۰ نفر

فرار بیمه بیکاری از نجات ناجیان غریق!

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 499183

فرار بیمه بیکاری از نجات ناجیان غریق!

ناجیان غریق چشم انتظار راهی برای رهایی از مشکلات بیمه بیکاری، قرارداد فدراسیون نجات غریق هم با شرکت بیمه رازی تمدید نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، با توجه به شیوع  ویروس کرونا و تعطیلی اماکن آبی کشور از بهمن ماه سال ۹۸، ناجیان غریق  که این فعالیت به‌عنوان شغل اصلی آنها محسوب می‌شد درآمد خود را از دست دادند.

ناجیان غریق همواره داشتن امنیت شغلی را به عنوان یکی از آرزوهای خود مطرح کرده و بزرگترین مشکل خود در زمینه امنیت شغلی را هم عدم برخورداری از بیمه مناسب عنوان ‌کرده اند.

ازسوی دیگرشغل ناجیان غریق در رسته مشاغل با ضریب سختی بالا به‌شمار می‌رود چراکه این افراد برای مدت زمان طولانی با آب کلر بالا و شرایط رطوبتی شدید ارتباط مستقیم دارند.

مسئولیت منجیان غریق به‌قدری حساس است که در زمان بروز حوادث شغلی ممکن است زندگی‌ آنها تحت تاثیر قرار گرفته و همین امر، این رسته شغلی را نیازمند بیمه‌های خاص کرده است.

دبیر هیات نجات غریق و غواصی جزیره کیش،به گفت که نجات غریق در سایت سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یک شغل تعریف شده و اماکن آبی هم با توجه به نیاز و استانداردهایی که وجود دارد منجیان غریق را استخدام می‌کنند.

نوراله بیرانوند، با بیان اینکه "براساس قانون کار،کارفرمایان اماکن آبی باید منجیان غریق را بیمه کنند"، افزود: پس از تعطیلی استخرها براثر شیوع ویروس کرونا، منجیان غریق متضرر و بیکارشدند وآن تعداد از منجیان که بیمه بودند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کردند.

وی،با بیان اینکه "منجیان غریق باید به قراردادی که با کارفرمای خود می‌بندند دقت کنند" گفت: فدراسیون نجات غریق و غواصی زحمات زیادی کشید تا نجات غریق به عنوان شغل پذیرفته شود و با توجه به اینکه شغل ناجیان غریق در رسته مشاغل سخت است، این افراد پس از 20 سال بازنشسته می‌شوند.

دبیرهیات نجات غریق و غواصی جزیره کیش، ادامه داد: منجیان غریقی هم که بیمه نبودند باید دقت کنند تا قرارداد آنها براساس چهارچوب سازمان تامین اجتماعی بسته شود تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

بیرانوند، بیان کرد: شاید بعضی از کارفرمایان اماکن آبی بخواهند قراردادهای غیرمعقولی با منجیان غریق منعقد کنند که این منجیان می‌توانند شکایت خود را با اداره کار مطرح کنند.

وی،گفت: به همه اماکن ورزشی آبی سرکشی می‌شودتا منجیان غریق بیمه داشته باشند و درسیستم نجات غریق تنها می‌توان  نظارت داشت که این اماکن از بیمه‌های لازم (بیمه مسئولیت مدنی اماکن آبی) برخوردار باشند.

دبیر هیات نجات غریق و غواصی جزیره کیش، تعداد ناجیان غریق دارای کارت این جزیره را 300 نفراعلام کرد و افزود: درحال حاضر 100 منجی غریق فعال درجزیره کیش فعال هستند و با توجه به فصل تعداد آنها زیاد و کم می‌شود.

بیرانوند، به قرارداد سال گذشته فدراسیون نجات غریق و غواصی با شرکت بیمه رازی اشاره کرد و گفت: فدراسیون برای بیمه مسئولیت فردی منجیان با بیمه رازی هماهنگ بود تا دریک چهارچوب منجیان غریق تحت پوشش بیمه قرار بگیرند البته آن قرارداد تمام شده و درسال 99 این فدراسیون با هیچ شرکت بیمه‌ای برای مسئولیت مدنی فردی منجیان قرارداد ندارد.

