۰ نفر

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق تشریح کرد؛

پیامدهای کاهش ارزش دینار عراق بر صادرات ایران

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۱۴
کد خبر: 493865
پیامدهای کاهش ارزش دینار عراق بر صادرات ایران

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به کاهش 15 درصدی صادرات ایران به عراق گفت: پیش‌بینی می‌شود در دی ماه نیز وضعیت تجارت ایران با عراق چندان قابل قبول نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدحمید حسینی در مورد میزان تجارت ایران و عراق در سال جاری، گفت: در ۸ ماهه ابتدای امسال ۵ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار و در ۹ ماهه ابتدای امسال نیز ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشته‌ایم.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: بر این اساس در ۹ ماه ابتدای امسال متوسط صادرات ایران به عراق ۶۵۰ میلیون دلار بوده است در حالی که در سال گذشته متوسط میزان صادرات ایران به عراق حدود ۷۵۰ میلیون دلار بود. 

 کاهش 15 درصدی صادرات به عراق 

وی بیان داشت: بنابراین صادرات ایران به عراق در سال جاری به طور متوسط ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در مجموع ۱۵ درصد صادرات ما به عراق کاهش یافته است.

حسینی بیان داشت: البته صادرات ایران به عراق از نظر حجمی کاهش نیافته است اما نوع کالاهای صادراتی تغییر کرده است، به طوری که صادرات کالاهای صنعتی ما به این کشور کمتر شده، اما صادرات کالاهای معدنی و کشاورزی ما بیشتر شده است.

وی افزود: همچنین ارزش گمرکی بسیاری از  کالاهای صادراتی در یک سال گذشته کاهش یافته و ارزش دلاری صادرات نیز کاهش یافته است. 

وی با بیان اینکه میزان صادرات ایران در آذرماه امسال به عراق حدود ۵۷۰ میلیون دلار بوده است، گفت: میزان صادرات در این ماه از متوسط ماهانه صادرات در سال جاری نیز کمتر شده است در حالی که هر سال در نیمه دوم وضعیت صادرات بهتر از نیمه اول سال بود. 

حسینی بیان داشت: با توجه به تعطیلات سال نو میلادی پیش بینی می شود در دی ماه نیز صادرات ما به این کشور چندان قابل قبول نباشد.

محدویت تردد بازرگان به عراق 

وی به محدودیت تردد بازرگانان بین دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا اخیرا وضعیت برای تردد بازرگانان در حال بهبود بود که به دلیل  شیوع ویروس جهش یافته کرونا این محدودیت‌ها دوباره به حالت سخت گیرانه تبدیل شده که قطعا چندان خوشایند امر تجارت نیست. البته محدودیت و ممنوعیت برای حمل و نقل کالا و به عبارتی صادرات وجود ندارد‌. 

 پیامدهای کاهش ارزش پولی ملی عراق بر صادرات ایران 

حسینی گفت: مشکلات اقتصادی کشور عراق و کاهش ۲۳ درصدی ارزش پول ملی این کشور نیز می تواند در وضعیت مصرف کالاهای مختلف تأثیرگذار باشد بطوری که پیش بینی می‌شود، مصرف کالاهای لوکس در عراق کاهش یابد و همین موضوع می‌تواند باعث کاهش صادرات کالاهای تجملاتی و لوکس ما به این کشور شود.

وی گفت: با کاهش ارزش پول میلیاردر عراق به دلیل سیاست های این کشور؛ تجار عراقی در خرید کالاهای صادراتی ایرانی خواستار اعمال تخفیفات هستند، در حالی که چنین امکانی برای تجار ایرانی وجود ندارد و لذا با این شرایط ممکن است در بازارهای رقابتی شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی ما سخت شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم در دی ماه کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و عراق تشکیل شود، بیان داشت: در حالی که مسولان و مقامات کشورهای رقیب صادراتی ما به عراق دائما در حال برگزاری نشست‌های بازرگانی و تجاری مشترک با مسولان و مقامات عراقی هستند، اما مسولان ما بیشتر درگیر مسایل داخلی‌اند.

وی افزود: با برگزاری کمیسیون مذکور بعد از حدود ۶ سال که البته امید می‌رود به دلیل مسائل ناشی از کرونا به تعویق نیفتد می‌توان مسائل مختلف در زمینه حمل و تقل، ترانزیت، استاندارد، تعرفه‌های گمرکی؛ طلب پیمانکاران ایرانی از دولت عراق را مطرح و در چارچوب مشخص مسائل رو حل کرد.