۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

تهاتر بدهی مالیاتی "دماوند" با مطالبات دولت/ تنها نیروگاه برق بانک دی به دنبال مجوز افزایش نرخ از دیوان عدالت

۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۲
کد خبر: 159082
تهاتر بدهی مالیاتی  "دماوند" با مطالبات دولت/ تنها نیروگاه برق بانک دی به دنبال مجوز افزایش نرخ از دیوان عدالت

مدیر عامل تولید نیروی برق دماوند گفت: هم اکنون زمان تعمیرات نیروگاه، از ۶۰ روز پیش بینی شده به ۴۰ روز کاهش یافته است .

به گزارش خبرنگار بورس پایگاه خبری اقتصادآنلاین، روز گذشته به همت کانون کارگزاران بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند به همراه کارگزاران و اصحاب رسانه انجام شد. در این بازدید، ضمن صحبت های مدیرعامل شرکت تولید برق دماوند در خصوص وضعیت صنعت نیروگاهی کشور و نیروگاه دماوند، هیئت بازدید کننده از بخش های مختلف نیروگاه نیز بازدید کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در جریان این بازدید، جلال الدین عزیزی، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند در خصوص وضعیت عملکردی این نیروگاه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند، بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور است که در حال حاضر 6 درصد از برق مورد نیاز کشور را تولید می کند. البته این نیروگاه سهم 14 درصدی از تولیدات نیروگاه های سیکل ترکیبی را دارد.

وی افزود: در سال 95، میزان فعالیت این نیروگاه نسبت به سال 92، افزایش 30 درصدی داشته است و این مسیر رو به رشد را در سایر فاکتورهای توسعه ای نیز می پیماید.

 

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند در ادامه گفت: هم اکنون دولت به عنوان بزرگترین رقیب بخش خصوصی در صنعت نیروگاهی فعالیت می کند. از سال گذشته دولت با ایجاد شرکت های استانی، بهره برداری از نیروگاه های دولتی را افزایش داده است. هم اکنون نیز دولت می تواند به جای استفاده از نیروگاه های داخل شهررهای بزرگ، از نیروگاه های سیکل ترکیبی بخش خصوصی در خارج از شهرهای بزرگ استفاده کند.

عزیزی گفت: هم اکنون بدهی 10 میلیاردی مالیاتی نیروگاه دماوند را با بدهی های دولت به نیروگاه تهاتر کردیم و اکنون اصلا بدهی مالاتی نداریم.

عزیزی در خصوص صادرات برق گفت: اکنون دولت از محل صادرات برق صادرات دارد. اگر این درآمد کاهش داشته باد، سبد درآمدی وزارت نیرو کوچک می شود و دیرتر می تواند به تسویه بدهی های خود بپردازد. به همین دلیل مهم ما ترجیح می دهیم که خود دولت این کار را انجام دهد.

وی در خصوص نرخ گذاری برق گفت: همه نیروگاه ها با بخشنامه وزارت کشور باید 50 درصد از تولیدات خود را با قیمت 23 تومان به شبکه توزیع بفروشند. البته ما در سال 95، بالاترین نرخ دهی را به وزارت نیرو داشتیم. همچنین در خصوص افزایش نرخ نیز از طریق دیوان عدالت اداری در حال پیگیری هستیم. البته کاهش نرخ سوخت نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است. در صورتی این دو مورد تعیین تکلیف شوند، وضعیت درآمدی شرکت، تغییرات چشم گیری خواهد داشت.

عزیزی خاطرنشان کرد: هم اکنون زمان تعمیرات نیروگاه، از 60 روز پیش بینی شده به 40 روز کاهش یافته است . در حالی که در سال گذشته 54 روز زمان برده بود. همچنین در 6 ماه ابتدایی سال ، آمادگی برگشت از تعمیران را از 15 میلیارد به 4.5 ملیارد رساندیم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند به مصوبه اخیر هیئت مدیره این شرکت اشاره کرد و گفت: در زمینه سرمایه گذاری در صنایع جانبی، مصوبه هیات مدیره را گرفته ایم که به طور کلی پایداری نیروگاه ها کمک می کند و همچنین باعث افزایش بهره وری نیروگاه دماوند می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، هم اکنون ارزش جایگزینی نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند از مجموعه دارایی های بانک دی  7 هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود.
صض