۰ نفر

صالح آبادی: صدور ال‌ سی بیش از ۱۰ درصدی رشد داشت

آخرین وضعیت صدور کارت اعتباری ارزی

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 143789
 آخرین وضعیت صدور کارت اعتباری ارزی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه برای کارت‌های اعتباری ارزی بانک مرکزی سیستم یکپارچه ای را دنبال می کند و قرار نیست رقابت نامناسب بین بانک ها در این زمینه بوجود آید، گفت: در پنج ماه ابتدایی سال جاری مجموع ال سی گشایش یافته نزد این بانک 561 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 10 برابری برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ علی صالح آبادی در یک نشست خبری با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی ، تصریح‌کرد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده که دغدغه رهبر انقلاب بوده و علاوه بر آن یکی از موارد تمرکز دولت است، کمک به رونق صنایع کوچک و صنایع دانش بنیان است.

وی با اشاره به اینکه در بانک توسعه صادرات آن بخش از بنگاه هایی که جنس فعالیتشان صادراتی است مورد توجه قرار گرفته اند، اظهار کرد:  از ابتدای سال جاری تا کنون ۲ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریالی بانک توسعه صادرات به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شده که 98 شرکت را شامل می شود.

وی افزود: مهم ترین استان هایی که از تسهیلات بهره مند شده و به میزان بیشتری از این امکان استفاده کرده اند استان های کرمان، فارس، خراسان رضوی و یزد بوده اند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه به افزایش خطوط اعتباری در حوزه حمایت از صنایع دانش بنیان از رقم ۲۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد ریال اشاره و اظهار کرد: به زودی تفاهم نامه ای با صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز معاونت علمی ریاست جمهوری در این زمینه امضا می شود.

وی خاطرنشان کرد: اعطای یارانه سود تسهیلات به صادرکنندگان، برگزاری نشست های تخصصی با صادرکنندگان استان ها، تحکیم روابط تجاری در منطقه و ایجاد شرکت مدیریت خدمات صادرات از دیگر اقدامات انجام شده هستند.

صالح آبادی از تعبیه مکانیزم برات اسنادی علاوه بر ال سی برای تسهیل صادرات و رونق تجارت با روسیه و تعبیه خط اعتباری برای شرکت های ایرانی صادرکننده خدمات فنی مهندسی به عراق در راستای حفظ بازار این کشور خبر داد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به اینکه  مبلغ مربوط به یارانه سود صادرکنندگان برای امسال، بیش از سه هزار میلیارد ریال است که دولت باید آن را به بانک پرداخت کند، تاکید کرد:49 میلیارد ریال یارانه سود به حساب صادرکنندگان واریز شده که  بقیه مبالغ پس از تایید سازمان توسعه تجارت به حساب صادرکنندگان واریز می شود.

این مقام مسوول  در ادامه به فراهم شدن امکان مراودات بانکی با 6 بانک روسی در هفته گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: با تفاهم صورت گرفته، بانک های روسی علاوه بر گشایش اعتبار اسنادی (ال سی)، برات نیز برای صادرکنندگان شناخته شده ایرانی در نظر می گیرند.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات داخلی این کشور و برای رفع مشکلات صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی خط اعتباری 200 میلیون دلاری برای این دسته از صادرکنندگان در نظر گرفته شد که به شرکت هایی پرداخت می شود که صورت وضعیت تایید شده از دولت عراق را داشته باشند.

 وی با اشاره به خط اعتباری در نظر گرفته شده برای مبادله برق ارمنستان  تصریح کرد: رقم مورد نظر به تناسب پیشرفت پروژه به پیمانکاران پرداخت می شود و انتظار داریم این پروژه سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: این بانک به همراه بانک های کشاورزی و توسعه تعاون اقدام به راه اندازی شرکت مدیریت خدمات صادرات برای ارایه خدمات صادراتی به کشورهای هدف کرده است که با این کار فرآیند صادرات کالای ایرانی تسهیل می شود.

وی  با اشاره به حمایت این بانک از یک شرکت دانش بنیان در استان فارس خاطرنشان کرد:این شرکت به دنبال ایجاد یک  مکان- بازار اینترنتی برای معرفی کالاهای ایرانی به کشورهای هدف بود و اطلاعات آن در 20 زبان ارایه می شود.

