بسیاری از ارزهای رایج سراسر جهان، پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شاهد افزایش ارزش در برابر دلار بودند. بیشترین رشد در این روزها برای پزوی مکزیک و روبل روسیه مشاهده شد.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده در روز شنبه، ارزهای رایج جهانی در اولین معاملات منظم تمایل به افزایش را در برابر دلار نشان دادند.

ارزهای رایج اصلی در آغاز معاملات هفتگی روند صعودی را طی کردند. پزوی مکزیک و در کمال تعجب، روبل روسیه، تا ساعت 2 بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی، بیشترین میزان رشد را داشتند.

عادی‌سازی روابط تجاری و نوسانات کمتری که در دوره بایدن انتظار می‌رود، دلیل ارزشمندتر شدن ارزهای رایج در برابر دلار در سراسر بازار است.

ارزهای آسیایی نیز رشدهایی را نشان دادند؛ وون کره‌جنوبی پس از یک روز کامل معاملات در بازارهای آسیا، به صورت موقت یک درصد بالاتر از سطح جمعه بسته شد.

انتظار یک دولت مساعد با تجارت از سوی بایدن و پایان تعرفه‌های چین باعث شده بود که بازارهای سهام آسیا حتی پیش از آخر هفته نیز شروع به قدرت گرفتن کنند، در حالی که افزایش تقاضا برای ارزهای رایج داخلی به نظر می‌رسد دوباره در اقتصاد جهانی پس از ترامپ اهمیت پیدا می‌کنند.

سهام Nikkei با رشد بیش از 2درصد در روز دوشنبه با استقبال خوبی از سوی معامله‌گران روبرو شد، در حالی که روند صعودی ین سبب نگرانی ژاپن صادرات محور که با رکود اقتصادی عمیق بر اثر کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کند شد.

تا دوشنبه، ارزش ین تنها اندکی افزایش یافت، اما باید دید که این ارز در میان‌مدت چگونه نسبت به دلار ارزش‌گذاری می‌شود. همه ارزهای رایج در روز دوشنبه به بالاتر از سطح قیمت نهایی جمعه دست نیافتند.

یک تجزیه و تحلیل سال 2017 نشان می‌دهد پزوی مکزیک به میزان قابل توجهی ارزش خود را در زمان تحلیف ترامپ از دست داد، در حالی که روبل روسیه شاهد بیشترین رشد بود.

به گفته مسکو تایمز، به رغم موضع سخت‌گیرانه‌تری که در خصوص روسیه از بایدن انتظار می‌رود، این واکنش متفاوت را می‌توان با عدم گزارش‌های دخالت روسیه در انتخابات 2020 توضیح داد.

در نمودار ارائه شده، تغییر ارزش ارزهای رایج در برابر دلار پس از پیروزی بایدن را مشاهده می‌کنید؛

ارزهای رایج