۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس تهران در یک قدمی فتح رکورد قبلی/ سیمانی‌ها رکورددار ارزش معاملات

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 346564
شاخص بورس تهران در یک قدمی فتح رکورد قبلی/ سیمانی‌ها رکورددار ارزش معاملات

نخستین روز هفته با رشد هزار و 224واحدی شاخص بورس تهران به پایان رسید. به موجب این صعود که بیش از هر چیز با تاثیرگذاری نمادهای «کچاد»، «پارسان» و «رمپنا» رخ داد، دماسنج بازار سهام توانست خود را به سطح 195هزار و 202واحد برساند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ در نخستین روز معاملاتی هفته شاخص بورس تهران باز هم به رسم روزهای گذشته در مسیر صعود گام برداشت. نماگر اصلی بازار که امروز بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای کچاد پارسان رمپنا پذیرفت، به موجب این رشد ۱۲۲۴ واحد دیگر بر ارتفاع خود افزود و با رسیدن به سطح ۱۹۵ هزار و ۲۰۲ واحد، توانست بازده ۰.۶۳ درصدی را برای معاملات خود به ثبت برساند.

مقارن با این رشد، شاخص هم وزن که بیشتر نشانگر تغییر قیمت در نمادهای کوچکتر بازار است، امروز نیز پس از آنکه در هفته قبل رکورد شکنی کرده بود، ۱.۷۹ درصد دیگر به ارتفاع خود بیافزود. این افزایش که به موجب رشد حداکثری قیمت در نمادهای سیمانی، دارویی و قندی رخ داده بود باعث شد تا شاخص هم وزن ۶۸۳ واحد دیگر رشد کند.

اما امروز فقط یک روز سبز عادی برای بازار سهام نبود. می توان مهمترین اتفاق امروز را نزدیک شدن به سطح تاریخی شاخص که در پایان شش ماهه اول سال گذشته شکل گرفته بود، دانست. شاخص بورس تهران که در تاریخ نهم مهرماه سال گذشته به سطح حدودی ۱۹۶هزار و ۹۰۰ واحد رسیده بود، در حالی تا همین چندی پیش به دلیل افت شدید قیمتها در بازار سهام دست نیافتنی به نظر می رسید که هم اکنون رونق هفته‌های اخیر بازار توانسته سطح این شاخص را به نزدیکی رکورد یاد شده برساند.

پس لرزه‌های یک شوک/ همه چیز آنطور که به نظر می‌آمد بد نشد

نماگر اصلی بازار سهام که در اواخر تابستان سال ۹۷ به دلیل افزایش قیمت ارز و و به طبع آن رشد ارزش جایگزینی شرکت‌ها، صعود قابل توجهی را پشت سر گذاشته بود، پس از آن که به دلیل اثرات منفی آغاز تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر سهامداران دچار مخاطره و فرار سرمایه شد، افتی چشمگیر را تجربه کرد و تا سطح 154 هزار واحد سقوط کرد.

ترس از شروع تحریم‌ها و مبهم بودن تاثیرات آن بر روند تولید و فروش شرکت‌ها سبب شد تا آن دسته از معامله گرانی که با دیدی بلند مدت به روند فعالیت شرکت‌ها می نگرند با خروج سرمایه از نمادهای بنیادی مقدمات کاهش شدید قیمت در این نمادها به خصوص در گروه‌های فلزات اساسی، استخراج کانه‌های معدنی و گروه‌های پتروپالایشی را فراهم آورند؛ عاملی که اگرچه با سقوط تا سطح یادشده پایان یافت اما چنان جو منفی را بر معاملات حاکم کرد که به دلیل کاهش حجم نقدینگی در بازار عملاً تا اواخر بهمن ماه سال گذشته نشانی از افزایش قیمت در بسیاری از نمادها دیده نمی‌شد.

با این حال در اواخر بهمن ماه کم کم تاثیرات منفی شرایط تحریمی در روند معاملات نمادهای بنیادی شکل منطقی به خود گرفت. گزارش های ماهانه دی بهمن و اسفند ماه به خوبی نشان داد که اگر چه نمادهای مذکور از لحاظ مقدار فروش اندکی دستخوش تغییر شدند با این حال افزایش قیمت دلار نسبت به دوره‌های مالی گذشته ارقام ریالی فروش و به طبع سود آوری آنها را با تغییر مثبت روبرو کرد؛ تغییری که نه تنها کاهش مقداری تولید بسیاری از این نمادها را پوشاند، بلکه سرمایه گذاران را مجاب کرد که بسیاری از شرکت‌ها زیر ارزش بنیادی خود معامله می شوند.