صالح آبادی ادامه داد: این مکان - بازار مهر ماه فعالیت خود را آغاز می کند و شرکت های صادراتی که از این امکان برای معرفی کالاها و خدمات خود استفاده کنند، مورد حمایت و تشویق قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه امکان ارسال حواله، گشایش ال سی، برات اسنادی و صدور ضمانت نامه در بانک توسعه صادرات ایران فراهم شده است، افزود: این بانک با 90 بانک دنیا روابط کارگزاری دارد، امکان حواله و ال سی با 65 بانک را فراهم کرده و در 25 بانک نیز افتتاح حساب کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین گفت: برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی خط اعتباری سه هزار میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده ایم که طبق ضوابط بانک و صندوق به شرکت ها پرداخت می شود.

صالح آبادی افزود: در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی برای اختصاص خط اعتباری ارزی به میزان یک میلیارد دلار برای اعتبار خرید به کشورهای هدف با رویکرد صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این باره تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی به مواردی اطلاق می شود که حداقل 60 درصد از کالاهای مورد استفاده از پروژه هایی که در کشورهای هدف انجام می شود، از ایران تامین شده باشد.

رشد 36 درصدی تسهیلات تا پایان مردادماه ۹۵

وی با اشاره به اینکه  در پنج ماهه نخست امسال 839 فقره تسهیلات به مبلغ 17 هزار و 798 میلیارد ریال در این بانک صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 36 درصدی نشان می دهد.

وی افزود: مانده تسهیلات بانک نیز در این مدت به 133 هزار و 643 میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 36.4 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد که 81.5 درصد این تسهیلات اعطایی در پنج ماهه نخست امسال در این بانک مربوط به تسهیلات ارزی بوده است.

وی مانده سپرده ریالی بانک را 17 هزار و 152 میلیارد ریال در پایان مرداد ماه برآورد کرد که نسبت به پارسال 125 درصد رشد را ثبت کرده است.

صالح آبادی افزود: مانده سپرده ارزی نیز در این مدت 523 میلیون دلار بوده است که نسبت به پارسال تغییری نداشت.

وی مجموع ال سی گشایش یافته نزد این بانک را 561 میلیون دلار برای پنج ماهه نخست امسال برآورد کرد و افزود: این درحالی است که در مدت مشابه پارسال 50 میلیون دلار گشایش ال سی انجام شده بود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: در مدت یاد شده یکهزار و 265 میلیارد ریال ضمانت نامه صادر شد که نسبت به پنج ماهه نخست پارسال 130 درصد رشد نشان می دهد.

وی درباره حواله جات ارزی نیز گفت: در این مدت 2 هزار و 137 حواله به ارزش یک میلیارد و 706 میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با رقم 440 میلیون دلار در پنج ماهه نخست پارسال، رشد حدود چهار برابری را ثبت کرده است.

صالح آبادی با برشمردن مهمترین پروژه هایی که بانک توسعه صادرات از آنها حمایت مالی کرده است، گفت: پارسال بزرگترین اعتبار اسنادی صادراتی این بانک به ارزش 2.2 میلیارد یورو برای پتروشیمی بوشهر گشایش یافت که همه منابع آن از محل منابع چین تامین می شود.

به گفته این مقام مسئول، با افتتاح این واحد پتروشیمی در عسلویه طی سه سال آینده سالانه سه میلیارد دلار به درآمد صادرات پتروشیمی کشور افزوده می شود.

وی اختصاص 800 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه های توسعه میادین مشترک نفت و گاز را از طرح های این بانک دانست و گفت: از ابتدای امسال 342 میلیون دلار از این رقم پرداخت شده است و با پیشرفت کار بقیه مبالغ نیز در اختیار پیمانکاران قرار می گیرد.

صالح آبادی با یادآوری اختصاص 220 میلیون دلار به پتروشیمی گچساران، خاطر نشان کرد که این پروژه نیز ضمن توسعه منطقه، در افزایش صادرات غیرنفتی نیز اثرگذار است.

