۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

حجم بیشتر صف‌های خرید در مقایسه با صف‌های فروش/ افزایش نرخ بهره، جذابیت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲
کد خبر: 446245
حجم بیشتر صف‌های خرید در مقایسه با صف‌های فروش/ افزایش نرخ بهره، جذابیت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: منفی بودن شاخص به دلیل برآیند منفی قیمت سهام است، اما به معنای منفی بودن همه سهم‌ها نیست.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: در حالت بازار منفی نیز، برخی از سهم‌ها صعودی هستند. در حال حاضر، حجم صف‌های خرید در بازار سرمایه به لحاظ ارزش ریالی، از حجم صف‌های فروش بیشتر است.

وی افزود: در نتیجه، وجود تقاضای انباشته در بازار سرمایه، از ریزش کلیت بازار جلوگیری می‌کند.

کدیور تصریح کرد: افزایش نرخ بهره، موجب کاهش میانگین نسبت P به E بازار خواهد شد و جذابیت سرمایه‌گذاری را در بورس کاهش می‌دهد. افزایش نرخ بهره، موجب خروج سرمایه افراد از بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه و حرکت به سمت بانک‌ها، برای دریافت سود بیشتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر من در شرایط فعلی باتوجه به حجم بالای نقدینگی در کشور، احتمال افت نرخ بهره، کم است و ممکن است در محدوده فعلی ثابت شود.

وی اظهار داشت: به نظر من، سطوح قیمتی بسیاری از سهم‌ها با هیچ معیار بنیادی سازگاری ندارد. یعنی چه به لحاظ سودآوری و چه به لحاظ مدل‌های ارزش جایگزینی، قیمت‌های فعلی بالا هستند.

کدیور افزود: در حال حاضر، بازار در حالت صعودی قرار دارد. اصلی‌ترین دلیل این امر، رو به افزایش بودن حجم نقدینگی در کشور است. بخشی از این نقدینگی بزرگ، وارد بازار سرمایه می‌شود. این موضوع موجب افزایش قیمت سهم‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برآورد من این است که،  ممکن است این روند ادامه یابد. یعنی در کوتاه مدت، باز هم شاهد بالا رفتن قیمت برخی از سهم‌ها از سطوح فعلی خود، خواهیم بود.

وی اظهار داشت: دلیل این امر، ارزندگی سهم‌ها نیست. بلکه به دلیل هجوم نقدینگی به بازار است. تحلیل من این است که، برخی از سهم‌ها ارزش زیادی ندارند، اما این موضوع به معنای ریزش بازار نخواهد بود.

کدیور تصریح کرد: نگرانی‌ها درخصوص سهام عدالت با شفاف‌سازی‌های صورت گرفته، کمتر شده و هیجان‌ها کاهش یافته است. حجم متقاضیانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند، کمتر از میزانی است که بازار سرمایه تصور می‌کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: باتوجه به شرایطی که در برخی از سهم‌ها به لحاظ ترکیب سهام‌داری وجود دارد، برخی از متقاضیان به ویژه متقاضیان حقوقی، خریدار پرتفویی هستند که در سبد سهام عدالت است. این امر، موجب جذب بخش عمده عرضه‌ها در بازار شده است.