۰ نفر

کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین بررسی کردند؛

اولین گمانه‌زنی‌ها از دلایل کاهش شاخص کل بورس

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبر: 351437
 اولین گمانه‌زنی‌ها از دلایل کاهش شاخص کل بورس

در داد و ستدهای امروز بازار سهام، شاخص کل تا اواخر زمان معاملاتی بیش از هشت هزار و 100 واحد ریزش داشته است. در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه عنوان داشت، اگر تا پایان فرصت معاملاتی امروز صف‌های فروش تشکیل شده همچنان پابرجا باشد، می‌توان ادامه روند نزولی امروز را تا پایان هفته پیش‌بینی کرد.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ امروز شاخص کل بورس تهران ریزش چند هزار واحدی را تجربه کرده است، حال در مورد دلایل این روند منفی بازار سهام، عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بورس تهران رشد شتابانی را تجربه کرده، اظهار داشت: این روند اصلاحی که امروز به وجود آمده، کاملا طبیعی بوده است.

وی افزود: ایجاد مشکل در سیستم معاملاتی در داد وستدهای مچینگ «تاصیکو» طی روز جاری و توقف این نماد معاملاتی، بر روی جو منفی که امروز در بازار شکل گرفته تاثیرگذار بوده و روند نزولی بازار سهام را تشدید کرد.

ثابت گفت: با توجه به اصلاح امروز، بسیاری از فعالان بازار سهم‌های خود را به فروش رساندند و در مقابل آن سهم‌هایی خریدند که رشد قیمت کم‌تری نسبت به سایر سهم‌های بازار کرده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مواقعی که صف‌های فروش در بازار تشکیل می‌شود، ترسی در بازار حاکم شده و همه خواهان نقد کردن دارایی‌های خود شده‌اند و این موضوعی است که در زمان‌های مختلف آن را شاهد بوده‌ایم.

ثابت همچنین در مورد پیش بینی روزهای باقی‌مانده از بازار در هفته جاری نیز گفت: اگر این صف‌های فروشی که امروز در بازار تشکیل شده، تا پایان معاملات ادامه داشته باشد، باید گفت، روند نزولی تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.  

 همچنین ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به این‌که همزمانی نزول شاخص کل با دو اتفاق همراه شد، اظهار داشت: عدم توافق تجاری چین و آمریکا یک فضای روانی منفی بر روی گروه‌های کامادیتی اجرا کرد و از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی در مورد اعمال تحریم‌های جدید در سال روز خروج آمریکا از برجام، در ایجاد روند کاهشی بازار سهام موثر بودند.

وی افزود: خبرهای مربوط به تحریم محصولات پتروشیمی نیز که طی روزهای اخیر منتشر شد، جو منفی را در این گروه بورسی ایجاد کرد.

هلالات افزود: این در حالی است که از 15 اسفند ماه شاخص کل روند صعودی خود را شروع کرده و این اصلاحی که امروز بازار با آن روبرو شد، طبیعی است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد وضعیت گروه بانکی گفت: با توجه به اخباری که حول و حوش این گروه وجود دارد، از نظر بنیادین پتانسیل رشد در گروه بانکی وجود دارد و به همین خاطر است که آن‌ها مورد اقبال بازار قرار گرفتند.

وی در رابطه با اقبال اهالی بازار به گروه سیمان بیان کرد: با توجه به حجم پول مناسبی که در این گروه وارد شده، نمادهای این صنعت بورسی رشد بسیار خوبی را تجربه کردند، این در حالیست که به دلیل عدم افزایش نرخ سیمان دلیل بنیادینی برای رشد این گروه نمی‌توان متصور شد.