۰ نفر

می‌توان کسب و کارها را در برابر تعطیلی کرونایی بیمه کرد؟

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۳
کد خبر: 483765
می‌توان کسب و کارها را در برابر تعطیلی کرونایی بیمه کرد؟

اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای دارای وضعیت هشدار قرمز و نارنجی باعث تعطیلی نمایندگی‌ها و شعب شرکت‌های بیمه‌ای نشده و آنها همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش نیروهای انسانی شاغل به ارائه خدمات خود به بیمه‌گذاران ادامه می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، همشهری نوشت: آیا محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا باعث محدود شدن دسترسی مردم به خدمات بیمه تجاری ازجمله دریافت بیمه‌نامه یا خسارت شده است؟ شرکت‌های بیمه‌ای ایران تا چه اندازه آماده ارائه خدمات بیمه‌ای به مردم به‌صورت غیرحضوری هستند؟ پس از اینکه دولت محدودیت‌هایی را در فعالیت بسیاری از مشاغل خدماتی و تولیدی برای مبارزه با شیوع کرونا اعمال کرد، نگرانی برخی مردم متوجه شرکت‌ها و نمایندگی‌های بیمه بود که درصورت تعطیل شدن آنها چگونه می‌توانند بیمه‌نامه بخرند، این مسئله به‌ویژه در زمینه بیمه شخص ثالث و بدنه برای خیلی‌ها دردسرساز خواهد بود، اما مسئله مهم این است که برای خرید بیمه‌نامه دیگر نیازی به خارج شدن از منزل یا محل کار و مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها و شرکت‌های بیمه نیست و می‌توان آنلاین بیمه‌نامه خرید. چگونه؟

براساس این گزارش، اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای دارای وضعیت هشدار قرمز و نارنجی باعث تعطیلی نمایندگی‌ها و شعب شرکت‌های بیمه‌ای نشده و آنها همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش نیروهای انسانی شاغل به ارائه خدمات خود به بیمه‌گذاران ادامه می‌دهند. با این حال، بیمه‌گذاران برای خرید یا تمدید بیمه‌نامه‌ها نیازی به مراجعه حضوری ندارند و اگر بخواهند از طریق نمایندگی‌های مورد نظرشان اقدام به خرید یا تمدید بیمه‌نامه کنند، این امکان در اختیار آنها قرار دارد که بتوانند بیمه‌نامه بخرند و تصویر آن را دریافت کنند.

براساس تدابیر بیمه مرکزی، هم‌اکنون به‌ویژه درخصوص بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، در اختیار داشتن تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر که دارای شماره یکتا باشد، کفایت می‌کند و پلیس راهنمایی و رانندگی ملزم به قبول تصویر بیمه‌نامه حتی به‌صورت الکترونیکی است و حق مطالبه اصل بیمه‌نامه را ندارد. افزون بر اینکه مردم می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت شرکت‌های بیمه اقدام به خرید آنلاین بیمه‌نامه کنند البته این موضوع درخصوص همه رشته‌های بیمه‌ای و همه شرکت‌ها ممکن نیست و ضرورت دارد تا شرکت‌های بیمه نسبت به آنلاین کردن مراحل خرید و صدور بیمه‌نامه الکترونیکی زودتر اقدام کنند.

این گزارش می‌افزاید: برای خرید بیمه‌نامه همچنین می‌توان از شرکت‌های کارگزاری و همچنین اپلیکیشن‌ها و سایت‌های معتبر فروش آنلاین بیمه‌نامه اقدام کرد اما دقت شود که بیمه‌نامه صادره مورد تأیید بیمه مرکزی باشد و در بیمه‌نامه قید شده باشد که شرکت بیمه‌گذار چه شرکتی است و چه تعهداتی را پذیرفته و شماره بیمه‌نامه پس از صدور از سایت بیمه مرکزی استعلام شود.

دردسر خسارت گرفتن از بیمه‌ها

 یکی از دردسرهای این روزهای مردم گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه به‌صورت غیرحضوری است که تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها دارای واحدهای خسارت سیار هستند و افزون بر اینکه به هنگام تصادف جزئی و در سقف معینی نیاز به کروکی پلیس نخواهد بود. چرا که با ابلاغ بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه موظف شدند بدون دریافت کروکی، تا سقف ۱۱ میلیون تومان خسارت حوادث رانندگی مربوط به بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند.

براساس بخشنامه بیمه مرکزی پرداخت خسارت در حوادث رانندگی در ارتباط با بیمه‌هاش شخص ثالث وقتی صورت می‌گیرد که وسیله نقلیه طرفین در زمان وقوع حادثه دارای بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر باشند و شرکت‌های بیمه باید مطمئن شوند که به هنگام مراجعه همزمان مقصر و زیان‌دیده به همراه وسیله نقلیه مربوط بین طرفین درخصوص راننده مسبب حادثه اختلافی نباشد.

