۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد کم جان شاخص کل بورس/ هیجانی‌ترین روز معاملات هفته جاری

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۷
کد خبر: 383044
رشد کم جان شاخص کل بورس/ هیجانی‌ترین روز معاملات هفته جاری

معاملات بازار سهام با رشد محسوس شاخص کل در ساعات آغازین همراه بود، اما در پایان متاثر از فشار قابل توجه عرضه‌ها روند نزولی به خود گرفت و رشد کم‌جانی را نسبت به روز گذشته پشت سر گذاشت.

اقتصادآنلاین - محمدمیلادعبداللهی؛ معاملات چهارمین روز هفته بازار سهام در حالی پایان یافت که شاخص کل بورس تهران، پس از گذشت حدود یک ساعت از آغاز معاملات با رشد سه هزارو 500 واحدی مواجه شد در آستانه ورود به کانال 315 هزار واحد قرار گرفت، اما در ادامه فشار عرضه‌ها به حدی افزایش یافت که، نماگر بورس روند نزولی به خود گرفت به ارتفاع 312 هزار واحد عقب‌گرد کرد. این امر همچنین منجر شد تا روند معاملات روز جاری شکل هیجانی بگیرد و عده‌ای از کارشناسان بر این باور هستند، علت افت ساعات پایانی دادوستدهای بازار سرمایه را می‌توان در عرضه اولیه فردا جستجو کرد. گفتنی است در پایان شاخص کل نسبت به روز گذشته با رشد735 واحدی معادل (0.24)درصد متوقف شد.

از سوی دیگر اخبار سیاسی مثبت واصله از نیویورک مبنی بر کوشش‌هایی به جهت کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ادامه مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی، کماکان امید را میان فعالان بازارسرمایه زنده نگه داشته و آن‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر بالاتر و ریسک کم‌تر، فعالیت‌های معاملاتی خود پیگیری کنند. 

شایان ذکر است با پایان یافتن معاملات روز جاری گروه ذغال سنگ توانست بیشترین بازدهی به همراه داشته باشد.

همچنین پتروشیمی های بازار مانند«جم»، «تاپیکو» و «نوری»  علاوه بر صف خرید در برخی گروه‌های دیگر، توانستند بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس تهران بر جای بگذارند و در مقابل دیگر غول پتروشیمی یعنی «فارس» با با افت 170 واحدی همراه شد به همراه «کگل» مانع از رشد بیشتر دماسنج بورس تهران شدند.

در میان گروه‌های صنعت بانکی‌ها که تا چند روز قبل گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده بودند، جای خود را به خودرویی‌ها، موادشیمیایی و دارویی دادند و آن‌ها توانستند پس از سوت پایان معاملات امروز به عنوان برترین گروه‌های صنعت معرفی شوند.

گفتنی است ارزش معاملات روز جاری 2هزارو 241 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد بازار سهام 2 هزارو 59 میلیارد تومان به ثبت رسید.

از طرفی خالص خرید اشخاص حقیقی 31 میلیارد تومان بود و خالص تغییرمالکیت از حقوقی به حقیقی‌ها با رقم 40 میلیارد تومان ثبت شد.

شایان ذکر است بیشترین افزایش قیمت نیز به «درازک»، «کطبس» و «غگل» تعلق گرفت آن‌ها توانستند در پایان سود بیشتری را برای مشتریان خود به ارمغان آورند و درمقابل «فلوله»، «غشهد» و «سیلام» با کاهش قیمت محسوس ضرر بیشتری را به معامله‌گران تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

شاخص کل فرابورس، در جریان معاملات روز جاری توانست با رشد 16 واحدی به ارتفاع چهار هزارو 138 واحدی برسد، حجم معاملات امروز فرابورس ایران از 1میلیارد 600 میلیون فراتر رفت و ارزش آن نیز بیش از به 1هزارو 46 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد 967 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در میان نمادهای تاثیر گذار بر دماسنج فرابورس «زاگرس»، « ذوب»، «میدکو» و «دماوند» توانستند بیشترین اثر مثبت را بر آیفکس بگذارند و درمقابل «شاوان» و «کگهر» مانع از رشد بیشتر نماگر فرابورس شدند.