۰ نفر

مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت؛

تعداد سهام عدالت تخصیص داده شده به هر نفر مشخص شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۵
کد خبر: 466834
تعداد سهام عدالت تخصیص داده شده به هر نفر مشخص شد

مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در خصوص ابهامات پذیرش و آغاز معاملات ۳ شرکت سهام عدالت استانی؛ خراسان‌شمالی، جنوبی و قم در بازار دوم بورس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مهدی بائی، با توجه به آئین‌نامه آزادسازی سهام عدالت مصوب 4 مرداد شورای‌عالی بورس پورتفوی 13 شرکت غیربورسی در یک هلدینگ تجمیع خواهد شد گفت: بایستی ظرف 6 ماه نسبت به افزایش سرمایه و تشکیل مجمع این هلدینگ اقدام شود. نکته مهم اینکه هیئت مؤسس هلدینگ مذکور تشکیل‌شده از سازمان خصوصی‌سازی، نمایندگان اتاق تعاون و بازرگانی و... می‌باشد که بیشترین تأثیرگذاری از سوی دولتی‌ها در این هلدینگ می‌باشد.

به‌گفته بائی تشکیل این هلدینگ با منافع افرادی که روش غیرمستقیم سهامداری در سهام عدالت را انتخاب کردند تناقض دارد. کسانی که روش مستقیم را انتخاب می‌کنند می‌توانند از مزایای این هلدینگ استفاده کنند اما افرادی که روش غیرمستقیم در سهامداری در شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی را برگزیدند باید به‌صورت مجزا مدیریت شرکتهای غیربورسی سهام عدالت را عهده‌دار می‌شدند. افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند سهامدار شرکت استانی هستند و نه هلدینگ، بر این اساس به‌نظر می‌رسد تشکیل این هلدینگ جهت مدیریت 13 شرکت غیربورسی سهام عدالت برای افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند منتفی باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان گلستان گفت: افرادی که تمایل به روش مدیریت سهام مستقیم دارند با تشکیل این هلدینگ هیچ مشکلی ندارند اما برای افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند این موضوع با ابلاغیه و اسناد بالادستی مرتبط با آزادسازی سهام عدالت تناقض دارد.

وی با اشاره به ابهامات پذیرش 3 شرکت سهام عدالت استانی در تابلوی فرعی بورس گفت: براساس تبصره 4 ماده 6 آئین‌نامه آزادسازی سهام عدالت دو ماه بعد از ثبت صورت‌جلسه مجمع عمومی عادی به‌صورت فوق‌العاده با دستور افزایش سرمایه، باید هیئت مدیره شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی انتخاب شود.

به‌گفته بائی پس از این مراحل سازمان خصوصی‌سازی، بایستی در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری هر استان پورتفوی در وثیقه خود را آزاد کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان گلستان گفت: بعد از این شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی یک ماه فرصت دارند که با ارائه صورتهای مالی سالیانه و سایر اسناد، درخواست پذیرش در بورس را ارائه کنند، بر این اساس ابتدا بایستی اعضای هیئت مدیره شرکتهای مذکور انتخاب می‌شدند و سپس فرآیند پذیرش آنها در یکی از تابلوهای بازار اول یا دوم شرکت بورس انجام می‌شد.

وی افزود: در استانهای خراسان جنوبی، خراسان شمالی و قم هم‌اکنون سهام شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی در بازار دوم بورس پذیرش شده و معاملات این شرکتها چند روزی است که با صفوف خرید گسترده ادامه دارد.

شرکتهای سرمایه‌گذاری مربوط به دو استان خراسان شمالی و قم قبل از ورود به بازار بورس فرایند افزایش سرمایه خود را انجام داده‌اند اما در خصوص شرکت سهام عدالت استان خراسان جنوبی فرایند مذکور انجام نشده است.

بائی  ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه هنوز مجمع فوق‌العاده شرکت مذکور برگزار نشده و بدون تعیین تکلیف صورتهای مالی نمادهای شرکتهای مذکور وارد تابلو و معاملات آنها آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان گلستان گفت: به‌عنوان مثال بعد از شروع معاملات نماد مرتبط با شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی قیمت مربوطه از 100 تومان به 180 تومان افزایش پیدا کرده است که نشان‌دهنده رشد 80درصدی ارزش نماد مذکور می‌باشد. این شرکتها هنوز با هیئت مدیره ثبتی فعالیت می‌کنند و مدیرانی که قبل از ابلاغ حاضر بودند همچنان ادامه فعالیت می‌دهند.

