۰ نفر

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

علی‌رغم چالش‌ها، همکاری با ایران ادامه دارد

۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۶
کد خبر: 486923
علی‌رغم چالش‌ها، همکاری با ایران ادامه دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با وجود چالش‌هایی که درباره برجام وجود دارد، همکاری با ایران در مورد برنامه هسته ای ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین  به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران،  آرتی عربی نوشت، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (پنج‌شنبه) تأیید کرد که همکاری با ایران در مورد برنامه هسته ای ادامه دارد، اما مطمئناً چالش‌هایی در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود دارد.

او در سخنرانی خود در نشست مجمع گفت‌وگوی مدیترانه در پایتخت ایتالیا گفت: بازرسان آژانس انرژی اتمی می توانند از سایت های هسته ای در ایران بازدید کنند، اما هنوز کارهایی برای انجام و مطمئناً چالش هایی در مورد برجام وجود دارد.

گروسی وضع مربوط به توافق هسته‌ای ایران را «پارادوکس» توصیف کرد و مدعی شد: برجام با وجود خروج آمریکا از آن هنوز پابرجاست. اما نکته عجیب این است که پس از تصمیم ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ برای خروج از برجام، ایران اعلام کرد که یک سری اقدامات برای کاهش تعهدات خود در برخی از موارد توافق انجام می‌دهد!

 او اعلام کرد: میزان تعهد ایران به برجام در حال کاهش است، اما این امر به صورت آشکار اتفاق افتاد و می‌توان درباره آن تحقیق کرد. باید برنامه جامع اقدام مشترک تهران را از پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی که به بازرسان اجازه می‌دهد به سایت‌های هسته‌ای ایران با درجه بیشتری دسترسی داشته باشند، جدا کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران چندین ماه اجازه بازدید از بخش‌های مهم را نداد، اما من به تهران رفتم و این مشکل برطرف شد.

در سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در موعد تعیین سرنوشت برجام در ادامه ادعا‌های خود گفت: «ایران همچنان به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و ساخت وسایل پرتاب آنهاست.»

اما به تازگی با پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، واکنش‌های مختلفی درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح شده است.