۰ نفر

اقتصاد آنلاین از مجمع تولیددارو گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی سامانه‌T-TAG تا اواخر مردادماه/ سال‌96 چالشی‌ترین مقطع صنعت داروسازی

۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 275773
راه‌اندازی سامانه‌T-TAG  تا اواخر مردادماه/ سال‌96 چالشی‌ترین مقطع صنعت داروسازی

مجمع شرکت تولیددارو چهارشنبه 9 خرداد سال 97 با حضور 86 درصدی سهامداران برگزار شد. این شرکت در حالی مجمع پایان سال مالی خود را برگزار کرد که با تحقق سود خالص 11.4 میلیارد تومانی کاهش 53درصدی در کسب سود برای سال مالی ۹۶ به نسبت سال مالی ۹۵ را تجربه کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ روز گذشته مجمع عمومی سالیانه شرکت تولیددارو در ساعت 11صبح در محل دانشکده داروسازی دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا اعضای هیات مدیره به ترتیب محمدرسول سماکچی نماینده سرمایه گذاری البرز(سهامی عام)، فتح اله شکرانه مهربانی نماینده سرمایه گذاری اعتلاءالبرز (سهامی عام)، کامران نعمتی نماینده البرزدارو (سهامی عام)، عباس جمالی نماینده گروه داروئی سبحان (سهامی عام)، حامد صابونی مدیرعامل و نماینده ایران دارو معرفی شدند.

اقدامات صورت گرفته در سال 96

در ادامه مدیرعامل به تشریح فعالیت های صورت گرفته در سال قبل پرداخت و گفت: در سال گذشته 46 مورد ثبت پروانه الکترونیکی ساخت محصولات در سیستم سامانه وزارت بهداشت و 18 مورد اخذ مجوز توزیع محصولات جدید در دستور کار داشتیم که انجام شد.

خبر خوش به سهامداران

 دیگر اقدام مهم صورت گرفته در سال پیش پیگیری راه اندازی سامانه T-TAG بود که پیش بینی می شود این سامانه تا اواخر مرداد ماه به بهره برداری برسد. وی گفت: اولین دستگاه این سامانه 10 روز دیگر روی خط تولید اصلی ما قرار می گیرد. پیش بینی می شود از محل نصب این سامانه 16 میلیارد تومان سود در سال 97 عاید مجموعه می شود. گفتنی است ساوانه مذکور جهت ثبت برند بر روی محصولات OTC شرکت است که در صورت اجرایی شدن طرح، محصولات شرکت بالاتر از قیمت ژنریک عرضه خواهند شد که به الطبع سودآوری تولیددارو را افزایش خواهد داد.

نکته دیگری که مدیرعامل در خصوص عملکرد سال گذشته به آن اشاره کرد، دوره وصول مطالبات 330 روزه شرکت نسبت دوره وصول 380 روزه متوسط صنعت داروسازی بود. البته گفتنی است دروه وصول مطالبات شرکت در سال 95، 262 روز بوده است که دوره وصول مطالبات در تولیددارو برای سال 96 افزایش 67 روزه را نشان می دهد.

موشکافی صورت مالی «دتولید»

اما در خصوص عملکرد سود و زیانی شرکت، فروش سال 96بالغ بر 121میلیارد تومان بوده که 118 درصد از بودجه فروش را پوشش داده است. سود عملیاتی دوره نیز 29 میلیارد تومان و پوشش آن  115درصد بودجه بوده است. میزان پوشش سود تحقق یافته بعد از کسر مالیات نسبت به بودجه نیز95 درصد میزان بودجه است.

اما از سویی دیگر این مجموعه سال گذشته با کاهش 508 ریالی سود هر مواجه شد که این مطلب سود هر سهم را به 308 ریال کاهش داد. همچنین تولیدات شرکت در مجموع سال 96 با کاهش 11 درصدی مواجه شده است که به گفته صابونی مهمترین دلیل آن کمبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید شرکت برای تامین مواد اولیه اعلام شد.