این امر دلیلی شد تا سرمایه گذاران بلند مدتی در در اوایل اسفند دوباره پا به عرصه معاملات بگذارند و با افزایش حجم نقدینگی آماده به معامله زمینه رشد قیمت در نمادهای بنیادی را فراهم سازند. این اتفاق که به رشد قیمت و صف خرید شدن برخی نمادهای گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی در نهایت باعث شد تا با تقویت بازار در روزهای پایانی سال سایر گروه‌های مورد معامله نظیر سیمانی ها، قندی ها و نمادهای مستقر در گروه انبوه سازی با رشد قیمت مواجه شوند.

آغاز سال نو و امیدواری به رشد بیشتر سودآوری

همین عوامل دلیلی شد تا سال جاری نیز معاملات با رشد بیشتر قیمت در بسیاری از نمادها سپری شود. فروردین که به طور سنتی اغلب این موعد خوبی برای افزایش قیمت در بسیاری از نمادها بود امسال به دلیل وجود چند عامل بنیادی مهم، ماه سقوط بازار سهام شد و توانست رکورد های شیرینی را در جهت صعود نماگرهای بازار سرمایه به ثبت برساند. چراکه در این ماه تمامی نمادهای دلاری به دلیل افزایش قیمت ارز به خصوص افزایش قیمت دلار در سامانه نیما با افق مناسبی از حیث سودسازی مواجه شدند.

از یک سو دلایل بنیادی که پیشتر یاد شد نشانگر آن است که روند مناسب مقداری فروش در بسیاری از نمادها همچون فلزی ها و پتروپالایشی‌ها مناسب خواهد ماند و از سوی دیگر رشد قیمت دلار کمک خواهد کرد تا در سال پیش رو شاهد افزایش سود شرکت‌ها باشیم.

سال ۹۸ که با اخبار بد و حوادث طبیعی آغاز شده بود اکنون به دلیل برخی اخبار و گمانه زنی‌ها در مورد تاثیر تصمیمات بانک مرکزی، بارقه‌هایی از امید را در دل بسیاری از سرمایه‌گذاران روشن کرده است.

این روزها در حالی اما و اگرها در خصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی قوت گرفته که عواقب بد به کارگیری آن در تصمیم‌های اقتصادی، تاثیراتی که گفته می شود در تورم سال گذشته و عدم توزیع مناسب برخی کالاها داشته سبب شده تا بسیاری از صنایع مورد معامله در بورس تهران با خوش بینی به حذف آن صعود پیوسته قیمت را تجربه کنند. یکی از این گروه‌ها، گروه دارویی است به دلیل آنکه قیمت محصولات تولیدی آن در سال گذشته سرکوب شده بود، حالا با امیدواری به افزایش نرخ روزهای سبزی را تجربه می‌کند. بر این اساس داد و ستدهای امروز نمادهای معاملاتی «دلقما»، «دسبحان»، «دپارس» و بسیاری از نمادهایی دیگر در حالی پایان یافت که این نمادها در سقف قیمت روزانه به معاملات خود پایان یافته است.

قندی‌ها هر روز بهتر از دیروز/ لبخند سیمانی‌ها به تابلوی معاملات

گروه سیمانی نیز از جمله گروه هایی است که در روزهای گذشته معاملات قابل توجهی را پشت سر گذاشته و این روزها در حالی به داد و ستد های خود ادامه می دهد که مشخص شدن میزان خرابی های حاصل از سیل در اقصا نقاط کشور افق این صنعت را برای سود سازی بهتر در سال ۹۸ بیش از پیش روشن کرده است؛ عاملی که به سبزپوشی نمادهایی همچون «سیلام»، «سغرب» و «سهگمت» در سقف مجاز قیمت انجامید. گفتنی است استقبال از نمادهای گروه سمیبانی امروز به حدی بود که طی ثبت یک رکورد نادر این نمادها امروز بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر گروه قند و شکر نیز از جمله صنایعی است که در روزهای اخیر بسیار مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است. نمادهای این گروه که بسیاری از روزهای خود از ابتدای سال تا کنون را در سقف قیمت روزانه معامله شده اند امسال و پس از آن که احتمالاتی مبنی بر افزایش قیمت محصولاتشان  تقویت شد، مورد توجه بازار قرار گرفتند.

