۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بانک‌های قرض‌الحسنه چه نقشی در اقتصاد ایفا می‌کند؟

۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 342462
بانک‌های قرض‌الحسنه چه نقشی در اقتصاد ایفا می‌کند؟

قرض‌الحسنه‌ها یکی از راه‌های بسیار خوب برای رسیدگی به تقاضاهای خرد و آسیب‌های اجتماعی هستند که در سال‌های گذشته در کشور عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

اقتصاد آنلاین - صبا نوبری؛ در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر اعتبارات خرد نظام بانکی در جهان وجود دارد زیرا اعتقاد بر این است که این اعتبارات خرد می‌تواند نیاز افراد را به توسعه مناطق کوچک، اشتغال‌های خرد، ازدواج جوانان و آموزش رفع کند.

در کشور ما نیز افراد زیادی هستند که به دلیل مشکل مالی از انجام ضروریاتی که هزینه چندانی هم ندارد باز می‌مانند.

قرض الحسنه‌ها یکی از مصادیق این اعتبارات خرد هستند که خوشبختانه سال‌ها است در کشور ما مشغول فعالیت بوده و تا کنون هم گره از مشکلات بسیاری از افراد باز کرده‌اند.

قرض الحسنه یکی از ارزان ترین اعتبارات است که با کارمزد صفر تا ۴درصد به اعطای تسهیلات ارزان به افراد می‌پردازد.

علاوه بر مسائل یاد شده در دین اسلام همواره تاکید ویژه‌ای به قرض‌الحسنه شده و این نوع قرض به معنای قرض به خدا تلقی می‌شود.

علاوه بر مسائل معنوی قرض‌الحسنه‌ها ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که آن‌ها را از سایر عقود مستثنی می‌کند.

کوچک و خرد بودن آن‌ها، ارزان بودن، اینکه افراد زیادی می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند و امکان اخذ سود و زیاده هم در آن‌ها وجود ندارد.

این در حالی‌است که سایر عقود عمدتا متوجه فعالان اقتصادی است و ارقامی که در آن پرداخت می‌شود معمولا بزرگ بوده و هدف افراد هم تنها کسب سود است.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد که بانک‌های قرض الحسنه به رغم تنگناهای قانونی موجود مناسب ترین عملکرد را در مورد واسطه گری وجوه در نظام بانکی داشته و حداقل انحراف را در شاخص هایی مانند مطالبات غیرجاری و نسبت وام به سپرده ها داشته اند.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک نمونه موفق در این حوزه است که از سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرده است و در آغاز فعالیت با ۲۰۰۰ واحد بانکی به خدمت رسانی مشغول شد.

تعداد مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امروزه به بیش از ۶میلیون نفر رسیده است که این بانک از آذرماه ۸۶ تا بهمن ۹۷ با پرداخت بیش از ۴میلیون تسهیلات به مبلغ ۳۳۷.۱۰۱.۹۵۷ میلیون ریال عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است.

در سالی که گذشت بانک قرض الحسنه مهر ایران با امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد در زمینه حمایت از محصولات تولید داخل مانند فرش، حمایت از تاکسیرانان، تشویق جوانان و دانشجویان ایده پرداز و توجه به محیط زیست نشان داده است در مسیر درستی قرار دارد و می‌تواند هر روز پیشرفت بیشتری را تجربه کند.

با توجه به اهمیت قرض‌الحسنه‌ها در اقتصاد کشور باید تلاش کرد که با جداسازی سازوکار جذب و اعطای قرض‌الحسنه بانک‌ها و ساماندهی این منابع در قالب موسسات قرض‌الحسنه بانکی زمینه‌ای ایجاد کرد که هم تمامی منابع قرض‌الحسنه در قالب این عقد و بدون هیچگونه سودی به نیازمندان مورد بحث اعطا شود و همچنین با جداسازی این منابع خرد که تعداد سپرده‌گذاران و تسهیلات‌ گیرندگان آن بسیار زیاد می‌باشند زمینه‌ای ایجاد کرد تا امکان تکریم سپرده‌گذاران و مشتریان قرض‌الحسنه و رفع نیاز آنها فراهم شود و بانک‌ها نیز موفق شوند عملیات بانکی خود را بسط دهند و پشتیبان و حامی اصلی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان باشند.