۰ نفر

طی هفته گذشته در بازار مشتقه اتفاق افتاد:

کاهش ۶۷ درصدی ارزش معاملات آتی سکه

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۹
کد خبر: 255741
کاهش ۶۷ درصدی ارزش معاملات آتی سکه

در بررسی معاملات بازار آتی سکه هفته گذشته درمی‌یابیم، ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته پیش نسبت به نخستین روز هفته 67.40 درصد کاهش پیدا کرده است. گفتنی است، ارزش معاملات در آخرین روز هفته گذشته دو هزار و 164 میلیارد ریال بود؛ در حالی که این رقم در نخستین روز هفته حدود شش هزار و 639 میلیارد ریال وجود داشت.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ در بررسی معاملات بازار آتی سکه هفته گذشته درمی‌یابیم، ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته پیش نسبت به نخستین روز هفته 67.40 درصد کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد کارشناسان دلیل این افت بیشتر ناشی از نوسانات موجود در بازار ارز و سکه است. معامله‌گران همچنان منتظرند بازارهای موجود تثبیت شوند تا ریسک معاملات کاهش پیدا کند.

گفتنی است، پنجشنبه دهم اسفند، معامله‌گران بازار آتی سکه 13هزار و 21 قرارداد را به ارزش دو هزار و 164 میلیارد ریال منعقد کردند. نکته قابل توجه دیگر آنکه در این روز نسبت به چهارشنبه، قیمت سکه در تمامی سررسیدها افزایشی بوده است.

طی این روز در سررسید قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند ماه امسال تعداد 215قرارداد منعقد شد که قیمت تسویه سکه روی رقم یک میلیون و 531 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با قیمت روز قبل یعنی چهار‌شنبه هشتم اسفند 1.43 درصد افزایش داشته است. 

همچنین پنج‌شنبه در سررسیدهای اردیبهشت و تیرماه سال آینده نیز به ترتیب 210 و 110 قرارداد به ثبت رسید که در مقایسه با قراردادهای روز قبل تعداد این سررسید‌ها کاهش داشت؛ به طوری‌که روز چهارشنبه به ترتیب در این سررسیدها 227و 156قرارداد به ثبت رسیده بود.

بهای سکه برای تحویل اردیبهشت ماه یک میلیون و 572 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت‌های روز قبل به ترتیب 1.35 درصد کاهش داشت. همچنین بهای سکه برای تحویل تیرماه سال آینده یک میلیون و 597 هزار تومان بود که در مقایسه با روز معاملاتی  قبل خود  1.01 درصد افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، دو سررسید دورتر بازار که به طور معمول بیشترین حجم قراردادها به این دو سررسید اختصاص دارد، موعد تحویل شهریور و آبان ماه سال آینده هستند که پنجشنبه در سررسید شهریور 903 قرارداد و در سررسید آبان 97 بالغ بر 11هزار و 583 قرارداد بر تابلوی معاملات درج شد.

بهای سکه در قرارداد تحویل شهریور سال آینده یک میلیون و 630 هزار تومان و در قرارداد آبان ماه سال 97 نیز یک میلیون و 670 هزار تومان بر تابلوی معاملات ثبت شد. این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت روز چهارشنبه به ترتیب 0.86 و 0.96 درصد افزایش داشتند