۰ نفر

مدیرعامل بورس تهران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین از برنامه‌های سال جاری گفت؛

۱۲عرضه اولیه، ۱۰اوراق، سهام ممتاز، صندوق‌های قابل معامله، اوراق آتی روی سبد سهام و اختیار معامله

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 265240
۱۲عرضه اولیه، ۱۰اوراق، سهام ممتاز، صندوق‌های قابل معامله، اوراق آتی روی سبد سهام و اختیار معامله

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران، در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاد آنلاین از برنامه های سال جاری بورس، ابزارهای جدید، برنامه عرضه های اولیه و راه اندازی دوباره اختیار معامله گفت.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ در سومین روز یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، اقتصاد آنلاین میزبان حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بود. این مقام مسئول در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین از برنامه‌های سال جاری بورس تهران، تعداد و زمان از سرگیری عرضه‌های اولیه و استفاده دوباره از ابزار اختیار معامله گفت.

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران، در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاد آنلاین در رابطه با برنامه‌های سال جاری بورس تهران گفت: سال گذشته هفت شرکت (نزدیک به 7500 میلیارد تومان) در بورس عرضه اولیه شد. عرضه‌های اولیه کماکان جزو برنامه‌های سال جاری نیز هست چرا که پذیرش شرکت‌ها یکی از کارهای اصلی بورس اوراق بهادار تهران است. برای سال جاری برنامه عرضه اولیه حداقل 12 شرکت را در بورس داریم و بر این اساس هر ماه سهام یک شرکت مورد عرضه اولیه قرار می گیرد.

او ادامه داد: سال گذشته تعداد شرکت‌هایی که در فرآیند پذیرش قرار داشتند، زیاد بود و حدود 45 شرکت در این فرآیند قرار داشتند که عرضه اولیه سهام هفت شرکت قطعی شد و به مرحله انجام رسید. وقتی شرکتی در هیات پذیرش مطرح می شود، اگر شرایط پذیرش را احراز کند، باید یک سری کارهای تکمیلی انجام دهد و سهام شرکت‌هایی که این کارهای تکمیلی را انجام می دهند، عرضه اولیه می شود.

قالیباف با اشاره به اینکه سال گذشته از لحاظ انتشار اوراق سال خوبی برای بورس تهران بود، توضیح داد: در بحث عرضه اوراق و تامین مالی از طریق اوراق بدهی و صکوک سال گذشته شرکت‌ها توانستند حدود 1750 میلیارد تومان از طریق اوراق با درآمد ثابت تامین مالی کنند. تمرکز بورس بر تامین مالی بنگاه‌های غیردولتی است و تلاش بر این است که بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی مانند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و شرکت‌های زیرمجموعه آنها یا سهامداران آنها بتوانند از این بازار تامین مالی کنند. سال گذشته بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی از طریق صکوک در بازار سرمایه و در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد که 700 میلیارد تومان اوراق صکوک مربوط به شرکت ایران خودرو بود.

او افزود: انتشار اوراق کماکان جزو برنامه‌های سال جاری است و هدف گذاری ما پذیرش حداقل 10 اوراق جدید در بازار است چراکه بخش اصلی بازار سرمایه در کنار تسهیل معاملات و شفافیت و نقدشوندگی و کشف قیمت، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است. خوشبختانه در بورس اوراق بهادار تهران تنوع خوبی از ابزارهای تامین مالی ازجمله ابزارهای کوتاه مدت، بلندمدت و غیر سهام وجود دارد. سهام و افزایش سرمایه از قدیم وجود داشت اما صکوک و اوراق به آنها اضافه شده است که به شرکت‌ها در حوزه تامین مالی کمک می کند.