همچنین در سال گذشته فروش و سود عملیاتی هرکدام به ترتیب با کاهش 9 و30 درصدی مواجه شدند که دلیل کاهش 9 درصدی فروش سال 96 نسبت به سال 95 عمدتاً ناشی از کاهش مقدار تولید بوده است. از سوی دیگر هزینه های مالی شرکت افزایش 85 درصدی را تجربه کرده است که افزایش هزینه های مالی متأثر از افزایش دریافت تسهیلات بانکی و بدلیل افزایش دوره وصول مطالبات شرکت بوده است.

برنامه های پیشروی تولیددارو

همچنین مدیرعامل در پایان این قسمت به برنامه های سال جاری شرکت اشاره کرد که اهم آن به شرح زیر است:

1-    اقدامات عملی مناسب جهت کاهش دوره وصول مطالبات

2-     حفظ سهم بازار و رشد آن

3-    رسیدن به اهداف بودجه به لحاظ فروش, سود و کسب درآمد

4-    بهینه سازی سبد تولیدی داروها

5-    افزایش منابع خرید مواد موثر بر اساس الزامات وزارت بهداشت به منظور ایجاد رقابت در سازندگان و بهینه سازی فرمول و کاهش قیمت تمام شده محصول

6-    تأمین مواد اولیه کافی جهت استفاده از کل ظرفیت تولید و موقعیت ایجاد شده برای فروش

7-    اخذ پروانه ساخت دائم محصولات جدید دارویی ,گیاهی و مکمل 20 مورد

تعیین و تکلیف مطالبات از پخش رسا

در ادامه حسابرس شرکت به قرائت گزارش حسابرسی پرداخت. در خصوص بند ۵٫۲ و طلب ۵٫۵ میلیارد تومانی از شرکت توسعه دارویی رسا که مورد مناقشه سهامداران نیز بود مدیرعامل این طور پاسخ داد که: به دلیل عدم وصول مطالبات در سررسیدهای تعیین شده ، موضوع به مراجع قضایی ارجاع گردیده که با توجه به صدور قرار تامین ، تعداد 28 دستگاه خودرو شرکت مذکور و ملک یکی از مدیران ، توقیف شده و وقت رسیدگی برای تاریخ  ششم تیرماه سال جاری تعیین شده است . وی همچنین گفت: ارزش اموال توقیفی این شرکت بالغ بر 11 میلیارد تومان است.

تقسیم سود 65 درصدی

بعد از قرائت گزارش حسابرس نوبت به تصویب صورت های مالی و تقسیم سود رسید. در این بخش ابتدا هیات مدیره نظر به تقسیم سود  50 درصدی دادند که با واکنش سهامداران روبرو شد و در نهایت تقسیم سود 65 درصدی و به میزان 20 تومان به تصویب مجمع رسید.

و اما پرسش و پاسخ

آخرین بخش جلسه مجمع اختصاص یافت به سوالات سهامداران و پاسخ های هیات مدیره که در این قسمت مدیر عامل در خصوص پاسخ به سوال اینکه چرا تمام جنبه های درآمدی سال گذشته کاهشی بوده، گفت: جنبه کاهشی تولیدات و فروش شرکت در سال گذشته متاثر از سه دلیل عمده به شرح زیر است:

-    افزایش نرخ ارز و کاهش توان مالی جهت خرید مواد اولیه که منجر به کاهش تولید محصول شد.

-    عدم افزایش نرخ دارو از سوی دولت که سبب شد شرکت نتواند پوشش دهی خوبی در جهت تامین نقدینگی و نهایتا سودآوری داشته باشد.

-     عدم وصول مطالبات از شرکت های پخش و برخی شرکت های دولتی که چالش جدی برای تامین نقدینگی شرکت و نهایتا افزایش تسهیلات و رشد هزینه های مالی را به همراه داشت.