۰ نفر

در نشست خبری بیمه مرکزی مطرح شد؛

اقدامات بیمه مرکزی در راستای کاهش سهم دولت از بیمه های اتکایی چه بود؟ / امسال به ۶ شرکت مجوز بیمه ای اعطا شد

۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۵۳
کد خبر: 699995
اقدامات بیمه مرکزی در راستای کاهش سهم دولت از بیمه های اتکایی چه بود؟ / امسال به ۶ شرکت مجوز بیمه ای اعطا شد

مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری امروز به اقدامات صورت گرفته از سوی این صنعت، از جمله اعطای مجوز بیمه‌ای به شش شرکت، برگزاری دوره های آموزشی در زمینه بیمه، امضای تفاهم نامه مربوط به این صنعت با دانشگاه تهران و غیره اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری که در تاریخ ۱۷ بهمن برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص بحث تحول دیجیتال تاکنون پروژه‌هایی را تعریف کردیم. برخی از پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده بود که آنها را شناسایی و بررسی کردیم. تسهیل فرآیندهای ایمنی، بحث نظارت و رسیدگی به درخواست مجوزها از جمله پروژه‌هایی است که نیاز به رسیدگی دارد.

وی در ادامه توضیح داد: در حوزه آموزش، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه آموزش بیمه مرکزی و صنعت بیمه توسط پژوهشکده بودیم. نگاه الزام بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی منجر به اقدامات موثری شد که توسط پژوهشکده صورت گرفت. رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با کشور مالزی و امارات بسته شده و سفرهای کاری و دوره‌های آموزشی در این زمینه انجام شد و همچنین صنعت بیمه با دانشگاه تهران حکمرانی صنعت بیمه برگزار کرد. در دوره‌هایی که برگزار خواهد شد، بیشتر نگاه ما این است که بتوانیم استانداردهای بین‌المللی و آموزشی را در این دوره‌ها مورد نظر قرار دهیم.

بهزادپور همچنین اشاره کرد: تفاهم‌نامه‌ای را در دانشگاه تهران امضا کردیم که در روزهای آینده آن را اعلام خواهیم کرد. بخشی از آن برای بیمه مرکزی و بخشی دیگر برای صنعت بیمه در نظر گرفته شده که ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به چالشی که از ابتدای فعالیت خود با آن مواجه بود اذعان داشت: تعداد زیادی شرکت وجود داشت که متقاضی حضور در عرصه صنعت بیمه بودند. با جهت‌گیری خوبی که صورت گرفت تصمیم بر این شد که ما مجددا مجوز را به شرکت‌هایی بدهیم که متقاضی حوزه‌های تخصصی هستند.

به گفته رییس کل بیمه‌ مرکزی مجوز فعالیت به ۶ شرکت جدید بیمه‌ای در سال جاری داده شد که عمده این شرکت‌ها در زمینه‌های تخصصی مانند بیمه زندگی و بیمه اتکایی فعالیت می‌کنند. علاوه بر این در راستای کاهش سهم دولت از بیمه‌های اتکایی به ۱۱ شرکت موجود بیمه‌ای نیز اجازه ارائه محصولات اتکایی داده شده است که البته این مجوزها موقتی بوده و باید شرکت‌های تخصصی اتکایی در این زمینه مجوز بگیرند. از این رو صنعت بیمه آماده جلب همکاری‌های جدید است.

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین عامل ضریب نفوذ را قدرت خرید مردم و سرانه درآمد ملی می‌دانیم، از این رو رفاه در موضوعات اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین مطالعاتی را درباره تورم و تاثیر منفی بر بیمه انجام داده‌ایم، پژوهشکده بیمه نیز متغیرهای اقتصادی و تاثیر بر روی صنعت بیمه را بررسی کرده است.

بهزادپور در خصوص سهم بیمه‌های زندگی توضیح داد: سهم بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه چند ماهی است کاهش یافته، فروش آن سخت و بازخرید بیشتر از وضعیت نرمال است و قرار است در هفته‌های آتی نشستی در این باره برگزار شود. سهم بیمه‌های زندگی از ۱۶ درصد سال گذشته، در ۱۰ ماه به ۱۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به وثایق بیمه گفت: بیمه مسئولیت یا بیمه شخص ثالث به عنوان وثیقه در زمان تصادف است. بیمه زندگی می‌تواند وثیقه‌ای برای نظام حقوقی برای اخذ وام یا موارد دیگر استفاده شود، در فازهای بعدی برنامه این بوده که بیمه زندگی وثیقه ای برای دریافت تسهیلات بانکی باشد.

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: بیمه کنونی بیمه متعارف و اسلامی بوده و در بحث تکافل به عنوان یک محصول و یک ابزار بیمه‌ای برخورد کرده و به عنوان یک تقاضا و یک محصول جذاب نگاه می‌کنیم.