قالیباف با اشاره به انجام اقداماتی در جهت تسهیل پذیرش شرکت‌ها در بورس گفت: در سال‌های گذشته تلاش شد تا شرکت‌هایی که محدودیت‌هایی دارند و نمی توانند در بورس پذیرش شوند (مانند از دست دادن سیت مدیریتی در صورت عرضه در بورس)، با استفاده از روش‌ها و ابزارهایی بتوانند در آن حضور یابند. سال گذشته مذاکراتی با سازمان انجام شد تا بتوان برای شرکت‌های جدیدی که به بورس می آیند، سهام ممتاز تعریف شود تا سیت‌های مدیریتی از سهامی که در بازار معامله می شود جدا شود. همچنین صندوق تک سهم هم معرفی شد و امیدواریم که در سال جاری بتوانیم به این روش‌ها و ابزارها در بورس جامه عمل بپوشانیم. ما با شرکت‌ها صحبت می کنیم تا آنها را ترغیب به استفاده از این روش‌ها کنیم. در حال حاضر چند شرکت با ما در حال انجام کارهایی هستند و به هنگام آمادگی، پذیرش خواهند شد.

او با بیان اینکه صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در دنیا بسیار مورد استفاده هستند، به برنامه افزایش تعداد این صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های بورس تهران انجام کار پیشبردی در رابطه با این نوع از صندوق‌ها است. بر این اساس اگر شرکتی امکان عرضه سهم در بورس را به خاطر محدودیت‌های مدیریتی ندارد، صندوق قابل معامله آن در بورس معامله شود. سال جاری در این حوزه تلاش می کنیم تا شاهد حضور صندوق‌های قابل معامله بیشتری در بورس اوراق بهادار تهران باشیم.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره توسعه بازار مشتقه به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های بورس گفت: سال گذشته مصوبه ای از کمیته فقهی و سازمان بورس دریافت شد در رابطه با اوراق آتی روی سبد سهام که شاخص را نمایندگی می کند. این مشتقات اگر روی سبد سهام هم توسعه یابد، به نظر می رسد مورد استقبال بازار قرار گیرد و از جهت ریسک می تواند کمک کننده باشد.

او در رابطه با زمان احتمالی نخستین عرضه اولیه سال جاری گفت: برنامه بورس بر این است که هر ماه یک عرضه اولیه انجام شود و امیدواریم در اردیبهشت ماه یک عرضه اولیه داشته باشیم.

قالیباف درخصوص اختیار معاملات نیز توضیح داد: در رابطه با اختیار معاملات با همکاری‌ سازمان بورس، اصلاحاتی روی دستورالعمل انجام شد تا تسهیل شود. اختیار معامله ابزار خوبی است و سال گذشته دو هزار میلیارد تومان از طریق این ابزار تامین مالی شد. سرعت، حسن بزرگ این ابزار است و شاید یک هفته طول نکشد تا شرکتی درخواست دهد و بتواند از بازار سرمایه تامین مالی کند. ضمن اینکه این ابزار به خصوص از سوی صندوق‌های با درآمد ثابت بسیار مورد استقبال قرار گرفت و شرکت‌ها به خاطر سرعت و سهولت این ابزار، تقاضای زیادی برای آن داشتند. اصلاحاتی درخصوص آن صورت گرفته و امیدواریم به زودی از سوی سازمان بورس به ما ابلاغ شود. به این ترتیب اختیار فروش تبعی شفاف می شود.

او در رابطه با نقل مکان به ساختمان جدید بورس نیز اظهار داشت که ساختمان در حال آماده سازی است و تا یک یا دو ماه آینده کارها به اتمام برسد. قالیباف با اشاره به پایگاه داده این ساختمان به عنوان ویژگی آن گفت: این دیتا سنتر مورد نیاز بازار سرمایه است. درخواست‌هایی از نهادهای مختلف برای استفاده از این دیتاسنتر دریافت شده است. محل نگهداری اطلاعات در بازارهای مالی بسیار مهم است و پایگاه داده ساختمان جدید بورس باکیفیت و با استاندارد بالا است که در بخش زیرساخت‌ها می تواند کمک زیادی به توسعه حوزه IT در بازار کند.