به این ترتیب اگر در هنگام تصادف بین مقصر و زیان‌دیده توافق شده باشد، نیازی به گزارش نیروی انتظامی و کروکی نخواهد بود و کارشناس ارزیاب شرکت بیمه موظف به تشکیل پرونده بوده و شرکت بیمه‌گر تا سقف 11میلیون تومان باید خسارت را پرداخت کند.

با شیوع ویروس کرونا، نیاز مردم به خدمات بیمه‌ای ازجمله بیمه آتش‌سوزی و سرقت، بیمه مسئولیت و مهندسی، بیمه مسافرتی و حوادث انفرادی افزایش یافته ولیکن مشکل این جاست که برخی از شرکت‌ها همچنان به‌صورت سنتی و حضور فیزیکی فرد متقاضی بیمه‌نامه آماده فروش بیمه‌نامه هستند اما رقابت بین شرکت‌ها باعث شده تا شرکت‌های بیمه‌گر تغییر رفتار داده و با رعایت مقررات بیمه‌گری، خدمات خود را آنلاین عرضه کنند. بیمه‌گذاران می‌توانند به‌صورت آنلاین و تنها با چند کلیک درخواست بیمه‌نامه کنند و درخصوص بیمه بدنه هم شرکت‌های بیمه امکان بازدید از خودرو را تا حدودی جذف کرده و بازدید توسط بیمه‌گذار و بارگذاری تصاویر وسایل نقلیه را قبول می‌کنند و به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای بازدید کارشناس بیمه به نمایندگی‌ها یا شعب بیمه‌ها مراجعه شود.

رقابت بیمه‌گران در عصر کرونا

به گزارش خبرنگار ما، با شیوع کرونا و هزینه‌های درمانی ناشی از آن، شرکت‌های بیمه در تلاش هستند تا به افراد بیمه‌نامه کرونا بفروشند که این بیمه‌های کرونا در قالب بیمه‌های تکمیل درمان صورت می‌گیرد و هم‌اکنون یکی از شرکت‌ها تنها دارای مجوز فروش بیمه اختصاصی کروناست اما بیمه مرکزی این امکان را برای دیگر شرکت‌ها فراهم کرده تا مردم بتوانند در قالب پوشش خدمات بیمه تکمیل درمان، از پوشش هزینه‌های ابتلای احتمالی به کرونا بهره‌مند شوند. البته مشکل اینجاست که اکثر شرکت‌ها بیمه تکمیل درمان را در قالب قراردادهای گروهی عرضه می‌کنند و برابر آخرین اطلاع تنها یک شرکت بیمه خصوصی بیمه درمان انفرادی را در سبد خود قرار داده تا مردم از این پوشش استفاده کنند.

بیمه تعطیلی کسب و کارها

با تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، نگرانی بسیاری از صاحبان مشاغل این است که خسارت تعطیل شدن کسب و کارشان را چگونه جبران کنند. در صنعت بیمه، یک خدمت ویژه در قالب پوشش بیمه عدم‌النفع عمدتا برای پوشش ریسک‌های ناشی از آتش‌سوزی دیده شده که افراد می‌توانند از خدمات این پوشش ویژه بهره‌مند شوند. با شیوع کرونا، رقابت برای ارائه پوشش بیمه عدم‌النفع ناشی از تعطیلی کسب و کارها در اثر شیوع ویروس کرونا بین شرکت‌های بیمه شدت گرفته و به تازگی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای مجوز ارائه پوشش بیمه عدم‌النفع را از بیمه مرکزی دریافت کرده است. یونس مظلومی از کارشناسان صنعت بیمه می‌گوید: متأسفانه ایران از جمله کشورهایی است که نرخ بالایی در ابتلای موارد جدید به این ویروس دارد و به همین دلیل نیز در دوره‌های مختلف توقف‌هایی در فعالیت برخی رسته‌های شغلی صورت گرفته است تا شیوع بیماری کاسته شود که این موضوع، منجر به بروز مشکلات اقتصادی برای بنگاه‌های اقتصادی شده است. او با بیان اینکه در دنیا معمولاً توقف فعالیت‌های کسب‌وکارها در اثر بروز بیماری‌های فراگیر مشمول بیمه نمی‌شود، می‌افزاید: در اکثر قراردادهای بیمه توقف کسب‌وکار، بندهای ممانعت ویروسی وجود دارد تا شامل بیماری‌های گسترده و همه‌گیر نشود.