با این حال این گروه از یک عامل بنیادی نیز در معاملات خود بهره می برد. از آنجا که شرکت های قند و شکر سال‌های رونق بارندگی دوره مالی بهتری را پشت سر می گذارند بازار احتمال داده که سال ۹۸ سال خوبی برای این شرکت ها باشد. دلیل نگرش را در وضعیت بارش سال جاری می توان جستجو کرد. در سال‌هایی که وضعیت بارش بهتر از سال های دیگر است میزان چغندر تولید شده و خلوص آن افزایش پیدا می کند. همین دلیل می‌توان انتظار داشت چه هم میزان تولید این شرکت‌ها افزایش یابد و هم به دلیل افزایش مقداری چغندر در بازار قیمت مواد اولیه این شرکت‌ها با کاهش مواجه شود؛ عاملی که نقشی موثر بر چشم انداز درآمدی شرکت‌های مذبور خواهد داشت.

شاخص بورس تهران در یک قدمی رکوردشکنی

بانگاهی به نمود شاخص بورس تهران می‌توان دریافت که رونق مورد اشاره در روزهای گذشته به خولب توانسته این نماگر را به سقف تاریخی خود نزدیک کند. دماسنج اصلی بازار سهام که مسیر صعودی اخیر خود را از ابتدای بهمن ماه آغاز کرده هم اکنون در سطح 195 هزار و 202 واحدی و در یک قدمی فتح رکورد قبلی قرار دارد. این شاخص که در مهرماه سال گذشته نتوانست از سطح 197 هزار واحدی در حال حاضر فاصله اندکی با فتح رکورد قبلی دارد و در صورتی که موفق به گذر از این سطح شود می‌تواند از دیدگاه تکنیکی سطوح بالاتری را برای پیشروی خود به ثبت برساند.

نمودار

نگاهی به مخاطرات احتمالی

با این حال در کنار تمامی عوامل مثبت که از آن یاد شد می‌توان برخی عوامل را برای آینده قیمت ها در بازار سهام منفی تلقی کرد. همان طور که می دانیم تاریخ پانزدهم اردیبهشت موعد بعدی بازنگری آیالات متحده در خصوص تحریم های آمریکا است‌. از آنجا که انتظار می رود برخی از کشورها نظیر هند کره جنوبی و چین آمادگی لازم برای به صفر رساندن خرید از ایران را نداشته باشند، بعید نخواهد بود که بگوییم این تحریم‌ها آنچنان که باید نقشی منفی در روند معاملات نخواهند داشت. با این حال از آنجا که بازار سهام همواره در تصمیم‌گیری‌های خود گوشه چشمی به مناسبات سیاسی کشورمان با سایر کشورها و همچنین تنشهای سیاسی که پدید آورنده ریسکهای سیاسی هستند، دارد. دور از انتظار نخواهد بود که در موعد یاد شده استرس معامله‌گران ریسک گریزتر نقشی منفی در روند معاملات باز کند.

عامل دیگری که می‌تواند به نقشی منفی بر سر راه تداوم  رونق معاملات در هفته های پیش رو ایفا کند. خبر جبران خسارت سیل زدگان از محل وجوه صندوق توسعه ملی است. انتظار می‌رود در صورتی که خبر یاد شده محقق شود، عرضه دلار در بازار ارز که به منظور تامین وجوه مورد نیاز بازسازی مناطق تخریب شده خواهد بود، نقشی مهم در کاهش ارزش دلار ایفا کند. این رویداد اگرچه نقشی سازنده در تقویت ارزش ریال ایفا خواهد کرد، در چهار چوب معاملات بورس که اغلب رونق‌های آن رنگ و بویی تورمی دارد، چندان خوشایند نخواهد بود و می‌توان به معنی حذف یک عامل پیش ران در معاملات بازار سهام تلقی شود.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران نخستین روز هفته را با پیشروی شاخص بورس تهران به پایان برد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.63 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای پتروپالایشی‌ و فلزی روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 195 هزار  و 202 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 386 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 75 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 37 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای سیمان با مجموع ارزش معاملات 117 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش 2.86 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «هرمز» و «زاگرس» پذیرفته است. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 189 میلیون سهم بود و ارزشمعاملات سهام به 335 میلیارد تومان می‌رسید این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 576 میلیارد تومان رسیده است.