۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

ایجاد 700هزار شغل و 15هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار/ پرداخت وام‌های 30تا 40میلیون تومانی برای اشتغال‌زایی

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۱۷
کد خبر: 403774
ایجاد 700هزار شغل و 15هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار/ پرداخت وام‌های 30تا 40میلیون تومانی برای اشتغال‌زایی

مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بسیج سازندگی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به منظور اشتغالزایی و حمایت از صندوق‌های قرض‌‌الحسنه مردم‌یار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، مراسم امضای تفاهم‌نامه بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سازمان بسیج سازندگی برای افتتاح 15هزار صندوق و ایجاد 700هزار شغل صبح امروز برگزار شد.

مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این مراسم گفت: بانک مدت زیادی است که روند خود را تغییر داده است و  پرداخت‌ها از حوزه معیشت به ایجاد اشتغال رفته است زیرا معتقدیم که توانمندسازی مهم‌تر از رفع نیاز است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی قرار دارد پس بهترین جایی که می‌تواند تسهیلات را برای ایجاد شغل پرداخت کند بانک قرض‌الحسنه است.

اکبری ادامه داد: از کل تسهیلاتی که بانک در سال ۹۸ بانک پرداخت می‌کند ۴۰درصد با حوزه اشتغال اختصاص دارد و ۲۰ درصد آن با نهادهای مختلف همکاری شده و ۲۰درصد هم بانک راسا وارد عمل شده است و پیش‌بینی می‌کنیم اگر این روند ادامه یابد در سال آینده این عدد بسیار بزرگتر خواهد شد.

مدیرعامل بانک مهر ایران با بیان اینکه بسیج سازندگی سال‌های زیادی است در این حوزه کار می‌کند،  و حسن فعالیتش این است که بجای تصدی‌گری به دنبال تسهیل‌گری رفته است، افزود: در این طرح ۱۵هزارصندوق وجود دارد که افراد مختلفی در این صندوق‌ها عضو هستند که آورده مختصرشان در بانک قرار می‌گیرد که کاملا اختیاری است و معادل آن را بانک سرمایه‌گذاری می‌کند تا سرمایه‌ای برای ایجاد شغل فراهم شود.

وی همچنین افزود: من فکر می‌کنم اگر این ۱۵هزارصندوق که تعریف شده و منابع آن نزد بانک‌ها قرار بگیرد حضور ۷۰۰هزارنفر درگیر این موضوع می‌شوند که اگر بتوانیم این بخش جامعه را پوشش دهیم کار بزرگی کردیم.

اکبری در خصوص مکانیسم پرداخت این تسهیلات گفت: مبالغ پرداختی حداکثر ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و حداقل ۱۰تومان است و سود آن هم ۰تا۴ درصد و مکانیزم تضمینی آن هم به صورت زنجیره‌ای است و خود بسیج تضمین می‌کند ولی مبالغ بالای ده تومن یک ضامن نیاز دارد.

وی در خصوص کم بودن مقدار تسهیلات پرداختی برای ایجاد شغل، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون ما تنها می‌توانیم تا سقف۵۰ میلیون تومان کمک کنیم و خود صندوق تعیین کننده سقف و مدل پرداختی آن است. همچنین فرد ممکن است در مرحله اول ۱۰میلیون تومان وام بگیرد ولی در مراحل بعدی این پرداختی‌ها بیشتر شود تا به سقف ۵۰تومن برسد که مدیریتش به صندوق برمی‌گردد.

5هزار صندوق تا سال آینده افتتاح می‌شود

سردار زهرایی، رییس سازمان بسیج سازندگی در این مراسم گفت: وضعیت معیشتی و اقتصادی در کشور ضرورتی را ایجاد کرده که براساس آن همه باید به یکدیگر کمک کنند تا این آسیب پیش آمده تبدیل به فرصت شود.

وی ادامه داد: همانگونه که سردار سلیمانی اعلام کردند در اقتصاد رویکرد جدیدی باید اتخاذ شود و آن این است که از ظرفیت‌های مردم در راه ایجاد اشتغال برای خودشان استفاده کنیم، هرچند کار ما به عنوان یک نهاد تسهیل‌گری است اما محور اصلی خود مردم هستند.

رییس بسیج سازندگی با اشاره به نقش مردمی سازی اقتصاد در بسیج با ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه، گفت: حدود 1هزار صندوق قرض‌‍‌الحسنه مردمی ایجاد شده است که گردش مالی آن ۲۰۰میلیارد تومان از آورده پاک مردم بوده که از این طریق 44فقره وام را به مردم پرداخت شده است.

زهرایی در خصوص توسعه این اقدام در بسیج سازندگی گفت: در مرحله اول نقشه راه ادامه صندوق‌ها باید به تعاونی‌هایی منتهی شود که پایدار بودن آن‌ها را تضمین کند و کار دوم این است که بانک‌ها با منابع مالیشان در کنار صندوق‌ها قرار گیرند زیرا این امر متضمن ادامه کار صندوق‌ها است.

وی با بیان اینکه در همین صندوق‌ها شغل‌هایی تنها با یک و نیم میلیون تومان ایجاد شده است، افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد امسال برای ایجاد یک شغل 30میلیون و سال آینده 40 میلیون تومان نیاز است.

رییس سازمان بسیج سازندگی در خصوص پیش‌بینی ‌ها از شیوه کار صندوق گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ نزدیک به 10رصد این صندوق‌ها یعنی 1500صندوق با افتتاح حساب جدید یا قدیمی شروع به کار کند و فکر می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ به ۵هزار صندوق برسیم ولی اینکه آورده هر صندوق چقدر باشد مشخص نیست.