۰ نفر

وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد؛

ظرفیت ۲۰میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق

۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲
کد خبر: 497799
 ظرفیت ۲۰میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق

علیرضا رزم‌حسینی بر ضرورت ترسیم نقشه راه برای دستیابی به ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق تاکید کرد و رتبه نخست این کشور در صادرات جمهوری اسلامی به همسایگان را یادآور شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا رزم‌حسینی در دیدار «علاء احمد الجبوری» وزیر تجارت عراق با وی، افزود: راهبرد وزارت صنعت در حوزه تجارت بین‌المللی صادرات به ۱۵ کشور همسایه است که ۷۰ درصد صادرات ایران به این کشورها در سال جاری اجرایی شد.

عراق، مقصد نخست صادرات ایران به کشورهای همسایه

وی با اعلام اینکه عراق رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای همسایه را در اختیار دارد، تاکید کرد: ایران به دنبال گسترش و تعمیق مراودات تجاری برای ارتقای سطح صادراتی است.

رزم‌حسینی پیرامون برخی ظرفیت‌های کشورمان توضیح داد:امروز تولید فولاد به ۳۰ میلیون تن رسیده، ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی در حوزه مس پدید آمده و صادرات هشت میلیارد دلاری فلزات را نیز یادآور شد.

وی اضافه‌کرد : ایران در آینده‌ای نزدیک به ظرفیت تولید بیش از ۵۲ میلیون تن فولاد دست خواهد یافت و در چهار سال آینده در حوزه تولید مس در شمار ۱۰ کشور برتر جهان جای خواهد گرفت و این ظرفیت‌ها، زمینه‌های مناسبی برای تعمیق روابط تجاری میان ایران و عراق است.

آمادگی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در عراق

وزیر صنعت همچنین بر آمادگی ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شهرهای اصلی عراق و فعالیت در حوزه نوسازی و بهسازی صنایع تأکید کرد و گفت:اکنون با وجود تحریم‌ها، اما در حوزه تولید لوازم‌خانگی به همت تولیدکنندگان داخلی گام‌های خوبی برداشته شده و این حوزه نیز یکی از زمینه های مناسب برای تعمیق همکاری‌های دو کشور است.

آمادگی برای کشت فرامرزی در عراق

رزم‌حسینی همچنین بر آمادگی کشورمان برای کشت فرامرزی در زمینه گندم، جو و ذرت در عراق تاکیدکرد و افزود: اکنون با توجه به ظرفیت‌های مناسب در حوزه زمین و سطح قابل کشت در عراق، با ایجاد تجارت پایدار و درازمدت و نیز هماهنگی دستگاه‌های مرتبط دو کشور، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال و توسعه را فراهم آورد که شرکت بازرگانی دولتی ایران با تعامل و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه می‌تواند سفارش‌دهنده باشد.

آمادگی برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه خودروسازی با عراقی‌ها

وی همچنین بر تسهیل امور واحدهای تولیدی و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران در عراق تاکید کرد و گفت: امروز ایران درحوزه خودروسازی آماده همکاری و یا ایجاد شرکت مشترک در عراق و سرمایه‌گذاری مشترک است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تسویه مطالبات کشورمان در بانک‌های عراقی بوسیله حواله یا تهاتر را مورد تاکید قرارداد و خواستار همکاری عراق در این حوزه شد.

رزم‌حسینی با اعلام اینکه وزارت صنعت ظرفیت چندین میلیارد دلاری برای صادرات را دراختیار دارد و افزود: کمیته مشترک با مشارکت بخش خصوصی دو کشور ایجاد شود و به عنوان دو وزارتخانه مسیر و حضور دو کشور را در حوزه مراودات تجاری فراهم سازیم.