بائی با بیان اینکه رشد شرکتهای مذکور آن هم بدون تعیین تکلیف صورتهای مالی شرکتها ابهاماتی را ایجاد کرده است گفت: ارزش پورتفوی هر یک از این شرکتها براساس ارزش پورتفوی سهام عدالت در تاریخ اول تیرماه، توسط سازمان خصوصی‌سازی تهیه و به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه شده است،

براین‌اساس با توجه به بهای اسمی هر سهم یعنی 100 تومان، برای افرادی که برگ سهام یک‌میلیون‌تومانی را در اختیار داشتند رقمی نزدیک به 28 میلیون تومان معادل سهام عدالت تقسیمی به افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند به سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برگزیدند تخصیص پیدا کرد،

به این ترتیب به‌عنوان مثال تقریباً بایستی در پرتفوی سرمایه‌گذاران با برگ سهام عدالت یک‌میلیون‌تومانی در استانهای خراسان شمالی، جنوبی و قم حدود 280 هزار سهم مربوط به شرکت استانی مربوطه قرار گرفته باشد، برای افرادی هم که برگ سهام 536هزارتومانی داشتند، به‌صورت تقریبی تعداد 150 هزار سهام شرکت سرمایه‌گذاری استان خود را دریافت می‌کنند.

البته در این موضوع اختلافهای جدی نیز رؤیت شده که فرآیند رسیدگی به اختلافات ایجادشده که ممکن است اختلاف چند صد میلیارد ایجاد کرده باشد در دست پیگیری است.

وی افزود: سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کنند می‌توانند همانند سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کردند تا 60 درصد سهام خود را به فروش برسانند و از 22 بهمن ماه نیز امکان فروش کامل آن فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان گلستان گفت: در استان گلستان (از حدود 1.3 میلیون مشمول سهام عدالت با یازده شرکت تعاونی شهرستانها) حدود 924 هزار نفر یا معادل 66 درصد مشمولان سهام عدالت روش غیرمستقیم و مابقی روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند، براین‌اساس ارزش سرمایه در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری هر استان با توجه به تخمین‌های موجود عدد قابل‌توجهی خواهد بود.

بائی تأکید کرد: به‌جای آنکه ابتدا انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای پذیرش‌شده در بورس انجام شود، فرآیند پذیرش آنها صورت گرفته است، این درحالی است که مدتی بعد نیز بایستی اعضای هیئت مدیره با رأی سهامداران انتخاب شوند بر این اساس اگر انتخاب اعضای هیئت مدیره براساس رأی سهامداران قبل از پذیرش در بورس انجام می‌شد همه افراد (سهامداران) حق رأی یکسان برای سپردن مدیریت سرمایه‌های سهام عدالت هر استان را در  اختیار داشتند.

اما در وضعیت فعلی افراد می‌توانند با تشکیل صفوف خرید گسترده نسبت به جذب سهام عدالت سهامدارانی که متقاضی فروش هستند قدرت خود را برای انتخاب اعضای هیئت مدیره در زمان برگزاری انتخابات افزایش دهند که به‌نظر می‌رسد در این فرآیند شائبه‌هایی  وجود دارد.

6 شرکت دیگر سهام عدالت استانی در مسیر بازار دوم بورس

با موافقت هیئت پذیرش بورس، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان زنجان از 18 شهریور با نماد "وسزنجان" در پلاک 561 و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها با سرمایه 4.7هزار میلیارد تومان به‌عنوان سیزدهمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شد.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان آذربایجان شرقی با نماد "وساشرقی" در پلاک 562 و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها با سرمایه 20.4هزار میلیارد تومان به‌عنوان چهاردهمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی روی تابلوی نرخ‌های بازار دوم بورس تهران رفت.

 در این زمینه بخوانید:

کدام مشمولان سهام عدالت امکان معامله دارند؟

سود امسال سهام عدالت چقدر شد؟

نتیجه نشست غیرعلنی بورسی مجلس چه بود؟

شرکت‌ سرمایه‌گذاری استان مرکزی نیز با نماد "وسمرکز" به‌عنوان پانزدهمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در پلاک 563 و با سرمایه 7.7هزار میلیارد تومانی، شرکت سرمایه‌گذاری استان چهارمحال و بختیاری با نماد "وسمحال" به‌عنوان شانزدهمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در پلاک 564 و با سرمایه 6.1هزار میلیارد تومانی، شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس با نماد "وسفارس" به‌عنوان هفدهمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در پلاک 565 با سرمایه 26.3هزار میلیارد تومانی و شرکت سرمایه‌گذاری استان سیستان و بلوچستان با نماد "وسیستا" به‌عنوان هجدهمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در پلاک 566 و با سرمایه 15.8هزار میلیارد تومانی در گروه سرمایه‌گذاری‌ها در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شدند.