۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشروی شاخص کل دوام نداشت/ دارویی‌ها، گوی سبقت را از بانک و خودرو ربودند

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 385490
پیشروی شاخص کل دوام نداشت/ دارویی‌ها، گوی سبقت را از بانک و خودرو ربودند

سوت پایان معاملات بازار سهام در حالی امروز صدا کرد، که شاخص کل تا ارتفاع 330 هزار واحد هم پیش رفت و در ادامه راه با اصلاح جزئی همراه شد. اما نکته جالب در پایان دادوستدهای روز جاری پایان پیشتازی خودرویی‌ها وبانکی‌ها در میان گروه‌های برتر صنعتی بود.

اقتصادآنلاین - میلادعبداللهی؛ نخستین روز معاملات هفتگی بازار سهام در حالی پایان یافت که شاخص کل بورس تهران در ساعات آغازین توانست با رشد چهار هزار واحدی تا ارتفاع 330 واحد هم پیشروی کند. به عبارتی دیگر، بازار بازهم تحت تاثیر حجم بالای ورود نقدینگی قرار گرفت و نمادهای تاثیر گذار بر نماگر تا دوساعت پس از شروع معاملات همگی سبز پوش بودند.

اما با گذشت زمان، فشار عرضه وشناسایی سود توسط معامله‌گران، کمی شرایط را تغییر داد و دماسنج بورس تهران با اصلاح کم جان کمی نزولی شد. 

همچنین درمیان گروه‌های معاملاتی، بانک‌ها با پیشتازی بانک ملت بیشترین نقش را در روند رو به رشد شاخص کل داشتند. از سویی موضوع بازگشایی «وبملت» کماکان اخبار داغ جریان دادوستدهای بازار سهام قرار دارد و این نماد معاملاتی توانست تا پایان صف خرید قابل توجهی را به خود ببیند و «وبصادر» هم تا یک ساعت پیش از خاتمه جریان دادوستدها، صف خرید 337 میلیونی را تشکیل داد.

لازم به ذکر در جریان معاملات روز جاری محصولات چوبی با (9.6) درصد توانستند بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشند و در مقابل گروه سایر مالی و لیزینگی‌ها با افت (2.04) کمترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.

از سویی نکته قابل توجه معاملات امروز، در میان برترین گروه‌های صنعتی رقم خورد، جایی که دارویی‌ها توانستند پس از مدت‌ها به برتری بلامنازع گروه‌های بانکی و خودرویی خاتمه داده و عنوان برترین گروه این قسمت را ازآن خود کنند.دو گروه عنوان شده (بانکی و خودرویی) هم پس از دارویی‌ها به ترتیب حائز رتبه‌های دوم وسوم شدند و فلزات اساسی که پس از انتشار گزارش‌های ماهانه، عملکرد خوبی را از خود نشان دادند به رده چهارم سقوط کردند. 

در پایان باید گفت، شاخص کل بورس تهران با افت حدود2هزار واحدی نسبت به ساعات آغازین معاملات، در مقایسه با روز چهارشنبه هفته گذشته هزار و 188 واحد رشد کرد و به میانه‌های کانال 327 هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات رقم خورده دو هزارو 567 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم دو هزارو 320 میلیارد تومان به ثبت رسید. 

همچنین خرید اشخاص حقیقی هم با رقم 225 میلیارد تومان پایان یافت. بیشترین افزایش قیمت هم در میان نمادهای معاملاتی به «چفیبر» و «فباهنر» رسید و آن‌ها توانستند سود بالاتری را برای معامله‌گران به ارمغان آوردند.

گفتنی است در فرابورس هم جریان نزولی آیفکس پایان نیافت و شاخص کل فرابورس ایران در پایان با 17 واحد افت نسبت به روز چهارشنبه هفته قبل به ارتفاع 4 هزارو 255 واحدی عقبگرد کرد. از میان نمادهای فرابورسی «بجهرم» کماکان بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشت و گروه‌ها نفتی با افت نزدیک به 35 واحد دماسنج فرابورس ایران را تنزل دادند. ارزش معاملات فرابورسی هزارو 27 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز 776 میلیارد تومان ثبت شد.