وی در رابطه با بحث نوآوری، تصریح کرد: ما در حوزه محصول، بحث تکافل را داشتیم. نگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت که بررسی آن را به پژوهشکده سپردیم. جمع‌بندی به این صورت بود که در زمینه تکافل در مرحله اول محصولی را ارائه کنیم و در ادامه با تکمیل مطالعات و بهره‌گیری از تجاربی که هر گونه ارائه محصول به مردم داریم، بتوانیم یک نظام بیمه‌ای معرفی کنیم و شرکت‌هایی را به طور خاص در حوزه ارائه تکافل داشته باشیم.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه گفت: بحث تعارض منافع بحث بسیار وسیعی در صنعت بیمه است، اعتقاد دارم باید درباره حضور اعضای بیمه مرکزی در شرکت‌ها بحث شود و نمی‌توان گفت حضور آنان در شرکت‌ها تعارض منافع است. آن جایی که تصریح قانون داشته باید رعایت کنیم و در این باره که حضور اعضای هیات مدیره بیمه مرکزی در شرکت‌ها قانونی وجود ندارد، بحث‌هایی که در این باره در رسانه‌ها شد مبنای علمی و درستی نداشته است؛ زیرا شفافیت در صورت مالی شرکت‌ها و دریافت و پرداخت وجود دارد، به نظر بنده نیز این موضوع تعارض منافع نیست.

بهزادپور درباره انتشار اوراق بیمه اتکایی اظهار کرد: برای اولین بار انتشار اوراق بیمه‌ اتکایی که از سال ۹۹ در قالب تبصره‌ بودجه بود، امسال به صورت جدی پیگیری می‌شود که این اوراق توسط سه شرکت در بازار سرمایه منتشر خواهد شد و از شورای فقهی بورس هم برای تبادل و نقل و انتقال مالکیت اوراق بیمه اتکایی مجوز گرفته‌ایم.

وی گفت: انتشار اوراق بیمه اتکایی به منظور انتقال ریسک به مردم صورت می‌گیرد. همچنین با قوه قضائیه،‌پلیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم.

بهزادپور با بیان اینکه هدف بیمه مرکزی تقویت نظارت حرفه‌ای بر شرکت‌ها است گفت: ‌در این زمینه با اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری با رعایت حقوق بیمه‌گذاران مشکلات شرکت‌ها را برطرف می‌کنیم و اولویت ما آیین‌نامه‌هایی است با همکاری اعضای شورای عالی بیمه اصلاح می‌شود.

رییس‌کل بیمه مرکزی همچنین گفت: در راستای مقررات‌زدایی و کاهش مداخلات بیمه مرکزی و تقویت نقش نظارتی با اصلاح آیین‌نامه ۹۰ صنعت بیمه تعداد سمت‌هایی که نیاز به مجوز بیمه مرکزی داشت از ۱۶ مورود به ۶ مورد کاهش یافت.

وی همچنین گفت: سند پدافند غیرعامل صنعت بیمه با کمک سازمان پدافند غیرعامل کشور تهیه شده است.

بهزادپور در خصوص اقداماتی که ‌در راستای کاهش نقش بیمه مرکزی در بیمه اتکایی انجام شده اذعان داشت: علاوه بر مجوزهایی که به شرکت‌های جدید داد‌ه‌ایم به ۱۱ شرکت بیمه موجود هم مجوزهای موقت برای حضور در بازار بیمه اتکایی داده‌ایم.

وی همچنین افزود: ‌شرکت‌های جدید بیمه زندگی مانند کاریزما که به تازگی مجوز گرفته و بیمه خاورمیانه که از قبل بود برای توسعه صنعت بیمه زندگی به کار گرفته می‌شود.

رییس‌کل بیمه مرکزی در مورد حفظ حقوق مردم در بحث بیمه شخص ثالث در حوادث ریلی برای افرادی که دچار حادثه می‌شوند، خاطرنشان کرد: قبلا حقوق آنان نادیده گرفته می‌شد چون قرارداد راه‌آهن با شرکت‌های بیمه در راستای قرارداد مسئولیت بود بنابراین رقمی که به خسارت‌دیدگان تصادفات ریلی پرداخت می‌شد ناچیز بود اما بعد از مصوبه ۱۱ آبان سال جاری دولت و مصوبه شورای عالی بیمه حق بیمه در حوادث ریلی را قرار شد تسری بدهیم و وسایل نقلیه‌ای که در تصادف با قطار دچار حادثه می‌شوند رقم قابل توجهی دریافت کنند.

وی همچنین گفت: در زمینه قرارداد بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان با بیمه مرکزی منجر به عقد قرارداد شد و فرهنگیان کشور تحت پوشش قرار گرفتند.