۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛

صادرات ۳۱.۲میلیارد دلار کالا در ۱۱ماهه امسال

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۳۱
کد خبر: 511204
صادرات ۳۱.۲میلیارد دلار کالا در ۱۱ماهه امسال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود شرایط کرونا صادرات کشور در ۱۱ماه سال جاری بیش از ۳۱.۲میلیارد دلار است که رقمی قابل قبول به شمار می‌رود.

حمید زادبوم افزود: هرچند صادرات کشور در 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 19 درصد کاهش داشته است اما از نظر کارشناسی طبیعی و قابل پذیرش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شاتا، رییس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: با شیوع کرونا در سه ماه نخست امسال بسیاری از کشورها مرزهای خود را بستند و پس از اینکه جهان به سمت همزیستی با این ویروس حرکت کرد، شرایط تجارت بهبود یافت.

زادبوم ادامه داد: همچنین براثر شیوع کرونا تولید ناخالص داخلی کشورها و به دنبال آن میزان واردات آنها کاهش یافت که این کاهش بازار به معنای کاهش صادرات کشورها است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران معادل 85 میلیارد دلار بود که 41.3 میلیارد دلار صادرات و 43.7 میلیارد دلار واردات بوده‌است و این در شرایطی است که با خارج شدن آمریکا از برجام، اعمال فشارهای حداکثری بر کشور آغاز شده بود.

وی تاکید کرد: 85 درصد از واردات کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است که نیاز تولید ما را برطرف می‌کند.

زادبوم عنوان کرد: سختی‌های صادرات در کشور ما سه بخش مشکلات ساختاری، اقدامات دشمنان و مسائل دولتی را شامل می‌شود و نمی‌توان تنها سوء مدیریت یا تحریم را برجسته کرد زیرا بخش بزرگی از مشکلات ساختاری است و متفکران و اندیشمندان اقتصادی باید به آن بپردازند.

وی ادامه داد: نپیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت آسیب بزرگی به بدنه کارشناسی دولت و تاجران زده است زیرا در مواقفت نامه‌های این سازمان همه قوانین تجارت تدوین و در اختیار اعضا قرار گرفته است و ناآگاهی از این مقررات می‌تواند ضربه بزرگی به صادرات کشورها بزند همانگونه که توقف صادرات لبنیات ایران به روسیه ناشی از ناآگاهی یکی از صادر کنندگان بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اکنون در این ارتباط هر هفته جلسه شورای توسعه صادرات غیر نفتی برگزار و مسائل و مشکلات بررسی می‌شود.

وی با اشاره به تعهدات ارزی صادرکنندگان، گفت: تعهد ارزی از سال 97 بر عهده صادر کنندگان قرار گرفته است و تا به امروز این مقررات مربوط به برگرداندن ارز تغییراتی داشته است که باید مسائل آن در فرآیندی درست حل شود.

زادبوم با اذعان به اینکه هر گونه خارج شدن از مقررات تجارت جهانی خروج شدن از ریل تجارت است، بیان کرد: با این حال به دلیل شرایط ویژه کشور باید سعی شود آسیب‌های ناشی از این قانون به حداقل برسد زیرا در زمان حاضر این قانون الزامی است.

وی در ارتباط با صدور کارت بازرگانی گفت: صدور کارت بازرگانی باید قاعده مندتر شود تا ضمن برداشتن مقرراتی که مانع راه است، برای آن سیستم تعریف شود امکان اعمال نظر در آن نباشد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: امروز صادر کنندگان کشور در یک جنگ اقتصادی و تحریم تحمیلی جهاد می‌کنند که بسیار ارزشمند است و جای تجلیل دارد.