وی افزود: 334 میلیون دلار برای پروژه توسعه بندرچابهار در نظر گرفته شده است که نخستین ال سی آن به مبلغ 20 میلیون دلار گشایش یافته است و در صورت بهره برداری کامل، ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن فعلی به هشت میلیون تن افزایش می یابد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نظر گرفتن 109 میلیون یورو به پروژه فولاد کاوه جنوب در استان هرمزگان را یادآور شد و افزود: تاکنون 60 میلیون یورو به این پروژه پرداخت شده است.

وی با یادآوری رقم 127 میلیون یورویی توسعه قطار شهری مشهد با هدف جذب گردشگری مذهبی در این شهر اظهار داشت: تاکنون 43 میلیون یورو از این رقم پرداخت شده است.

به گفته صالح آبادی پروژه فولاد آلیاژی ایران در یزد نیز 21 میلیون یورو از رقم 68 میلیون یورو و کارخانه تولید قند مایع استان البرز نیز از 80 میلیون یورو قرارداد مصوب 75 میلیون یورو دریافت کرده است.

 دولت به بانک توسعه صادرات بدهکار نیست

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر وضعیت افزایش سرمایه بانک و اهمیت تطبیق با کفایت سرمایه استاندارد جهان، با اشاره به تصویب قانون اصلاح بودجه 1395 کل کشور اظهار داشت: در این اصلاحیه پیش بینی شده بود که بدهی دولت به بانک ها با بدهی بانک ها به بانک مرکزی از محل تسعیر ارز تهاتر شود.

صالح آبادی افزود: با توجه به اینکه دولت به این بانک بدهکار نیست و بانک توسعه صادرات نیز اضافه برداشتی از بانک مرکزی ندارد، حدود 880 میلیارد تومان از این محل به عنوان افزایش سرمایه لحاظ می شود که توان بانک را برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان ارتقا می دهد.

وی تاکید کرد: نسبت کفایت سرمایه در این بانک در سطح قابل قبولی است اما از آنجا که تسهیلات در این بانک به طور عمده با نرخ 16 درصد به صادرکنندگان پرداخت می شود و این بانک شعبه هایی برای جذب منابع مردمی ندارد، انتظار دارد که منابع بیشتری در اختیار بانک قرار دهد.

صالح آبادی درباره آینده بانک ایران و ونزوئلا و اینکه آیا قصد تاسیس بانک های مشترک با دیگر کشورها را دارید، اظهار داشت: سیاست گذاری در زمینه تاسیس بانک های مشترک به عهده بانک مرکزی است.

وی افزود: البته این آمادگی در بانک توسعه صادرات وجود دارد که با کشورهایی که حجم مراودات زیادی با آنها داریم، سهامدار این بانک شوند.

صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره مشکل صادرکنندگان به کشورهای اروپایی تاکیدکرد: اگر منظور مشکلات بانکی است، باید گفت که بانک های طرف کارگزاری با بانک توسعه صادرات ایران در کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بلژیک و سوئیس مشخص هستند و صادرکنندگان می توانند برای تخصیص و دریافت ارز مراجعه کنند.

صادرکنندگان ایرانی به بازار روسیه توجه کنند

وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان ایرانی از فرصت بازار روسیه کم استفاده کرده اند، افزود: امروز مشکل در حوزه مراودات بانکی با روسیه حل شده است و انتظار می رود مشکلات دیگر نظیر کیفیت محصولات و نیز تعرفه گذاری ها نیز از طریق مراجع ذیربط حل شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در این بانک گفت: با توجه به تصویب قوانین مربوطه در مجلس، امروز مرکز مبارزه با پولشویی تاسیس شده است و همه بانک های کشور اطلاعات لازم را در موارد مشکوک به این مرکز اعلام می کند. صالح آبادی تاکید کرد: این بانک رتبه نخست را در استقرار نظامات مبارزه با پولشویی دارد.

وی درباره حضور ایران در آمریکای لاتین و دستاوردهای بانکی سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به این منطقه اظهارد اشت: بانک های ایرانی با برخی کشورهای این حوزه ارتباطات مالی داشتند اما در سفر اخیری که انجام شد، توسعه روابط کارگزاری با دیگر کشورهای این منطقه در دستور کار بود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان درباره صدور کارت های اعتباری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی در موضوع کارت های اعتباری سیستم یکپارچه ای را دنبال می کند که این بانک نیز تابع آن بوده و قرار نیست رقابت نامناسب بین بانک ها در این زمینه بوجود آید.