۰ نفر

از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور ابلاغ شد؛

جزییات مصوبات ستاد اقتصادی دولت در خصوص تجارت خارجی

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶
کد خبر: 519032
جزییات مصوبات ستاد اقتصادی دولت در خصوص تجارت خارجی

مصوبات جدید ستاد اقتصادی در خصوص تجارت خارجی از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بررسی مصوبات جدید ستاد اقتصاد دولت که از سوی نهاوندیان به وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی ابلاغ شد، نشان میدهد، از این پس 90درصد نهاده‌های تولید، بدون کدرهگیری بانک ترخیص می‌شوند.مطابق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، 90 درصد نهاده‌های تولید، بدون کدرهگیری بانک ترخیص می‌شوند تا مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی در سال جاری مرتفع شود.

وارد کنندگان می توانند از محل ارز خود یا اشخاص دیگر با ثبت اطلاعات مربوط به گردش مالی ریالی واردکننده و فروشنده ارز در سامانه جامع تجارت، منوط به تعهد دو طرف معامله و وجود و تأمین ارز مورد مبادله نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

واردات مواد اولیه ورود موقت برای پردازش، تنها پس از انجام ثبت آماری در سامانه جامع تجارت و صدور مجوز نهایی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است و پروانه صادراتی از این محل، حق واگذاری بابت واردات ندارد و صادر کننده فقط به میزان مابه‌التفاوت واردات و صادرات، متعهد به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور است.

حذف پروانه‌های صادراتی سرزمین اصلی به مناطق آزاد و ویژه

همچنین مصوب شد تا گمرک ایران، پروانه‌های صادراتی صادر شده از سرزمین اصلی به مناطق آزاد یا ویژه که برای مصرف در منطقه استفاده می‌شوند را از گزارش آماری صادرات کشور حذف کند و دارندگان این پروانه‌ها حق واگذاری آن را ندارند.

در صورت صادرات کالا از سرزمین اصلی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و از آنجا به خارج از کشور، صادر کننده متعهد به بازگشت ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.

ترخیص 90 درصدی نهاده‌های تولید بدون کد رهگیری بانک

مهمترین تصمیم اتخاذ شده مرتبط با گمرک که در سال جاری مشکل واحدهای تولیدی را مرتفع خواهد کرد، اجازه داشتن این نهاد برای ترخیص 90 درصد کالاهای اظهار شده بر اساس تعرفه های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه کد رهگیری، حداکثر دو ماه پس از ترخیص درصدی کالا است.

 همچنین براساس این تصمیمات، وارد کننده می تواند ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان (خود یا غیر) به میزان کوتاژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات تامین کند که این روش برای پروانه های صادراتی سال 1397 و بعد از آن و منوط به ثبت اظهار صادر کننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه صادراتی امکانپذیر است.

گمرک