایف، آخرین تحولات در افغانستان و تخلیه شهروندان آلمانی از آنجا مورد بررسی قرار گرفت.