۰ نفر

رخ به رخ با خزلی خرازی:

اتفاقی که برای بازاربدهی افتاده طبیعی است /مقصر رها کردن بازار سهام کیست؟

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳
کد خبر: 169118
اتفاقی که برای بازاربدهی افتاده طبیعی است /مقصر رها کردن بازار سهام کیست؟

حسین خزلی خرازی مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم سکاندار این شرکت وابسته به بانک کشاورزی شده و طی ماه های اخیر نقشی مهم در زمینه تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مشارکت و مرابحه گندم و همچنین انتشار اسناد خزانه اسلامی بازی کرده است.

اقتصاد آنلاین در گفتگویی کوتاه با وی برخی دغدغه های روز بازار سهام  از جمله گرایش بی چون و چرای حقوقی ها به ابزارهای بدهی را بررسی کرده است.

اقتصاد آنلاین : آیا نرخ شکنی دولت در خصوص اسناد خزانه اسلامی و سایر اوراق بهادار بدهی و گرایش حقوق های بازار به این ابزارها به نفع بازار سهام است ؟ ریشه اقبال حقوقی ها به این ابزارها و رها کردن بازار سهام چیست؟

در این سوال کلماتی به کار رفته است که به اصطلاح سمتگیری دارد،یعنی اینکه خودش قضاوت ایجاد می کند،در جواب اولین سوالتان باید بگویم که دولت نرخی را در بازار مشخص نمی کند.( حداقل در اسناد خزانه) که حالا نرخی را بشکند و همینطور در حوزه بازار اوراق بهادار بدهی یک بازار مدونی در فرابورس ایران هست، همه عرضه کنندگان می توانند اوراق منتشر کنند البته با مجوز سازمان بورس.

با توجه به شرایط اقتصادی هر لحظه تقاضایی که برای آن نرخ ها  و عرضه و تقاضایی که است  یک نرخی را کشف می کنند. درسته این روزها نرخ بازده اوراق بهادار از جمله اسناد خزانه و سایر اوراق بهادار به شدت بالا رفته، مثلا میانگین نرخ اوراق حدود20-21 بوده،الان شده 24،این نرخ تاثیری در بازار سهام می گذارد قسمت دومش قطعا می گذارد. وقتی شما پولتان را می توانید در شبکه بانکی سپرده کنید 22درصد تا 24درصدسود بگیرید، بدون ریسک و دردسر،چرا باید بیائید و سهام بخرید که مثلا احتمالا به شما15 درصد سود می دهد آن هم با کلی دلشوره و اضطراب، آیا وضع خراب می شود،سهام بالا می رود پائین می آید!!چه اتفاقی می افتد!!

بنابراین همیشه عموم سرمایه گزاران بین بازده و آن ریسکی که دارد می سنجند، شما یک سرمایه گزاری دارید که ضامن دارد،ضامن علی القاعده معتبری دارد،22درصد هم دارد به شما می دهد خب پولت را می بری آنجا و دیگر نمی آیی سهام بخری این اعتراضی که این روزها توسط سرمایه گزاران حقیقی در مورد سهام هست این است دوستان می گویند این بازار بدهی باعث شده که سرمایه گزاران نیایند سهام بخرند،خب سرمایه گزاران هم دارند معقولانه رفتار می کنند، پارامترهایی که جذابیت برای سهام ایجاد می کند، جذابیتش را از دست داده است، ابهام رفته بالا عدم اطمینان در بازار سهام زیاد شده و سود کم شده... از سویی دیگر بازاری است که ابهام و عدم اطمینان آن کمتر است و ضامن وجود دارد، نرخ بازدهی اش هم بالاتر است.

« آیا می شود به کسی تکلیف کرد و یا زورش کرد که تو برو در بازار اول و در بازار دومی حضور نداشته باش ؟!»  نه... اتفاقی که افتاده طبیعی است.

اقتصاد آنلاین - به نظر شما کارگزاری بانک کشاورزی چقدر توانسته جریان نقدینگی مشتریان حقوقی خود  را به سمت بازار سهام بکشاند؟

اصلا کارگزاری بانک کشاورزی و نه هیچ کارگزاری وظیفه ای ندارد که جریان نقدینگی را به سمت خاصی بکشاند.

اقتصاد آنلاین - وظیفه اش چیست؟!

در واقع وظیفه اش ارتباط مشتریان با بازارها و دادن مشاوره به مشتریان است، این سرمایه گزاران و مردم هستند که خودشان تصمیم بگیرند که آیا الان سهام بخرند یا وقتش نیست.

اقتصاد آنلاین- چقدر توانسته کارگزاری بانک کشاورزی موفق عمل کند؟!

رتبه هایمان نشان می دهد، ما الان در بخش سهام در آمار 8 ماهه تا آبان ماه امسال در بورس تهران در معاملات خرده بلوک فقط 2.82 درصد سهم از بازار را داشتیم، در معاملات الکترونیک2.92 درصد. رتبه پنجم را داریم.

صنعت کارگزاری و صنعت بورس، صنعتی است که آمار و اطلاعات در آن لحظه به لحظه و روزانه توسط نهادهای رسمی منتشر می شود، روزانه اش به درد ما نمی خورد ماهانه اش را ما می گیریم وعملکرد خودمان را با بقیه کارگزاران و کل بازار می سنجیم.بنابراین اگر شما در صنعت های دیگر سیمان،خودرو،پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و...یا آمار ندارید  یا آمار قابل اتکا نیست.

 در صنعت کارگزاری و صنعت بازار اوراق بهادار آمارهای دقیق و قابل اتکا است. حالا شما ممکن است بگوئید مثلا در فرابورس کجائید!! مثلا در معاملات آنلاین از فروردین تا آبان رتبه ما همیشه پنجم بوده در فرابورس کجائیم !! در آبان ماه 2.63 درصد سهام در فرابورس در قسمت سهام، اما در بخش اوراق بهادار فرابورس که شاید مدنظر شما و ربط داشته به آن سوال، همانطور که می بینید رتبه هایمان بهتر است. ما در بخش اوراق بهادار حجم معاملات بیشتری داشتیم،5درصد بازار هستیم.

عملکرد شرکت ما در طول 8ماهه تجمیعی یعنی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه  جمعا 232 هزار میلیارد تومان معاملات 4 بورسمان بوده  15500میلیارد تومان معاملات ما بوده، 6.6 درصد کل معاملات بورس های کارگزار ما داشته و در رتبه قرار گرفتیم.

اقتصاد آنلاین -چند مشتری آنلاین و آفلاین دارید ؟

کل مشتریان 92260 نفر،مشتریان فعالمان 27998 نفر و مشتریان آفلاین 14955 نفراست.

اقتصاد آنلاین -در مورد صندوق های یکم هم آماری را ارایه کنید ...

در مورد صندوق یکم که یکی از بزرگ ترین فعالیت هایمان است، سومین صندوق بزرگ در کشور با رقمی بالغ بر 12 میلیارد تومان محسوب می شویم.

از لحاظ تعداد افراد و مردمی که  می خواهند واحد های  صندوق بانک کشاورزی را خریداری کنند در رتبه اول قرار داریم، با 299301 نفر.

تقریبا 300 هزار نفر  واحد های  صندوق ما را خریدند، این صندوق در 1927 شعبه بانک کشاورزی در سراسر کشور به صورت آنلاین وصل است و صدور ابطال  برایش اتفاق می افتد.

اقتصاد آنلاین – از زمانیکه برای این مصاحبه در اختیار مخاطبان اقتصاد انلاین گذاشتید ممنونم...