۰ نفر

در تماس تلفنی با امیر قطر؛

روحانی: بحران یمن راه حل نظامی نداشته و ندارد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹
کد خبر: 527582
روحانی: بحران یمن راه حل نظامی نداشته و ندارد

رییس جمهور با استقبال از مواضع قطر در محکومیت اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی و حملات شدید و جنایات این رژیم علیه غزه، گفت: حوادث تلخ چند روز اخیر و جنایات رژیم صهیونیستی، بیش از گذشته ضرورت اتحاد و همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با زورگویی و اشغالگری صهیونیست ها را یادآور می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی روز پنج شنبه در گفت و گوی تلفنی با امیر قطر، ضمن تبریک عید سعید فطر به دولت و مردم این کشور، تاکید کرد: لازم است کشورهای اسلامی برای دفاع از مردم فلسطین و آزادی این کشور و مقابله با تجاوزات و اقدامات خصمانه و نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی که در روزهای اخیر و در ماه مبارک رمضان شاهد آن بودیم، با یکدیگر همکاری کنند.

 روحانی فلسطین را پاره تن جهان اسلام دانست و افزود: حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه باید فورا متوقف شود و نباید اجازه دهیم این مردم مظلوم بیش از این مورد ظلم و ستم قرار بگیرند.

رییس جمهور با بیان اینکه هم افزایی کشورهای اسلامی با محور فلسطین یک هدف اساسی است، اظهار داشت: سازمان همکاری های اسلامی درخصوص تحولات اخیر در فلسطین باید نقش فعال تری داشته باشد زیرا این سازمان اساسا برای بحران فلسطین و مسجد الاقصی ایجاد شده است.

روحانی در ادامه  با اشاره به اوضاع یمن و با تاکید بر اینکه بحران یمن راه حل نظامی نداشته و ندارد، بر ضرورت همکاری و تلاش برای حل بحران این کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد انگیزه های صلح جویانه با محوریت سازمان ملل برای برقراری صلح و آرامش در یمن نتیجه دهد.

رییس جمهور در این گفت و گوی تلفنی همچنین با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش دو کشور و رویکرد دوجانبه خوبی که در این زمینه آغاز شده است بر توسعه و تعمیق روابط در زمینه های مختلف سیاسی ،اقتصادی و تجاری تاکید و ابراز امیدواری کرد اجرایی و عملیاتی شدن طرح عظیم ارتباط حمل و نقل معروف به جاده ابریشم، موجب رونق بیشتر اقتصادی بین کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس شود.

"شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر قطر نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر به دولت و ملت ایران از موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات و درگیری های اخیر فلسطین قدردانی کرد و گفت: قطر در محکومیت و پیگیری توقف هر چه سریع تر حملات به فلسطینیان با ایران هم نظر بوده و خواهان نقش آفرینی موثر سازمان کنفرانس اسلامی در این زمینه است.

امیر قطر همچنین با تایید رویکرد کشورمان در قبال درگیری های یمن اظهار داشت: قطر معتقد است  مشکلات یمن راه حل نظامی ندارد و بر این باوریم که همه بازیگران صحنه یمن نیز به این نتیجه رسیده اند که تنها راه حل بحران، نشستن پشت میز مذاکره است.

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی همچنین از رویکرد حکیمانه و مدبرانه رییس جمهور کشورمان در حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی تجلیل کرد.