۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شاخص کل تا ارتفاع 285هزار واحدی/ امیدواری صنایع تاثیرگذار، به بهبود اوضاع سیاسی

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۲۶
کد خبر: 378191
رشد شاخص کل تا ارتفاع 285هزار واحدی/ امیدواری صنایع تاثیرگذار، به بهبود اوضاع سیاسی

با پایان یافتن چهارمین روز از معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با رشد همراه بود. از طرفی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در معاملات و برخی صنایع مهم، حل و فصل مذاکرات سیاسی و امیدواری به کاهش تنش‌هاست.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ معاملات امروز بازار سهام در ادامه عرضه‌های پرفشار روز گذشته آغاز شد، بزرگترین عواملی که در مقطع فعلی بورس تهران را تحت تاثیر قرارداده است، به اخبار سیاسی و جزئیات نشست‌های بین اللملی ایران با قدرت‌های جهانی باز می‌گردد. این در حالی است که ایران اعلام کرد در صورت ناکارآمدی اروپا نسبت به اجرای برجام، روز پنجشنبه هفته جاری گام سوم از کاهش تعهدات را برخواهد داشت، اما اکنون مطالب امیدوار کننده‌ای از ادامه مذاکرات ایران با همتایان فرانسوی به گوش می‌رسد، به عبارتی برخی صنایع کشور مانند، (حمل و نقل، بانک‌ها و خودروسازان ) که در پی اعمال تحریم‌ها با بیشترین فشار مواجه شدند، ایجاد روزنه‌ در تنگناهای سیاسی را می‌توان محرک قدرتمندی برای بهتر شدن وضعیت آن‌ها در نظر گرفت. این در شرایطی است که بازارهای جهانی هم عموما تحت تاثیر فشارهای جنگ تجاری میان آمریکا و چین قرار دارند و گزارش‌های رسیده نشان وضع نامناسب شرایط آن‌ها دارد.

در ادامه لازم به ذکر است، شاخص کل پس از افت محسوس روز گذشته، بار دیگر روند صعودی داشت، به طوریکه نماگر بورسی با رشد 2هزارو510 واحدی معادل (0.89)درصد به کانال 285هزار واحد وارد شد.

در این میان شاخص کل هم‌وزن نیز 453 واحد، معادل (0.59)درصد رشد داشت.

ارزش معاملات امروز بورس تهران هزارو344 میلیارد تومان و حجم آن به 3 میلیارد رسید.

همچنین ارزش معاملات خرد امروز هزارو 182 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت 77.6 میلیارد تومان از حقوقی به حقیقی بود.

ترین‌های امروز بورس تهران

در پایان معاملات روز جاری نمادهای«فولاد»، «فارس»، «رمپنا»، «اخابر»، «شتران»، «حکشتی» و «پارسان» درمجموع با رشد هزارو 785 واحد، بیشترین تاثیر را در سبزپوش شدن شاخص کل داشتند. ای در حالی است که نماد معاملاتی «کگل» با 63 واحد افت بیشترین اثر منفی را بر نماگر بورس تهران تحمیل کرد.

گفتنی است نمادها بانک تجارت، فولادمبارکه و سایپا به عنوان پر بیننده‌ترین نمادهای معاملات امروز شناخته شدند و از طرفی گروه‌های فلزات اساسی، صنایع شیمیایی و خودروسازها، برترین گروه‌های صنعت در پایان معاملات لقب گرفتند.

شایان ذکر است دادوستدهای امروز در حالی به پایان رسید که «غدشت»، «غنوش» و «کترام» با افزایش قیمت بالاتری نسبت به سایر نمادها، سود بیشتری را برای مشتریان خود به همراه داشتند، در مقابل اما نمادهای «غبهنوش»، «غصفها» و «قثابت» با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند و ضرر بالاتری را به سهامدارن تحمیل کردند.

آنچه در فرابورس گذشت

شاخص کل فرابورس ایران با 0.70 واحد رشد کم جانی داشت و به ارتفاع  سه هزارو 715 واحدی رسید. ارزش معاملات امروز 891 میلیارد تومان و حجم آن نزدیک به دو میلیارد قرار گرفت.

از میان نمادهای تاثیر گذار «دماوند»، «بمپنا»،«وهور»، و «کگهر» با روند صعودی بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند و در مقابل نمادهای «مارون»، «کوثر» و «ذوب» مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.

همچنین، سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی عنوان پربیننده نمادهای امروز معاملات فرابورس را از آن خود کردند.