۰ نفر

نیکول پاشینیان؛

آذربایجان برای جلوگیری از آغاز روند مرزبندی تلاش می کند

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۹
کد خبر: 545417
 آذربایجان برای جلوگیری از آغاز روند مرزبندی تلاش می کند

«نیکول پاشینیان» جانشین نخست وزیر ارمنستان طی سخنانی گفت که مقامات آذربایجان برای جلوگیری از آغاز روند مرزبندی و تعیین حدود مرزی با ارمنستان همه تلاش خود را می‌کنند.

به گزارش تاس، «نیکول پاشینیان» جانشین نخست وزیر ارمنستان طی سخنانی گفت که مقامات آذربایجان برای جلوگیری از آغاز روند مرزبندی و تعیین حدود مرزی با ارمنستان همه تلاش خود را می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ پاشینیان با انتقاد از رفتار باکو در خصوص حل و فصل اختلافات مرزی با ایروان گفت: آذربایجان در تلاش است وانمود کند که ارمنستان مخالف تعیین مرزها بوده و روند مرزبندی‌ها را با مشکل روبرو می‌سازد. در واقع واقعیت خلاف این است. (در حقیقت) جمهوری آذربایجان مخالف تعیین حدود و تعیین مرزها است و با استناد به نقشه‌های جعلی، تلاش می‌کند حضور نیروهای مسلح خود در قلمرو حاکمیت ارمنستان، به ویژه در بخش سوتک - خوزناوار را توجیه کند.

جانشین نخست وزیر ارمنستان در ادامه تاکید کرد: جامعه جهانی و ارمنستان به وضوح مواضع خود را در این مورد مشخص کرده‌اند: عقب نشینی نیروهای آذربایجان از این سرزمین‌ها (بخش‌های مرزی)، عقب نشینی متقابل نیروهای ارمنستان و آذربایجان از مرزها به پایگاه‌های دائمی خود، استقرار مرزبانان روسی یا ناظران بین‌المللی در نواحی مرزی و اقدام به مرزبندی و تعیین حدود مرزی بر اساس استانداردهای بین‌المللی.

وی افزود: پیشنهاد ما روی میز است؛ ما با شرکای روسی خود در همین راستا همکاری می‌کنیم، با این وجود آذربایجان همچنان در مورد پیشنهاد ما سکوت اختیار کرده است.

لازم به ذکر است، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته نسبت به تحرکات مرزی از سوی ارمنستان در منطقه مورد مناقشه به شدت هشدار داد.

این بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پس از آن اعلام شده که طی چند روز گذشته برخی تیراندازی‌ها میان طرفین به همراه کشته و زخمی شدن چند تن از نیروهای مرزی گزارش شده است.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، رویکرد تخریبی از سوی ارمنستان غیر قابل قبول عنوان شده و باکو تاکید کرده که ارمنستان مسئول تنش فعلی در منطقه است.

باکو همچنین با اعلام اینکه نظامیان ارمنستان مواضع جمهوری آذربایجان در «سدرک» واقع در منطقه خودمختار نخجوان را هدف تیراندازی قرار داده‌اند، افزود: ما تلاش ارمنستان برای برهم زدن صلح شکننده در منطقه با تیراندازی دائمی به مواضع جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم.

بالا گرفتن تنش مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شرایطی است که باکو-ایروان بعد از جنگ ۶ هفته‌ای که سال ۲۰۲۰ بین طرفین درگرفت، در ماه میلادی نوامبر با وساطت روسیه به آتش بس دست یافتند. در نتیجه این درگیری که به جنگ دوم قره باغ معروف است؛ اغلب اراضی جمهوری آذربایجان که در دهه ۱۹۹۰ اشغال شده بود؛ آزاد شد.