۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی؛

بانک مرکزی مانع سفته بازی در بازار ارز خواهد شد/ افزایش مبادلات روزانه در سامانه نیما

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۲۶
کد خبر: 465610
بانک مرکزی مانع سفته بازی در بازار ارز خواهد شد/ افزایش مبادلات روزانه در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی نوشت: سیاست بانک مرکزی حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت خود با عنوان «چند نکته درخصوص بازار ارز و پول» افزود: در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجاد شده در برخی بازارها، شاهد نوسان ارز در بازار بودیم. امروز فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعا فعالیت گسترده سفته بازان شد.

او ادامه داد: در دو سال گذشته سیاست بانک مرکزی حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده‌است، این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است، این سیاست را از فردا نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

همتی گفت: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی در سامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثار شیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته بطور میانگین، روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

وی تاکید کرد: ارز بعنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تاثیراز سایر بازارها نمی‌باشد و اثرات سرریزی در بین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازار بکار خواهد بست.

رییس کل بانک مرکزی افزود: همزمان، با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت محترم آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که در جهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرار ندهد تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

photo_2020-09-08_23-14-58