واقعیت این است که منجیان غریق گلایه‌دارند که مدیران اماکن آبی ناجیانی را جذب می‌کنند که سابقه کاری کم‌تری داشته و ناجیان تازه کار هم به‌دلیل نیاز مالی بیمه نداشتن را قبول می‌کنند.

آنها مدعی هستند که بسیاری از مدیران و کارفرمایان استخرها و اماکن آبی برای فرار از پرداخت حق و حقوق منجیان، با آنها قراردادهای صوری منعقد کرده که ارزش حقوقی ندارد و همین دلیل از پوشش بیمه برخوردار نمی‌شوند.

پیمانکاران و کارفرمایان استخرها و اماکن آبی هم یکی از دلایل عدم حمایت خود از ناجیان غریق در زمینه بیمه را درآمد اندک خود و نبود هیچگونه تسهیلات از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی برای بیمه یک ناجی بیان کرده و به میزان بالای حق بیمه اشاره می‌کنند.

رئیس هیات ورزشی نجات غریق شهرستان آران و بیدگل گفت که ناجیان غریق کشور براساس جدول فدراسیون نجات غریق و غواصی حقوق خود را دریافت می‌کردند هرچند که پیمانکاران استخرها برخوردهای حقوقی مختلفی با این افراد داشته و به‌صورت ماهانه یا ساعتی با آنها قرارداد می‌بستند.

علی زارع دوست، بااشاره به تعطیلی اماکن آبی ازبهمن 98، افزود: میزان بیمه ناجیان غریق براساس ساعت کاری آنها رد می‌شود و ازآنجایی که بیشتر استخرها به‌صورت شیفتی و ساعتی فعالیت می‌کنند ساعت کاری بیمه ناجیان درماه کامل نمی‌شود.

وی، توضیح داد: درواقع یک سال حق بیمه پرداخت می‌شود اما چون حق بیمه به میزان ساعت کاری پرداخت شده در اصل برای آنها  6 ماه بیمه رد می‌شود و اینگونه برای بازنشستگی هم باید دوبرابر سایر مشاغل کارکنند.

رئیس هیات ورزشی نجات غریق شهرستان آران و بیدگل، تعداد منجیان غریق کشور را حدود 8 هزار نفر دانست و مدعی شد: پس از تعطیل شدن اماکن آبی براثر شیوع کرونا باید بیمه بیکاری منجیان غریق برقرار می‌شد اما به هیچ یک بیمه بیکاری تعلق نگرفت.

زارع دوست،معتقداست که باتوجه به مشکلاتی که بیمه تامین اجتماعی منجیان غریق دارد این بیمه برای آن‌ها هیچ فایده و تسهیلاتی نداشته است.

وی، بابیان اینکه منجیان غریق از بیمه مسئولیت استفاده می‌کنند، تاکید کرد که منجیان غریق با جان افراد سروکاردارند به همین علت باید از بیمه‌های خاصی استفاده کنند و فدراسیون مربوطه هم در این زمینه تلاش‌هایی داشته است.

به‌طور طبیعی ناجیان غریقی که توسط پیمانکاران استخرها بیمه نشده بودند از بیمه بیکاری پس ازتعطیلی اماکن آبی براثرکرونا برخوردار نشدند.

تعدادی از ناجیان غریق هم که دارای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی بوده و به‌عنوان منجی غریق فعالیت داشتند، پس از تعطیلی اماکن آبی  براثر شیوع ویروس کرونا تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند و مبالغی را نیز از این سازمان دریافت کردند.

بااین وجود گفته می‌شود که برخی از منجیان باوجود برخورداری از بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری را دریافت نکردند.

باید دید چرا با وجود آن که ناجیان غریق سال‌های طولانی حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند اما از خدمات بیمه بیکاری بهره‌مند نشده‌اند؟