۰ نفر

افزایش تعداد شعب بیمه‌ای مغایر با روند دیجیتالی شدن صنعت بیمه

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۵۸
کد خبر: 496971
افزایش تعداد شعب بیمه‌ای مغایر با روند دیجیتالی شدن صنعت بیمه

اشتهای عجیب شرکت‌های بیمه‌ای برای تاسیس شعب استان‌های مختلف درشرایط تاکید بیشتر بر دیجیتالی شدن خدمات بیمه‌ای!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای در سال گذشته 4.2 درصد رشد  را نسبت به سال قبل  به ثبت رساند.

براساس آمارهای بیمه مرکزی تعداد شعب شرکت‌های بیمه ای در سال گذشته از مرز  1317 شعبه در کشور گذشت که از این تعداد 209 شعبه مربوط به بخش دولتی و 1.108 شعبه مربوط به بخش خصوصی بوده است.

به طور معمول شعب شرکت‌های بیمه ای دو ماموریت اصلی صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت را برعهده دارند و اختیارات آن‌ها در همین راستا و براساس شاخص‌ها و آیین نامه‌ها تعریف می‌شود.

شرکت‌های بیمه ای  برنامه فروش شعب خود را مشخص کرده و به آنها ابلاغ می‌کنند و یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر میزان اختیارات شعب همین میزان پرتفوی آن‌ها است.

 به همین روی،تلاش بعضی از روسای شعب برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده سازمان متبوع خود، سبب شکل‌گیری رقابت‌های گاه ناسالم در بین شعب شرکت‌های بیمه و کاهش اعتماد عمومی بیمه‌گذاران شده است.

درعین حال بسیاری از مدیران شعب استانی شرکت‌های بیمه اذعان دارند که پرتفوهای بزرگ استانی درخارج از استان و در پایتخت صادر شده و پرداخت خسارت در شعبه صورت می‌گیرد.

این مساله بر نتیجه عملکرد و اختیارات آنها در شعب تاثیر منفی گذاشته است.

هر چند که اگر شعب شرکت‌های بیمه از اختیارات لازم به خصوص در بخش خسارت برخوردار نباشند عملکرد آنها بیشتر باعث نارضایتی بیمه‌گذاران خواهد شد.

شرکت‌های بیمه‌ای شعب خود را یکی از ابزارهای بازاریابی و دسترسی آسان بیمه گذاران به دریافت خدمات در نظر می‌گیرند.

اما  تشکیل صف‌های طولانی،کمبود کارشناسان ارزیابی خسارت و طولانی شدن روندگرفتن تایید از مرکز باعث به وجود آمدن تجربه‌ای ناخوشایند برای برخی از مشتریان شده است.

از سوی دیگر شعب شرکت‌های بیمه‌ای نیازمند نظارت مستمر برفرآیندهای فروش، صدور، خسارت وبازپرداخت هستند که خود هزینه شرکت‌های بیمه ای را افزایش می‌دهد.

photo_2021-01-08_18-58-27

شیوع ویروس کرونا و حرکت به سمت دیجیتالی شدن

همواره از گذشته یکی ازتوجهات شرکت‌های بیمه‌ای  وجود شعب و نمایندگان آنها درفاصله‌های کم از مشتریان و سهولت دسترسی به شعب آنها برای بیمه‌گذاران بوده است.

حتی بسیاری ازشرکت‌های بیمه‌گر قدیمی،عدم گستردگی شعب شرکت‌های بیمه‌گر جدید را یک فرصت برای خود می‌دانسته اند.

هرچند که دربرنامه‌های آینده کشوریعنی تا سال 1410 بسیاری از سیستم‌های فروش و خدمات به صورت کامل الکترونیکی خواهند شد اما این مساله نیازمند تغییرات فرهنگی و ریشه‌ای بودکه پس از شیوع ویروس کرونا در این روند دگرگونی‌هایی ایجاد شد.

