۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

بانک‌ها برای تامین نرخ سود سپرده‌ها بنگاه‌داری کردند/ کاهش نرخ سود راه‌حل منطقی برای ایجاد رونق اقتصادی است

۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۰
کد خبر: 222543
بانک‌ها برای تامین نرخ سود سپرده‌ها بنگاه‌داری کردند/ کاهش نرخ سود راه‌حل منطقی برای ایجاد رونق اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی عزم جزم بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده‌ها را ستود و ادامه آن را نیازمند ایجاد توان بانک‌ها در ارائه تسهیلات دانست.

اقتصاد آنلاین - حمیده قاسمی؛ عباس هشی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار‌ کرد: بانک با پول مردم تسهیلات می‌دهد و حق الوکاله دریافت می‌کند. این تسهیلات دارای نرخ بهره است، این بهره باید به اندازه‌ای باشد که هم بتواند هزینه‌های بانک را پوشش دهد و هم EPS یا همان سود سهامداران را پرداخت کند. بنابراین طبیعی است که نرخ بهره بیشتر از نرخ سود سپرده باشد.

وی در تشریح شرایط پیش‌روی بانک های کشور در سال های اخیر افزود: به دلیل این که طی سال های اخیردرعمل نرخ سود سپرده از نرخ بهره بالاتر بوده است، بانک‌ها برای گذران امور روزمره خود به ناچار به سمت فعالیت‌های غیر بانکداری مانند لیزینگ خودرو و غیره رفته اند که بتوانند سودی را کسب کنند که به وسیله آن هم سپرده‌گذاران را راضی نگهدارند و هم هزینه‌های خود و سود سهامداران را پرداخت کنند. این در حالی است که پول سپرده‌گذار باید در چرخه اقتصادی کشور قرار گیرد نه در بنگاه‌داری و فعالیت‌های این چنینی.

این کارشناس اقتصادی در ادامه ضمن کلیدی خواندن نقش بخش تولید در رونق اقتصادی یک کشور خاطر نشان کرد: برای انجام یک فعالیت اقتصادی فرد یک سرمایه اولیه دارد، سرمایه‌ای هم از بانک می‌گیرد تا با افزایش سرمایه در گردش خود توان تولید را در فعالیت اقتصادی بالا ببرد تا ضمن پوشش هزینه‌های خود که شامل نرخ بهره وام نیز هست، بتواند سودی را نیز عاید خود کند.

هشی افزود: طی سال‌های اخیر بانک‌ها برای جذب سپرده‌گذاران نرخ سود سپرده را افزایش دادند، برای پوشش این سود و هزینه‌های خود به ناچار نرخ بهره وام ها نیز افزایش یافت و این امر باعث کاهش سود واحدهای تولیدی شد.

به گفته او این مساله کاهش صرفه را برای تولیدکننده به همراه داشت و چه بسا به دلیل نداشتن صرفه لازم و یا حتی زیانده بودن یک واحد تولیدی به دلایل مختلف از جمله بالا بودن نرخ بهره تعطیلی آن را به همراه داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها سبب انتقال نقدینگی به بخش تولید خواهد شد یا خیر؟ گفت: ممکن است کاهش سود، سپرده‌های خارج شده از بانک‌ها را صرفا به سمت تولید نبرد و جذابیت بازارهایی مانند مسکن یا ارز سپرده‌گذاران را جذب خود کند، اما در مجموع کاهش نرخ سود سپرده راه حلی منطقی برای ایجاد رونق اقتصادی است که از دهه 80تاکنون بارها از طرف دولت های مختلف مطرح شده، اما عملی نشده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی عزم خود را جزم کرده است تا نرخ سود را کاهش دهد و چنان‌چه موفق شود کمک زیادی به بخش تولید خواهد کرد. این امر مستلزم این است که با اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانک‌ها هم چنان توان اعطای وام را داشته باشند و ذخایر آن‌ها پاسخگوی این امر باشد.