۰ نفر

یک کارگزار در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان کرد:

نقطه پایان اصلاح قیمت‌ها در صنایع لیدر بازار سهام/گزارش‌های ٣ ماهه مبنای ترسیم دورنمای بازار در نیمه نخست امسال

۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 196055
نقطه پایان اصلاح قیمت‌ها در صنایع لیدر بازار سهام/گزارش‌های ٣ ماهه مبنای ترسیم دورنمای بازار در نیمه نخست امسال

مصطفی رضایی در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص دورنمای بازار سرمایه گفت : در صورتی که رفتار بازار در ماه مبارک رمضان را مشابه با سال های قبل در نظر بگیریم، افت نسبی حجم معاملات دور از انتظار نیست؛ البته این افت معمولا توام با اصلاح قیمتی نمادها همراه می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وی افزود:  علاوه بر این دلایلی همچون رشد بازار در فضای قبل از انتخابات ریاست جمهوری از اسفندماه 1395 تا اواسط اردیبهشت 1396 که عمدتا در نمادهای کوچک بازار اتفاق افتاد به نظر نمی رسد بتواند به صورت همه گیر ادامه دار باشد.

مدیرعامل کارگزاری ارزش آفرین با بیان اینکه نمادهای بزرگ بازار اعم از نمادهای مرتبط با بخش نفت گاز، پتروشیمی و فلزات اساسی با دو پارامتر مهم تأثیرگذار بر سودآوری  خود إز جمله نرخ ارز و قیمتهای جهانی مواجه هستند،تصریح کرد: در حال حاضر برای این دو متغیر نمی توان روند افزایشی حداقل در 6 ماهه اول  سال جاری متصور بود، سیاست های دولت چین و همچنین وضعیت متغیرهای کلان اقتصاد این کشور به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کالاهای اساسی همواره باید  برای تحلیل این بخش از بازار مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه؛  به صورت خلاصه برای این بخش از بازار نمی توان انتظار اصلاحی زیاد  پیش بینی کرد اگرچه رشدی نیز پیش بینی نمی شود.

وی به  صنعت بانکداری و اهمیت آن در بازار سرمایه اشاره کرد وگفت :این صنعت سهمی قابل توجه در  بورس دارد چنانچه اخبار منفی، بی اعتمادی به اعداد گزارش شده و نرخ سود سپرده بالای بانکی به نوعی در قیمت ها لحاظ شده وبه نظر نمی رسد  قیمتهای این نمادها کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه نمایند.

رضایی با بیان اینکه  عمده بازیگران نمادهای بزرگ شخصیت های حقوقی بوده و به نوعی درصدد شناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری در صورت های مالی خود هستند، اظهارداشت:  نباید به صورت منطقی شاهد فشار فروش در این نمادها بود به علاوه اینکه  نسبت پی بر ایی  بیشتر  این نمادها نیز بین 5 تا 7 قرار که از نظر بنیادی وضعیت قابل قبولی دارند.

مدیرعامل کارگزاری ارزش آفرین با اشاره به اینکه  از شرکت های کوچک بازار می توان انتظار های متفاوتی در خصوص تغییرات قیمتی ارائه کرد،گفت:  برای مثال بعضی از این نمادها همچون محصولات غذایی و آشامیدنی به همراه گروه قند و شکر که از نظر نرخ های فروش و وضعیت بنیادی در شرایط خوبی قرار داشته،  رشدی بی دلیل را تجربه نکرده اند تا با افت معاملات کاهشی قابل ملاحظه تجربه نمایند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:  به نظر می رسد رصد گزارشات ماهانه به همراه گزارش 3 ماهه منتشره شرکت ها که در ماه آینده منتشر خواهد شد می تواند دیدگاه خوبی در خصوص تایید روند آتی پیش بینی شده بازار در شش ماهه ابتدایی سال ارائه نماید.