شیوع ویروس کرونا که پیامدهای ناخوشایند بسیاری برای جامعه داشت، اثرات مثبتی را هم با خود به‌دنبال داشت که یکی از آنها توجه بیشتر به فعالیت‌های مجازی و الکترونیکی بود.

به باور برخی،صنعت بیمه مانند سایر صنایع که دگرگون شده، متحول خواهند شد و شعب شرکت‌های بیمه در آینده تغییر فرم خواهند داد و دیجیتالی یا مجازی میشوند.

دبیر انجمن صنفی کارگزاران بیمه‌ای گفت که دربرنامه‌های صنعت بیمه پیش بینی نشده که شرکت‌های بیمه بخواهند شعب خود را به سرعت کاهش دهند اما شیوع ویروس کرونا روند دیجیتالی شدن صنعت بیمه را سرعت داد.

"قاسم سوهانی" اظهارکرد: بیمه مرکزی گروه‌های مختلفی را مشخص کرده و به شدت دنبال دیجیتالی شدن صنعت بیمه است تا ابتدا فروش بیمه به صورت الکترونیکی شده و بعد هم کاهش حضور فیزیکی بیمه‌گران در جامعه و ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و سهل‌تر به مشتریان انجام شود.

وی، اذعان داشت که در جلسات  بیمه مرکزی،موارد حرکت به سمت دیجیتالی شدن لیست شده اما به‌تدریج شاهد کاهش تعداد شعب خواهیم بود.

سوهانی، یکی از موارد تاثیرگذار بر قیمت تمام شده حق بیمه را هزینه‌های اداری و فروش شرکت‌های بیمه دانست و افزود: کاهش تعداد شعب می‌تواند پایه‌ای برای کاهش نرخ حق بیمه‌ها باشد.

دبیر انجمن صنفی کارگزاران بیمه‌ای کشور معتقد است که حرکت صنعت بیمه به سمت د یجیتالی شدن ممکن است به بیکار شدن بخشی از فعالان این صنعت منجر شود و به همین دلیل باید به بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای حق داد که به آرامی این کاررا انجام دهند.

سوهانی ادامه داد: باید برای آن بخش از صنعت بیمه که ممکن است دستخوش این تغییرات شوند کار تعریف شده و سپس این شعب جمع شوند.

وی،تصریح کرد که در حال حاضر بعضی از شعب شرکت‌های بیمه‌ای سودده نیستندو تنها به‌دلیل تمایل حضور در یک شهر و استان و رقابت با سایر شرکت‌های بیمه‌ای تاسیس شده‌اند، هرچند که این علاقه‌مندی به شدت فروکش کرده و شرکت‌های بیمه‌ای به‌دنبال راه‌های جایگزین هستند تا بتوانند شعب خود را جمع آوری کنند.

در مقابل،برخی از فعالان صنعت بیمه معتقدند که برای فروش بیمه که یک کالای غیرملموس است اعلام حضور فیزیکی شرکت‌های بیمه به نسبت تعهدی که می‌پذیرد نیاز است و وجود شعب استانی برای آنها اطمینان خاطری برای مردم است.

به‌نظرمی‌رسد که فقدان بسترهای لازم الکترونیکی و سیستم اینترنت یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود برخی از مدیران بیمه‌ای به کاهش شعب با دید تردید نگاه کنند.

درعین حال، حرکت به سمت دیجیتالی شدن خدمات بیمه‌ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است و بسیاری از بیمه‌گران بزرگ دنیا هم خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کنند.

 ناگفته نماند که ایجاد تحول در شعب تنها به شرکت‌های بیمه‌ای محدود نیست.

بلکه زنجیره‌ای از سازمان‌‌ها باید دست به‌دست هم دهند تا ارائه خدمات دیجیتالی به مردم به بهترین شکل انجام شود.

دردنیای فعلی،نسل جدید علاقه چندانی به دریافت خدمات حضوری ندارد و بیشتر آنها تمایل به دریافت خدمات به‌صورت آنلاین دارند.

باید دید که مدیران صنعت بیمه با چه ابزاری تقاضای جدید خدمات آنلاین بیمه ای را پاسخ خواهند داد؟