۰ نفر

به دنبال پوشش بیمه همگانی سلامت؛

هزینه درمان سه دهک کم درآمد رایگان شد؟

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 638430
هزینه درمان سه دهک کم درآمد رایگان شد؟

بنابر اعلام معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، ۵ میلیون و ۴۰۰هزار نفر مختص ۳ دهک اول جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه سرانه حق بیمه در سال جاری، یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان به ازای هر فرد در سال ۱۴۰۱ است، گفت: پرداخت این میزان برای ۳ دهک اول جامعه توسط خودشان مشکل زا بوده و خوشبختانه با تقبل حق بیمه این افراد توسط دولت، به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

پوشش بیمه همگانی سلامت

۲۴ فروردین ماه سال جاری بود که محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان سلامت بیمه ایران، اعلام کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. به گفته وی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده است که همه افراد جامعه را که ایرانی هستند، بیمه درمانی کنیم. بیمه سلامت، ۹۰درصد هزینه‌های بستری و ۷۰درصد هزینه‌های بخش سرپایی را پوشش می‌دهد و همه افراد جامعه می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ و با پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت، ۶هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه فراگیر و همگانی تصویب شد و با استفاده از این قانون مصوب و با معرفی سه دهک درآمدی پایین از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، ۵ میلیون و ۴۰۰هزار نفر از اقشار دهک‌های پایین و کم برخوردار جامعه بیمه شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی افراد فاقد بیمه در سه دهک پایین درآمدی را با کد ملی به سازمان بیمه سلامت ارائه داد و به صورت یکجا و بدون نیاز به ثبت در سامانه‌، این افراد بیمه شدند.

هزینه‌های پرداختی تا چه اندازه کاهش می‌یابد؟

لازم به ذکر است که افراد تحت پوشش بیمه رایگان می‌توانند از خدمات دولتی به طور کامل برخوردار شوند. برای استفاده از خدمات بخش خصوصی باید از نظام ارجاع استفاده شود. در حال حاضر، حدود ۵۰درصد از بیمه‌شدگان بیمه رایگان از نظام ارجاع بهره‌مند می‌شوند؛ در بخش دولتی برای هزینه‌های بستری ۹۰درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی ۷۰درصد هزینه‌ها را بیمه سلامت پوشش می‌دهد.

باید توجه داشت که افراد نمی‌توانند همزمان از ۲ بیمه استفاده کنند. بنابراین زمانی که فردی از بیمه تأمین اجتماعی منقطع می‌شود، می‌تواند از بیمه سلامت استفاده کند.

بیمه‌شدگان چه اشخاصی هستند؟

با توجه به پوشش جدید بیمه‌ای، ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. در این سازمان ۲۰ میلیون نفر بیمه‌شدگان روستایی به صورت رایگان تحت پوشش قرار دارند و دولت، حق بیمه این افراد را تقبل کرده است.

به گفته معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، برآوردها حاکی از آن است که بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور فاقد بیمه هستند. ۵ میلیون و ۴۰۰هزار نفر مختص ۳ دهک اول جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه ۴۰۰هزار نفر نیز در دو ماه پایانی سال گذشته در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر بیمه شدند، می‌توان گفت که دهک‌های پایین با اطمینان بالایی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و عمده افراد باقیمانده در دهک‌های بالاتر جامعه هستند.

داروهای تحت پوشش بیمه سلامت

بر اساس اظهارات رضایی، عمده داروهای اساسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارد. البته از فهرست دارویی کشور که بیش از ۳هزار و ۴۰۰ قلم دارو است، حدود ۲هزار و ۶۰۰ قلم تحت پوشش کلیه بیمه‌های پایه قرار دارد. لذا نگرانی از بابت پوشش دارویی وجود ندارد. بدون شک اگر دارویی تحت پوشش نباشد، نمونه و مشابه داخلی آن وجود دارد.