۰ نفر

گزارش درخشان بانک صادرات از سال۹۹ / وبصادر به سود انباشته ۳۲هزار میلیارد ریالی دست یافت

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۴
کد خبر: 546849
گزارش درخشان بانک صادرات از سال۹۹ / وبصادر به سود انباشته ۳۲هزار میلیارد ریالی دست یافت

با انتشار گزارش عملکرد سالیانه بانک صادرات ایران، اعداد و ارقام قابل توجهی به چشم می‌آید. از رشد سود عملیاتی و درآمدها تا سود هر سهم افزایش چشمگیری داشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک صادرات ایران با انتشار صورت‌های مالی تلفیقی ۱۲ماهه سال ۱۳۹۹ از عملکرد درخشان خود پرده‌برداری کرد. این بانک که در سال گذشته اقدام به چابک‌سازی و اصلاح ساختار مالی خود کرده بود، میوه آن را در همین سال چید.

درآمدهای تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی این بانک به عدد ۲۸ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان افزایش یافت. این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۳۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. در بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری نیز وبصادر به رقم ۴ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان بسنده کرد.

فروش کالا و خدمات بانک صادرات با جهشی ۱۳۶درصدی همراه شد. از طرفی بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده هم رشد ۱۲۷ درصدی را نشان می‌دهد که در مجموع به خالص فروش و بهای تمام شده ۸۱۱ میلیارد تومانی دستیافت. این عدد در سال گذشته تنها ۱۸۸ میلیارد تومان بود و در سال مالی ۱۳۹۹ با پرش خیره‌کننده ۳۳۰ درصدی همراه شد.

در بخش کارمزد نیز وبصادر به خالص درآمد کارمزد هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان رسید که با رشد قابل قبول ۵۳ درصدی همراه شده است. با درنظر گرفتن خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش نرخ تسعیر ارز در سر فصل سود مبادلات و معاملات ارزی، جمع درآمدهای عملیاتی بانک صادرات ایران به عدد بزرگ ۲۵ هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۱۴۳ درصدی را ثبت کرده است.

این بانک با کسر هزینه‌های اداری و عمومی، مطالبات مشکوک الوصول، ‌هزینه‌های مالی و استهلاک و مالیات بر درآمد در سال ۱۳۹۹، به سود خالص عملیاتی ۱۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان رسیده است. در نتیجه بانک صادرات ایران با عملکردی خیره‌کننده، در حالی که در سال ۱۳۹۸ تنها حدود هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان سودسازی داشت، با رشدی بیش از ۹۸۰درصد همراه شده است. این مبلغ سود برای بخش حقوق مالکان شرکت، عدد ۱۲ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان و در بخش فاقد کنترل، بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

در نهایت نیز اگر به سود برای هر سهم نگاهی بیندازیم، رشد بیش از ۱۴۳ درصدی برای بخش عملیاتی مشاهده می‌شود. در واقع سود عملیاتی هر سهم در صورت‌های مالی تلفیقی از ۶۰۳ ریال به بیش از هزار و ۴۶۹ ریال افزایش یافته است. بانک صادرات این در این بخش در سال ۱۳۹۹ توانست سود خالص هر سهم را از ۶۸ ریال با جهشی ۹۸۳ درصدی به ۷۳۷ ریال ارتقا دهد.

با نگاهی به صورت‌های مالی شرکت اصلی بانک صادرات ایران، وضعیت عملکرد ان، مشابه گزارش تلفیقی، مناسب و جذاب به نظر می‌رسد. جمع درامدهای عملیاتی این بانک از ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد تومان  با رشد ۱۳۲ درصدی به ۲۴ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان رسید. در نتیجه سود خالص عملیاتی «وبصادر» با جهش حدود ۸۹۵ درصدی به ۱ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان رسید.

بررسی عملکرد به ازای هر سهم نشان می‌دهد که سود خالص عملیاتی هر سهم با رشدی ۱۳۲ درصدی به هزار و ۳۸۵ ریال رسیده است. با کسرهزینه‌های غیرعملیاتی، سود خالص هر سهم نیز با جهش تقریبا ۹۰۰ درصدی به ۶۷ تومان دست یافته است.

وبصادر که در سال گذشته زیان انباشه ۸ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومانی را تجربه کرد، با عملکرد مناسب خود توانست به سود انباشته بیش از ۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومانی دست یابد. با توجه نکات اشاره شده و با برنامه‌های عملیاتی و زمزمه افزایش سرمایه، بانک  صادرات ایران می‌تواند روند فعلی را نیز تسریع کند.