۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران؛

بخش مهمی از تمرکز قدرت و اقتصاد در مرکز کشور رخ داد

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۲۵
کد خبر: 489912
بخش مهمی از تمرکز قدرت و اقتصاد در مرکز کشور رخ داد

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بررسی عملکرد برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه نشان می‌دهد که بخش مهمی از تمرکز قدرت و اقتصاد در مرکز کشور رخ داده و از این رو این تمرکز باید شکسته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اظهار کرد: ایران از نظر جغرافیایی کشور پهناوری است و بسیاری از استان‌های کشور از نظر منابع زیرساختی و ظرفیت‌های اقتصادی شرایط خاص و منحصربه فردی دارد.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در مسیر توسعه اقتصادی گام‌های مثبت و هدفمندی برداریم باید با اجرای یک طرح آمایش سرزمینی برنامه هر استان را متناسب با شرایط‌اش تدوین کنیم و در چارچوب آن برنامه‌های کلان توسعه اقتصادی را به اجرا برسانیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در تدوین برنامه هفتم توسعه باید شرایط و ظرفیت‌های اقتصادی هر استان به طور خاص مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: در این چارچوب هر استان باید با توجه به ظرفیت اقتصادی خود یک برنامه هدفمند داشته باشد و سپس از تجمیع این برنامه‌های استانی طرح توسعه کشور به دست بیاید و در چارچوب آن برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

شافعی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که در حوزه‌های مختلف بخش مهمی از تمرکز اقتصاد بر روی مرکز کشور است و عملا بسیاری از ظرفیت‌های استانی نادیده گرفته می‌شود. برای بهبود شرایط اقتصادی باید این روال را تغییر داد.

وی با اشاره به لزوم تغییر نگاه به مدیریت استانداران کشور توضیح داد: مدیریت استان‌ها باید از حالت هزینه‌ای به درآمدی تغییر کند و در این چارچوب باید از نظر کارشناسان بیشترین بهره را برد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در سال‌های گذشته طرح‌های پژوهشی مختلفی با حضور اساتید دانشگاه نهایی شده و این تحقیقات به کتاب‌های قطوری تبدیل شده‌اند که عملا در یک گوشه خاک می‌خورد و هیچ کس به سراغ آنها نمی‌رود.

شافعی خاطر نشان کرد: با حضور مشورتی بخش خصوصی و انجام ارزیابی‌های لازم از ظرفیت اقتصادی کشور باید برنامه‌های استانی به شکلی کاربردی تدوین شود تا در نهایت بتوان از آنها برای برنامه هفتم توسعه استفاده درست و دقیق کرد.