۰ نفر

خواسته‌ های حزب عربی مانع لاپید برای تشکیل دولت رژیم صهیونیست

۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۴۵
کد خبر: 533219
خواسته‌ های حزب عربی مانع لاپید برای تشکیل دولت رژیم صهیونیست

رهبر اپوزیسیون در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) چند ساعت مانده به اتمام مهلت ماموریت واگذار شده به او برای تشکیل دولت به تلاش‌هایش برای ایجاد ائتلاف حاکم شامل گروه‌های سیاسی مختلف ادامه می‌دهد.

به گزارش تایمز اسرائیل، شکست یائیر لاپید، رهبر حزب آینده‌ای هست و رهبر اپوزیسیون این رژیم در اعلام تشکیل دولت قبل از پایان جلسه‌ای که کنست روز، چهارشنبه برگزار کرد یعنی دولت جدید حتی در صورت تشکیل آن احتمالا قادر نخواهد بود ظرف ۱۲ روز آینده سوگند یاد کند و این راه را برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی و حزب لیکود برای نابودی این تلاش‌ها باز می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس گزارش رسانه‌های عبری، بزرگترین مشکل لاپید در دستیابی به توافق نهایی با لیست یکپارچه عربی به ریاست منصور عباس است که اردوگاه تغییر، مخالف نتانیاهو، برای کسب اکثریت پارلمان نیاز به حمایت او دارد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، لیست یکپارچه قبل از پایان مهلت لاپید بر خواسته‌هایش تاکید کرده این به رغم آن است که عباس و اردوگاه تغییر روز گذشته بسیار به تکمیل توافق بین یکدیگر نزدیک شده‌ بودند.

این شبکه به نقل از مسئولان لیست یکپارچه گزارش داد، رهبران اردگاه تغییر درخواست‌های مطرح شده از سوی حزب عربی که نتانیاهو با آنها موافقت کرده بود، رد کردند.

آنها هشدار دادند که اگر این مساله تغییر نکند احتمالا دولت جدید اصلا تشکیل نشود.

این شبکه توضیح داد، نتانیاهو موافقت کرد که "قانون کامینتس" که به دولت اختیارات گسترده در مسائل شهرک‌سازی و کوچاندن و تخریب خانه‌ها را می‌دهد، لغو کند.

این شبکه اشاره کرد، در عین حال مشخص نیست آیا رهبر لیکود به این وعده وفا خواهد کرد یا نه به خصوص که در ایجاد ائتلاف حاکم شکست خورده است.

در همین حال شبکه هفت رژیم صهیونیستی گزارش داد، عباس همچنین از اردوگاه تغییر خواسته هیچ قانونی در حمایت از همجنس‌گراها تصویب نکند. 

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز افزود: لاپید با مشکلات ملموسی در تلاش‌هایش برای تشکیل دولت روبه‌رو است و اولویت او در حال حاضر دستیابی به توافق با لیست یکپارچه عربی است که مورد قبول یمینا به ریاست نفتالی بنت و امید نو دو گروه راست‌گراست؛ دو گروهی بخشی از دولت احتمالی هستند.

همچنین رئیو الکین، نماینده امید نو به شبکه کان گفت: خواسته‌های لیست یکپارچه در زمینه  شهرک‌سازی از نظر من و فرد شماره دو حزب یمینا یعنی آیلیت شاکید غیرقابل است.

او گفت: ما هرگز با آن موافقت نخواهیم کرد.

در عین حال لاپید همچنان با اختلافاتی بین یمینا و حزب کار در خصوص سرنوشت یکی از کرسی‌های کمیته انتخاب قضات روبه‌رو است به طوریکه شاکید خواستار انتصاب خود در این پست به جاری میراو میخائیلی رییس حزب کار است و تهدید کرده مانع تلاش‌های تشکیل دولت در صورت محقق نشدن این خواسته‌اش خواهد شد.

شبکه ۱۲ افزود: اردوگاه راست‌گرا در صورت شکست لاپید در تشکیل دولت امیدوار است که یک عضو یا بیشتر از اردوگاه تغییر جدا شده و به اردوگاه نتانیاهو بپیوندند و این فرصت را برای رییس لیکود جهت تشکیل دولت جدید فراهم خواهد کرد.