۰ نفر

مدیرعامل بانک دی در سی‌ویکمین همایش بانکداری اسلامی؛

اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکی با نگاه تخصصی صورت گیرد

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۲۰
کد خبر: 558288
اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکی با نگاه تخصصی صورت گیرد

مدیرعامل بانک دی تکیه بر تخصص و توان داخلی شبکه بانکی را از مهم‌ترین ضرورت‌های اصلاح شبکه بانکی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین، برات کریمی در میزگرد تخصصی سی‌ویکمین همایش بانکداری اسلامی که با موضوع اصلاح قوانین نظام بانکی برگزار شد، با تشریح زمینه‌ها و بسترهای اصلاح شبکه بانکی، بر ضرورت انجام اصلاحات درون‌زا در شبکه بانکی تأکید کرد.

در این همایش که به میزبانی موسسه عالی آموزش بانکداری برگزار شد، کریمی با اشاره به تجربه کشورهای توسعه‌یافته در بانکداری مدرن گفت: بررسی تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که استقلال، نظارت دقیق و سیاستگذاری هدفمند بانک‌های مرکزی برای شبکه بانکی سه پایه اصلی موفقیت بانکداری در کشورهای توسعه‌یافته است که فقدان این عوامل در ایران، در کنار مداخله دولت و نهادهای دیگر، زمینه عدم تعادل در نظام بانکی از جمله ناترازی بانک‌ها را به وجود آورده است.

وی افزود: تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی و روش اعطای تسهیلات به صورت تکلیفی و دستوری باشد و نرخ‌ها بر اساس قیمت تمام‌شده پول نباشد، ناترازی در نظام بانکی کشور پابرجا خواهد ماند.

مدیرعامل بانک دی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از کارشناسان نظام بانکی در سیاستگذاری‌ها و اصلاحات مرتبط با شبکه بانکی گفت: باید پذیرفت که هر اقدامی برای اصلاح نظام بانکی بدون بهره‌گیری از توان داخلی شبکه بانکی و استفاده از تجربه و تبحر مجریان سیاست‌های پولی، امری محال و فاقد کارآیی است.

وی تصریح کرد: بی تردید هر اصلاحی در نظام بانکی باید امری درون‌زا باشد و مبتنی بر شناخت کامل مجریان از مشکلات موجود انجام گیرد زیرا در غیر این صورت هر تصمیمی که از بیرون این نظام و گرفته شود، در عمل ناکارآمد و ابتر خواهد بود که نمونه آن طرح‌هایی است که با موضوع اصلاح نظام بانکی از بیرون از شبکه بانکی گهگاه مطرح می‌‎شود اما در واقع اجرای آن‌ها گره‌ها و چالش‌های نظام بانکی را بیشتر می‌کند.

فرشاد حیدری، رئیس مؤسسه عالی آموزش  بانکداری ایران، محمد طالبی، دبیرکل بانک مرکزی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران، پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن از دیگر سخنرانان این میزگرد بودند