۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفت و برگشت هیجانی قیمت‌های سهام/ زیر پوست بورس امروز چه گذشت؟

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۶
کد خبر: 438979
رفت و برگشت هیجانی قیمت‌های سهام/ زیر پوست بورس امروز چه گذشت؟

روز سه‌شنبه پس از بروز نشانه‌هایی از آغاز فاز اصلاح بازار سهام صف‌های فروش تقویت شده و از حجم صف‌های خرید به شدت کاسته شد تا جایی که عرضه و تقاضا در نمادهای پالایشگاهی که لیدر حال حاضر بازار به شمار می‌روند برای لحظاتی کوتاه به تعادل رسید. گفتنی است ایجاد ترس و دلهره در بین فعالان بازار تا حدی پیش رفت که خالص فروش حقیقی به بیش از 800 میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، اما با شروع معاملات امروز رفته رفته از حجم صف‌های فروش کاسته شد و تعداد قابل توجهی از نمادها با صف خرید مواجه شدند. پس از بازگشت مثبت فولاد مبارکه اصفهان بعد از دومین کنفرانس اطلاع‌رسانی متوالی خود، خریداران سایر نمادها روحیه‌ای مضاعف یافتند و میزان خروج پول حقیقی دیروز کاملاً جبران شد. البته ناگفته نماند سهامداران نماد «فولاد» که نتوانسته بودند در دو روز گذشته همگام با سایر سهامداران هیجانات منفی خود را تخلیه کنند از این فرصت استفاده کردند و قیمت را از حوالی مثبت شش درصد به محدوده منفی رساندند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس که به عنوان بزرگترین شرکت بورسی در روز قبل تاثیر زیادی در کاهش عدد شاخص کل گذاشته بود امروز در چرخشی 180 درجه در اواسط بازار به صف خرید رسید که می‌توان گفت اصلاح رشد روزهای قبل را پشت سر گذاشته باشد.

اما از طرف دیگر سهام بانک ملت که در لیست دارایی‌های صندوق ETF دولت قرار دارد پس از رشد قیمتی بدون وقفه در هفته‌های اخیر، سنگین‌ترین صف فروش ابتدای امروز را تجربه کرد که پس از امیدواری خریداران و جمع شدن صف تا محدوده‌های مثبت هم صعود کرد اما همزمان با عقب‌نشینی خریداران از ادامه رشد ناکام ماند.

پالایش نفت اصفهان پس از رکوردی جالب در زمینه ارزش معاملات در روز قبل این‌بار هم با معاملات بالای هزار میلیارد تومانی و ثبات در قیمت‌های نزدیک سقف دامنه مجاز به کار خود پایان داد.

سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که روز قبل پس از مدت‌ها دست‌یافتنی شده بود این‌بار هم به کام خریداران بالقوه، به قیمت‌های پایین تنزل کرد. با کنار کشیدن شستا تنها دو نماد عرضه‌اولیه‌ای شصدف و غگیلا همچنان صف خرید چندین روزه خود را حفظ کرده‌اند. از آن‌جا که اندازه این دو شرکت نسبتاً کوچک است بخش زیادی از جذابیت بورس برای تازه‌واردان ریسک‌گریز از بین رفته و اگر به زودی عرضه‌اولیه مهمی مثل پتروشیمی آریاساسول یا صندوق بازنشستگی فولاد به وقوع نپیوندد شاید پول‌هایی که در حساب‌ها در انتظارند سر از جای دیگری دربیاورند.

به عنوان حسن ختام معاملات امروز از سهام سایپا می‌توان صحبت به میان آورد که با صف خرید هزار و 500 میلیارد تومانی همچنان نقل محافل بورسی است و تنور گروه خودرو به ویژه شرکتهای سرمایه‌گذاری مرتبط را همچنان داغ نگه داشته است.

امروز روز مهمی در جهت‌گیری مسیر شاخص کل بورس به شمار می‌رفت. باید دید آیا با بازگشت ایران خودرو به تابلوی معاملات، صعود شاخص مانند هفته‌های پیش سرعت می‌گیرد و یا اینکه بازگشت بازار از محدوده‌های منفی امروز صرفاً واکنشی به سطح روانی یک میلیون واحدی شاخص کل بوده است و از این پس معاملات با منطق بیشتری دنبال خواهد شد.